Ponad trzysta dzieci z gminy Wąchock skorzystało z szansy, jaką dała Unia Europejska. Dzięki unijnym dotacjom i zaangażowaniu pracowników, umożliwiono sfinansowanie bezpłatnej opieki przedszkolnej oraz zajęć wyrównawczych dla uczniów.
W czasach, gdy trudno znaleźć miejsce w przedszkolu, a opiekunka kosztuje nawet kilkaset złotych miesięcznie, zupełnie wyjątkowe wydaje się dziś to, co działo się w ostatnich latach w Parszowie, Wielkiej Wsi oraz w Wąchocku. W budynkach szkół otwarto przedszkola. I to takie, o którym marzy każdy rodzic. Nie chodzi tylko o atrakcyjne zajęcia dla dzieci, fachową opiekę i nowoczesne pomieszczenia, ale także o opłaty, bo opieka była bezpłatna, a pracownicy wynagradzani z funduszy unijnych. Dzieci uczestniczyły w zajęciach artystycznych, spotkaniach z logopedą, korzystały z gimnastyki korekcyjnej, były na wycieczkach, dostawały posiłki i uczyły się języka obcego. W każdej z placówek realizowano projekty unijne, co pozwoliło również na znaczące ich doposażenie. Dziś można podsumować czteroletni cykl projektowy. Cztery lata temu w całej gminie funkcjonowała jedna placówka przedszkolna - w Wąchocku.
Parszów przecierał szlaki
W grudniu 2008 roku ruszył pierwszy z serii projektów, który pozwolił na utworzenie "Przedszkola Pluszowego Misia w Parszowie", choć - gdyby wyrażać się precyzyjnie - należałoby stwierdzić, że był to tylko oddział przedszkolny. Nie zmienia to jednak faktu, że opiekę znalazło tu przez równo dwa lata (do listopada 2011 r.) ponad 50 dzieciaków, między 3. a 5. rokiem życia. Wsparciem objęci zostali także rodzice, którzy często borykali się z brakiem pracy czy problemami finansowymi, przez co nie byli w stanie zapewnić im właściwej edukacji przedszkolnej.
Dla wielu była to czasem jedyna szansa na lepszy start. W grupie dzieci budują lepszy kontakt z rówieśnikami i rozwijają umiejętności społeczne, kształtują aktywną, twórczą postawę wobec siebie i otoczenia, poczucie własnej wartości, rozwijają wszystkie zmysły i wszystkie rodzaje inteligencji, przygotowują się do nauki pisania, liczenia i czytania. Szkole udało się w sumie pozyskać 261 535 zł, z czego ponad 25 000 przeznaczono na zabawki oraz pomoce, 13 000 na wykonanie placu zabaw oraz 6 500 zł na adaptację pomieszczeń. Wkład własny wyniósł 6 000 zł. Odbywające się tu zajęcia prowadziły dzieci od jednej do drugiej przygody, służącej odkrywaniu świata, nabywania coraz to nowych kompetencji, o czym świadczyły wyniki. Nic więc dziwnego, że niczym grzyby po deszczu, zaczęły powstawać nowe przedszkola w gminie.
Spełniły się wielkie nadzieje Wielkiej Wsi
Niespełna rok później, bo w sierpniu 2009 roku, placówka przedszkolna została otwarta w szkole w Wielkiej Wsi. Tu także w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", przy wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego, w zaadaptowanych pomieszczeniach dawnej biblioteki utworzona została nowa placówka.
Dzięki unijnej dotacji, zakupiono potrzebne sprzęty, meble oraz zabawki. Przedszkole działało w odnowionej i przystosowanej do potrzeb dzieci sali z łazienką, a także szatnią w zasięgu ręki każdego malucha. Dwuletni (od 1.08.2009 - 31.07.2011 r.) koszt utrzymania placówki pokryty został z funduszy unijnych. Całe to przedsięwzięcie kosztowało 544 155 zł, natomiast wkład własny stanowił jedynie 8 800 zł.
W projekcie "Wielkie nadzieje Wielkiej Wsi" uczestniczyło ponad 30 dzieciaków w wieku od 3 do 5 lat oraz 30 rodziców z sołectw Wielka Wieś i Węglów, a głównym jego celem było stworzenie maluchom równych szans w edukacji. Zajęcia odbywały się w miłej i przyjaznej atmosferze. Każdy spędzony tu dzień dostarczał dzieciom okazji do zdobycia nowych wiadomości oraz wielu niezapomnianych wrażeń.
Poza podstawowymi zajęciami maluchy miały też dodatkowe tj. język angielski, rytmika, gimnastyka korekcyjna czy logopeda. Na warsztaty z logopedą, pedagogiem oraz spotkania z psychologiem mogli też liczyć rodzice, którzy czternaście razy spotykali się w takim gronie. Było też mnóstwo wycieczek edukacyjnych.
Dwa oddziały w Wąchocku
Podobnie było w Wąchocku, gdzie przy wsparciu finansowym z Programu "Kapitał Ludzki" zainicjowano program "Lokalne Partnerstwo na Rzecz Dzieci w Wąchocku". Za pozyskane 503 194 zł, przy wkładzie własnym 8 000 zł, przez 24 miesiące (od 2009 do 2011 r.) funkcjonowały dwa oddziały przedszkolne dla dzieci 3 - 5 letnich.
Zajęcia odbywały się w świeżo wyremontowanych do tego salach. Dzieci uczestniczyły w licznych wycieczkach oraz spotkaniach. Opieką zostały otoczone także maluchy mające problemy z poprawną wymową oraz wadami postawy. Rodzice mogli natomiast korzystać z rad psychologa. Dzięki dodatkowym staraniom dyrekcji, pieniądze przeznaczone na żywienie, które należałoby zwrócić z powodu nieobecności dzieci na zajęciach, wróciły do przedszkolaków w postaci dodatkowych zakupów. W związku z tym na Mikołajki oddziały wzbogaciły się w przepiękne zabawki, gry logiczne i plansze za łączną kwotę ponad 16 000 zł, co sprawiło maluchom wiele radości. Niedługo potem zakupione zostały materiały piśmiennicze i biurowe, ekran do projektora multimedialnego oraz oprogramowanie komputerowe.
Zakończenie projektu nie oznaczało końca dotychczasowej idylli. Od lutego 2011 do końca stycznia 2013 r. działania te były kontynuowane w ramach projektu "Kompleksowa edukacja przedszkolna w gminie Wąchock", który był wspólnym działaniem Zespołu Placówek Oświatowych w Wąchocku i Szkoły Podstawowej w Wielkiej Wsi. Udało się im pozyskać ponad 1,5 mln zł, przy niespełna 25 000 wkładzie własnym. I tak w pierwszej ze szkół utrzymane zostały dwa oddziały przedszkolne, każdy liczący po 25 dzieciaków, a w drugiej swoją działalność kontynuował punkt przedszkolny dla 25 maluchów. W sumie, przez 2 lata realizacji projektu, wsparciem objętych zostało 150 późniejszych uczniów.
Wszyscy mieli zapewnione bezpłatne zajęcia dodatkowe tj. język angielski, logopedia i zajęcia artystyczno - teatralne. Spotykali się również z policjantami, strażakami, pracownikami służb, brały udział w wyjazdach edukacyjnych, teatrzykach, konkursach oraz innych okolicznościowych wydarzeniach. Projekt zapewniał bowiem wysokiej jakości kształcenie, dostosowane do indywidualnych potrzeb i zdolności każdego dziecka. A dla rodziców, tak jak poprzednio, prowadzone były warsztaty dotyczące wsparcia rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Dużą wagę przykładano też do zdrowego trybu życia, dlatego dwa razy do roku odbywały się tu dni sportu. Zabawy, gry indywidualne oraz zespołowe miały pozwolić dzieciakom od najmłodszych lat wyrobić nawyk zdrowego stylu życia. Wszystko odbywało się przy braku odpłatności ze strony rodziców.
Dalej działają
Podsumowując, najważniejszym efektem realizacji projektów w latach 2008-12 było utworzenie placówek przedszkolnych w Parszowie i Wielkiej Wsi, kompleksowy remont pomieszczeń w budynkach szkół, ich wyposażenie i doposażenie. Te działania pozwoliły na dalszą kontynuację oferty przedszkolnej w każdej z miejscowości, w ramach bezpłatnej pięciogodzinnej opieki.
Dzięki zrealizowanym projektom w latach 2008-12 w ramach bezpłatnej edukacji przedszkolnej funkcjonowało 250 miejsc przedszkolnych, dających możliwość skorzystania z oferty dla prawie każdego zainteresowanego.
O tym, jak wiele czerpali z Unii nasi mieszkańcy, przekonali się sami, gdy zakończyły się projekty unijne. Podjęliśmy decyzje o utrzymaniu placówek w każdej ze szkół i dzieci mogą dziś dalej się uczyć w wyremontowanych pomieszczeniach i korzystać z zakupionego w latach ubiegłych wyposażenia, ale rodzice muszą płacić za wyżywienie i każdą dodatkową godzinę, powyżej pięciu zagwarantowanych w podstawie programowej. Zgodnie z przyjętą w grudniu uchwałą Rady Miejskiej, jest to 2 zł za każdą godzinę powyżej pięciu. Dziennie daje to kwotę do 8 zł, gdyż każda z placówek czynna jest dziewięć godzin (za pierwsze pięć płaci gmina), a jeśli wykupią dla dziecka posiłki, to za dwa mogą zapłacić ok. 5,50 zł dziennie, a przy trzecim koszt ten wyniesie ok. 6,50 zł. Trudno jednak powiedzieć, jak długo utrzymają się te stawki, bo przetargi na wyżywienie ogłaszane były dwa lata temu, a jeszcze niedawno nikogo to nic nie kosztowało.
Każde z przedszkoli chce się dalej rozwijać, co niewątpliwie jest wartością dodaną, realizowanych tutaj projektów. Niosły ze sobą także aspekt ekonomiczny. W wielu placówkach powstały nowe miejsca pracy, które nawet po zakończeniu są utrzymane.
Zyskali także uczniowie
Poza projektami związanymi z edukacją przedszkolną, szansę na dodatkowe bezpłatne zajęcia zyskali również uczniowie. Szkoła Podstawowa w Wielkiej Wsi, dzięki projektowi "Wielkie Nadzieje Edukacyjne ... Wielkiej Wsi", za ponad 334 000 zł (nie wymagał on wkładu własnego!) prowadziła zajęcia wyrównawcze z matematyki "Ja też potrafię", dla czwartoklasistów, a także dodatkowe lekcje angielskiego, wf-u, polskiego oraz zajęcia w czytelni dla innych.
We wrześniu 2011 r. ruszył też projekt "Indywidualizacja nauczania i wychowania klas I-III w Gminie Wąchock", który zakończy się ostatecznie w czerwcu br. Umożliwił on w podstawówkach, zarówno w Parszowie, Wielkiej Wsi, jak i Wąchocku, organizację zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji, trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych, zajęć logopedycznych oraz gimnastyki korekcyjnej. W roku szkolnym 2011/2012 skorzystało już z niego 120 uczniów (55 dziewcząt i 65 chłopców), w tym 43 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Parszowie, 35 ze Szkoły Podstawowej w Wielkiej Wsi, a także 42 z Zespołu Placówek Oświatowych w Wąchocku. A to dopiero połowa.
Na potrzeby efektywnego prowadzenia zajęć w placówkach, szkoły zostały doposażone w meble, nowoczesne pomoce dydaktyczne, sprzęt specjalistyczny (np. pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych (tj. wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji ruchowej), które odpowiadają w pełni rozpoznanym potrzebom i zaplanowanym zajęciom dodatkowym. Ma on doprowadzić do osiągnięcia celu podstawowego, jakim jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I-III we wszystkich szkołach podstawowych w gminie Wąchock, a opiewa na kwotę 92 181 zł, która pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego (bez udziału własnego gminy). Takich pieniędzy sami z pewnością nie bylibyśmy w stanie wygospodarować.
Unia po raz kolejny okazała się dla nas niezastąpiona. W sumie od 2008 r. na edukację przedszkolną i szkolną pozyskaliśmy 3 256 563 zł przy wkładzie własnym w wysokości 47 100 zł.
/m.p/
DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU
Internet światłowodowy (FTTH/FTTB) (81)
II Starachowicki Test Coopera (0)
Świętokrzyski Turniej Piłki Nożnej Olimpiad Specjalnych w Starachowicach (0)
Zrób dziecku paszport na Dzień Dziecka (0)
Usłyszał zarzut usiłowania zabójstwa (0)
Pełnowymiarowe boisko z zapleczem sportowym wkrótce w Starachowicach (0)
SMS Absolwenci dają kibicom kolejne powody do radości (0)
Trwa budowa basenów letnich w Starachowicach (0)
Powstała wizualizacja przejścia nad torami w Starachowicach Zachodnich (3)
Rodzinny Rajd Rowerowy do Wąchocka
Biegiem z Pomocą 4 dla Antosia
Nieruchomości
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(0) Mam do wynajęcia(0) Poszukuję do wynajęcia(0)
Motoryzacja
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(1)
Praca
Zatrudnię(9) Szukam pracy(0) Dodatkowa(0)
Komputery
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0)
Telefony
RTV / AGD
Sprzedam(1) Kupię(0) Zamienię(0)
Edukacja
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Dla domu
Sprzedam(5) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Flora i fauna
Różne
Sprzedam(25) Kupię(1) Zamienię(0) Oddam(0) Usługi(21) Towarzyskie(0) Urzędowe(0) Różne(8)