AAA
Europejskie innowacje w Gimnazjum nr 3
Niedziela, 31 marca 2013r. (godz. 19:56)

Myśląc o przyszłości, nie sposób zignorować faktu, że inwestowanie w edukację młodzieży jest najlepszym pomysłem na zapewnienie wszystkim optymalnych warunków rozwoju. Gimnazjum nr 3 - jako jedyne w mieście - już dziś przygotowuje się do udziału w wielkim przedsięwzięciu edukacyjnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego "Człowiek - najlepsza inwestycja". O istocie tego projektu, jego bezcennych wartościach dla młodzieży naszego miasta, rozmawiamy z dyrektorem gimnazjalnej "trójki" - Mirosławem Gęborkiem.

fot. Gazeta Starachowicka

- Szkoła kierowana przez pana znalazła się wśród 20 placówek naszego województwa zakwalifikowanych do realizacji innowacyjnego przedsięwzięcia.


- W listopadzie ubiegłego roku otrzymaliśmy z Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim propozycję przystąpienia do projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pn. "Poznajmy świat", który ma na celu zwiększenie efektywności kształcenia uczniów gimnazjów poprzez wdrożenie Innowacyjnego Programu Nauczania w zakresie przedmiotów matematyczno- przyrodniczych i technicznych (zajęć komputerowych). Do końca roku trwała rekrutacja gimnazjów z całego województwa, którą nasza szkoła przeszła pomyślnie i została w styczniu zakwalifikowana do udziału w realizacji.

- Przez lata wypracowaliście własne metody, a realizacja projektu tylko zwiększa atrakcyjność nauczania w gimnazjum.
- Od wielu lat budujemy własny system zapewnienia jakości pracy, którego podstawowym elementem jest Program Rozwoju Szkoły i pomiar efektów tych działań przez Zespół ds. Ewaluacji Pracy Szkoły. Zmierzamy do stworzenia szkoły twórczej, samodoskonalącej się, wprowadzającej działalność innowacyjną służącą uczniom. Dlatego zaproponowany nam projekt europejski doskonale wpisuje się w wizję rozwoju naszego gimnazjum, pozwalając na rozwijanie umiejętności, wykorzystanie wiedzy matematyczno-przyrodniczej w praktyce, podniesienie wyników egzaminu gimnazjalnego oraz podwyższenie umiejętności dydaktycznych wśród nauczycieli w zakresie nauczania interdyscyplinarnego.

- Urzeczywistnianie projektu polegać będzie na...

- Obecnie trwają działania przygotowawcze. Nauczyciele przedmiotów: matematyki, fizyki, geografii, biologii , chemii i informatyki, wytypowani do wdrażania projektu, będą szkoleni w zakresie wprowadzania do klas pierwszych, które rozpoczną naukę w roku szkolnym 2013/2014, Innowacyjnych Programów Nauczania swoich przedmiotów. Są opracowane przez projektodawcę, a obejmować będą cały trzyletni cykl kształcenia uczniów.

- Czy wszyscy pierwszoklasiści będą pracować w oparciu o te nowości?

- Nie, zgodnie z założeniami projektu przystąpią do niego uczniowie dwóch klas pierwszych, które zostaną utworzone w kolejnym roku szkolnym, zgodnie z zasadą równości szans. Będą pracować metodami aktywizującymi (głównie projektu), metodą tekstu przewodniego oraz przy użyciu technologii informacyjno - komunikacyjnych. Do szkół dostarczony zostanie sprzęt dydaktyczny, oprzyrządowanie do przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki wartości około 98 000 zł. Wśród nich znajdą się m.in. laptopy z oprogramowaniem, interfejsy, drukarki, programy komputerowe, materiały laboratoryjne i dydaktyczne służące unowocześnieniu pracy na zajęciach matematyczno-przyrodniczych. Nowoczesna baza będzie służyć głównie uczestnikom projektu przez trzy lata, a po jego zakończeniu stanie się własnością gimnazjum.

- Te zajęcia będą prowadzone na lekcjach?

-Wyłącznie. Program nie przewiduje zajęć pozalekcyjnych. Jedynie obowiązkowe zajęcia dydaktyczne z wymienionych przedmiotów.

- Będziecie monitorować postępy uczniów?

-Tak, po rozpoczęciu nauki w obu wytypowanych klasach uczniowie będą pisać test tzw. na wejście, którego wyniki zostaną opracowane w formie raportu, następnie na zakończenie nauki w klasie I i II, także wyniki egzaminu gimnazjalnego, tak jak wszystkie poprzednie, zostaną opracowane i udostępnione projektodawcy. W ten sposób oceniona zostanie efektywność innowacyjnego nauczania przedmiotów matematyczno- przyrodniczych.

- Innowacyjne Programy Nauczania będą odbiegały od realizowanych obecnie?

- Z pewnością muszą być zgodne z podstawami programowymi każdego przedmiotu, ale kładąc nacisk na interdyscyplinarność nauczania i jego praktyczne wykorzystanie na pewno przyniosą wiele pozytywnych efektów kształcenia młodzieży. Po zakończeniu projektu będzie można korzystać z wypracowanych programów, scenariuszy zajęć i bazy dydaktycznej, więc znaczenia tego projektu nie sposób nie doceniać.

- Pańskim zdaniem projekt spotka się z zainteresowaniem uczniów i ich rodziców?

- Jestem o tym przekonany. Już podczas najbliższego Dnia Otwartej Szkoły, który organizujemy 4 kwietnia br. w godzinach od 17 do 18.00, przyszli uczniowie i ich rodzice, których serdecznie zapraszamy, będą się mogli o tym przekonać i dowiedzieć, jak dużo ma do zaoferowania uczniom Gimnazjum nr 3. Nowoczesna baza dydaktyczna, sportowa, pomoc psychologa, pedagogów i doradcy zawodowego, opieka medyczna i stomatologiczna, istnienie klas integracyjnych dla uczniów z dysfunkcjami, a przede wszystkim życzliwość i kompetencja całej kadry nauczycieli - to ogromne atuty szkoły. Jako jedyni oferujemy aż 7 propozycji zajęć artystycznych dla uczniów (np. taneczne, fotograficzne, rękodzieła, plastyczne, chór, muzyczne- nauki gry na instrumentach) oraz równie bogatą możliwość wyboru dodatkowej- czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego (zgodnie z upodobaniami każdego ucznia- tenis stołowy, koszykówka, piłka nożna, siatkowa, taniec i inne).

- Rzeczywiście brzmi to imponująco! Szóstoklasiści i ich rodzice docenią to odwiedzając szkołę przy ulicy Leśnej 2, placówkę oświatową z certyfikatem "Europejska Szkoła" - nowoczesną i nieszablonową. Dziękuję za rozmowę.

(m)

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA