AAA
Porozumienie gmin w sprawie śmieci
Niedziela, 09 grudnia 2012r. (godz. 17:17)

Wójtowie i burmistrzowie gmin powiatu starachowickiego, ustalili wspólne stanowisko, by opłaty mieszkańców za śmieci naliczać od gospodarstwa. W grudniu, sprawami tymi będą zajmować się rady gmin. Wszystko wskazuje na to, że dzięki współpracy samorządów uda się też wynegocjować by poszczególne gminy powiatu starachowickiego płaciły tyle samo za utylizację odpadów do zarządcy składowiska w Janiku. Gdyby tak się udało, to wzrost cen za wywóz śmieci byłby mniej dotkliwy dla mieszkańców.

fot. Urząd Gminy Brody
Nastepna wiadomosc:
ť Seniorzy bez "kasy"

Poprzednia wiadomosc:
ť Rozwiązany kontrakt z Wesołowskim

Półtora miesiąca temu, Wójt Gminy Brody zwołał pierwsze spotkanie samorządowców mające na celu wypracowanie wspólnych zasad np. przy naliczaniu opłat za śmieci. Wtedy też powołano zespół roboczy złożony z pracowników urzędów. 4 grudnia odbyło się podsumowanie dotychczasowych prac zespołu. Obecni byli: Marek Kukiełka - Wójt Gminy Mirzec, Andrzej Przygoda, Wójt Gminy Brody, Jerzy Stąporek - Przewodniczący Rady Gminy w Brodach, Sebastian Staniszewski - Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Wąchock, Marek Wojtas - Sekretarz Gminy Pawłów , Stanisław Wyrozumski Przedstawiciel firmy MB Recycling. Ernest Kumek z Urzędu Gminy Brody podsumował pracę zespołu roboczego.


Na spotkaniu ustalono jednakową treść projektów uchwał w dziedzinie gospodarki odpadami. Znawcy tematu z poszczególnych gmin ustalili, że najkorzystniejsze jest naliczanie opłat za śmieci od gospodarstwa. Opłata uzależniona od liczy osób zameldowanych ma więcej wad. Planowana jest duża zmiana w przepisach meldunkowych. Gmina nie może polegać tylko na deklaracjach mieszkańców co do liczby zamieszkujących osób. Urząd Gminy w Brodach przeprowadził ankietę wśród mieszkańców. Wynika z niej, że gminę zamieszkuje tylko 60% osób formalnie zameldowanych. Trudno na tej podstawie ustalać opłaty. Ważną rzeczą narzuconą przez ustawodawcę jest to, że gmina nie może dokładać pieniędzy do wywozu i utylizacji śmieci.

Na podstawie programu gospodarki odpadami województwa świętokrzyskiego, gminy powiatu starachowickiego zobowiązane są do wywozu śmieci do składowiska w Janiku. Jego zarządca - Rejonowa Instalację do Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Janiku ustaliła, że od gmin będącymi udziałowcami instytucji (miasto Starachowice) pobierana będzie stawka 226,8zł brutto za tonę odpadów.

Pozostałe gminy powiatu muszą płacić więcej, bo 270 zł za tonę. Po interwenci urzędu gminy w tej sprawie zarzucającej niesprawiedliwe traktowanie, RIPOK w Janiku wszczęła procedurę zmiany opłat za utylizację odpadów. Zespół roboczy będzie kontynuował pracę w sprawie wspólnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Źródło: Urząd Gminy Brody

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA