AAA
Reforma Edukacji w Starachowicach
Wtorek, 03 stycznia 2017r. (godz. 12:49)

Prezydent Miasta Starachowice zaprasza na debatę dotyczącą Reformy Edukacji w Starachowicach. Spotkanie odbędzie się 4 stycznia 2017 roku o godz. 17.00 w Sali Olimpia Urzędu Miejskiego. Spotkanie będzie drugim etapem debaty, która odbyła się 30 listopada 2016 roku. Podczas spotkania Prezydenta Miasta z dyrektorami szkół, przedstawicielami Rad Rodziców i radnymi Rady Miejskiej padały propozycje dotyczące reformy oświaty w naszym mieście.

fot. źródło: UM w Starachowicach

Poniżej publikujemy opracowanie Referatu Edukacji Kultury Promocji i Turystyki Urzędu Miejskiego dotyczące Reformy Oświaty. Znajduje się w nim propozycja jak powinna wyglądać sieć publicznych szkół podstawowych w Starachowicach, a także odniesienie do pozostałych propozycji złożonych w trakcie konsultacji społecznych.


REFORMA SYSTEMU EDUKACJI

Zgodnie z przyjętą przez Sejm RP ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe zostanie wprowadzony nowy ustrój szkolny. Docelowo struktura szkolnictwa będzie się przedstawiać następująco:
8 letnia szkoła podstawowa,
4 letnie liceum ogólnokształcące,
5 letnie technikum,
3 letnia branżowa szkoła I stopnia,
3 letnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy,
2 letnia branżowa szkoła II stopnia,
szkoła policealna.

Nowy ustrój szkolny nie przewiduje funkcjonowania gimnazjów. Jest to bardzo istotna zmiana z punktu widzenia Gminy Starachowice, która jest organem prowadzącym dla szkół podstawowych i gimnazjów. Zmiany rozpoczną się od roku szkolnego 2017/2018. Uczniowie kończący VI klasę rozpoczną naukę w klasie VII i rozpocznie się likwidacja gimnazjów poprzez brak naboru. W roku szkolnym 2018/2019 ostatni rocznik uczniów ukończy gimnazjum i z dniem 1.09.2019 r. szkoły tego typu nie będą funkcjonować w ustroju szkolnym.
Z dniem 1.09.2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa z mocy ustawy staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Z tym dniem uczniowie, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej stają się uczniami i pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej.
Zgodnie z projektem ustawy przewiduje się stopniowe wygaszanie gimnazjów. Z dniem 1.09.2017 likwiduje się I klasę, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego gimnazjum.

Gimnazjum może być także wygaszane poprzez:

1. przekształcenie gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową,
2. włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej,
3. przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum,
4. włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego albo technikum,
5. przekształcenie gimnazjum w branżową szkołę I stopnia lub włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia.

Decyzję co do terminu i czasu przekształcenia gimnazjum albo jego włączenia do innej szkoły podejmuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Przekształcenia szkół publicznych podejmowane z inicjatywy jednostek samorządu terytorialnego oraz wynikające z tych przekształceń zmiany w sieci szkolnej zostaną przeprowadzone na podstawie uchwał dostosowujących. Uchwały te będą podejmowane w dwustopniowej procedurze. W pierwszej kolejności będzie podjęta uchwała w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, która musi uzyskać pozytywną opinię kuratora oświaty i być zaopiniowana przez związki zawodowe. Uchwała musi być podana do publicznej wiadomości.
Następnie będzie podejmowana uchwała w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego (uchwała ostateczna). Ustalając sieć szkół gmina powinna dążyć do tego, aby szkoła podstawowa była szkołą o pełnej strukturze organizacyjnej (obejmująca klasy I-VIII) oraz funkcjonowała w jednym budynku lub jego bliskiej lokalizacji.

Aktualna sieć szkół w Gminie Starachowice

W 1999 r. Rada Miejska w Starachowicach podjęła uchwały w sprawie sieci szkolnej, przekształcenia szkół podstawowych i powołania gimnazjów.
Podjęto decyzję o przekształceniu ośmiu 8 letnich szkół podstawowych w 6 letnie szkoły podstawowe (SP nr 1, SP nr 2, SP nr 6, SP nr 9, SP nr 10, SP nr 11, SP nr 12, SP nr 13) oraz o wygaszeniu poprzez brak naboru dwóch szkół podstawowych (SP nr 3 przy ul. Kieleckiej i SP nr 5 przy ul. Iłżeckiej).
Utworzone zostały cztery gimnazja. Gimnazjum nr 1 i Gimnazjum nr 2 zajmują samodzielne budynki po wygaszonych szkołach podstawowych. Gimnazjum nr 3 funkcjonuje w kompleksie budynków razem ze SP nr 11, a Gimnazjum nr 4 w kompleksie budynków razem ze SP nr 13 i PM nr 10. Wszystkie gimnazja są odrębnymi jednostkami organizacyjnymi i nie wchodzą w skład zespołów.
Zarówno szkoły podstawowe jak i gimnazja samodzielnie prowadzą obsługę finansowo-księgową.

Proponowana sieć szkół.

Biorąc pod uwagę przeprowadzoną analizę demograficzną do roku 2024/2025, stan techniczny budynków oświatowych, zasady tworzenia sieci szkół zawarte w przepisach ustawy Prawo oświatowe i przepisach wprowadzających ustawę Prawo oświatowe oraz zasadę gospodarności Referat EKSP proponuje docelowo następującą sieć 8 letnich szkół podstawowych.


1. Szkoła Podstawowa nr 1, ul. 1-go Maja 11

Docelowo w SP nr 1 będzie funkcjonować ok. 14-15 oddziałów klas I-VIII. Będzie do nich uczęszczać ok. 240 uczniów. Dodatkowo prawdopodobnie będzie 1 oddział przedszkolny.
Szkoła dysponuje 14 salami lekcyjnymi - 12 sal o powierzchni ok. 50 m² i 2 sale
o powierzchni ok. 37 m². Wśród sal znajduje się pracownia komputerowa. Ponadto szkoła dysponuje salą do zajęć pozalekcyjnych o powierzchni ok. 24 m² oraz pomieszczeniami biblioteki i świetlicy.
Bazę do zajęć wychowania fizycznego stanowi sala gimnastyczna o wymiarach 16,3m x 8,3m oraz kompleks boisk ORLIK - dwa boiska o sztucznej nawierzchni.
Współczynnik zmianowości (tj. stosunek liczby oddziałów do liczby sal lekcyjnych) wyniesie ≈ 1,1.
W przypadku przekształcenia SP nr 1 w 8 letnią szkołą podstawową koniczna będzie modernizacja istniejącej szatni - np. poprzez dobudowę pomieszczeń na szatnię przy sali gimnastycznej. Takie rozwiązanie poprawiłoby również warunki pracy świetlicy szkolnej gdyż pozwoliłoby na przeznaczenie pomieszczeń dotychczasowej szatni na stołówkę.
Szacunkowy koszt budowy szatni to ok. 300 tys. zł.
Celem doposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne zwłaszcza do nauki przedmiotów matematyczno-przyrodniczych gmina złożyła wniosek do RPO Województwa Świętokrzyskiego o dofinansowanie w ramach Działania 7.4 Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej. Przewiduje się doposażenie SP nr 1 w pomoce dydaktyczne do przyrody i matematyki oraz w mniejszym zakresie do wychowania fizycznego i do gimnastyki korekcyjnej. Ponadto przewiduje się zakup dla każdej szkoły podstawowej pracowni komputerowej wykorzystującej technologie terminalową. Łączny koszt zakupu 8 pracowni z niezbędnym oprzyrządowaniem i modernizacją sieci wyniesie ok. 478 tys. zł.
Aplikujemy również o środki na wykonanie w SP nr 1 bieżni prostej 60m o sztucznej nawierzchni wraz ze skocznią w dal.
Łączna wartość środków na powyższe zakupy i inwestycje to 213 tys. zł (bez pracowni komputerowej). Dofinansowanie w tym projekcie może wynieść 85%.
Przekształcenie SP nr 1 w 8 klasową szkołę podstawową nie spowoduje, że nauka będzie się odbywać na dwie zmiany. Mogą jednak zaistnieć przypadki, że czas trwania zajęć ulegnie wydłużeniu o 1-2 godziny w stosunku do aktualnie obowiązującego. Może się także pogorszyć dostępność uczniów do sali gimnastycznej - będzie to zależało od liczebności klas i ewentualnych podziałów na grupy.
Budynek SP nr 1 w 2015 r. został poddany termomodernizacji, której koszt wyniósł 1,4 mln zł. Termomodernizacja była przeprowadzona z wykorzystaniem środków unijnych w związku z czym w okresie tzw. trwałości projektu tj. do 2021 r. winien on dalej służyć celom oświatowym i nie powinna mieć miejsca zmiana charakteru własności.
SP nr 1 jest jedyną szkołą w tej części miasta (osiedla Orłowo i Wzgórze). Odległość do najbliższej szkoły podstawowej (SP nr 9) wynosi ok. 1,5km.

2. Szkoła Podstawowa nr 2 ul. Ostrowiecka 134

Docelowo w SP nr 2 będzie funkcjonować 8 oddziałów klas I-VIII, do których będzie uczęszczać ok. 85 uczniów. Dodatkowo będzie 1 lub 2 oddziały przedszkolne.
Szkoła dysponuje 11 salami lekcyjnymi - 4 sale o powierzchni ok. 50 m², 6 sal
o powierzchni od 36 m² do 43 m² i 1 sala o powierzchni 21 m². Wśród nich znajduje się pracownia komputerowa. Ponadto szkoła dysponuje salą do zajęć kompensacyjno-korekcyjnych i logopedycznych o powierzchni ok. 24 m² oraz pomieszczeniami biblioteki i świetlicy.
Największym mankamentem szkoły jest brak bazy do zajęć wychowania fizycznego. Szkoła dysponuje pomieszczeniem o wymiarach 10,7m x 5,8m pełniącym rolę sali gimnastycznej. Nie posiada również boisk.
Współczynnik zmianowości wyniesie ≈ 0,9
SP nr 2 jest jedyną szkołą na oddalonym od centrum miasta osiedlu Michałów.
Do najbliższej szkoły - SP nr 10 i SP nr 13, odległość wynosi ok. 6 km.
W przypadku braku szkoły podstawowej na tym osiedlu Gmina byłaby zmuszona zorganizować dowóz uczniów do innej placówki.
W ramach wniosku złożonego do RPO Gmina aplikuje o doposażenie SP nr 2 w pomoce dydaktyczne do pracowni biologicznej, pracowni geograficznej i matematycznej oraz w sprzęt do gimnastyki korekcyjnej. Łączna wartość środków na powyższe zakupy to 86 tys. zł.
Budynek SP nr 2 w 2015 r. został poddany termomodernizacji z wykorzystaniem środków unijnych, której koszt wyniósł 1,2 mln. zł.

3. Szkoła Podstawowa nr 6 ul. Moniuszki 117

Docelowo w SP nr 6 będzie funkcjonować 8 oddziałów klas I-VIII, do których będzie uczęszczać ok. 130 uczniów. Dodatkowo będzie jeden oddział przedszkolny.
Szkoła dysponuje 8 salami lekcyjnymi - 7 sal o powierzchni 47 m² - 50 m², 1 sala
o powierzchni 35 m². Wśród nich znajduje się pracownia komputerowa. Ponadto w szkole znajdują się pomieszczania biblioteki i świetlicy.
Szkoła nie posiada sali gimnastycznej. Jej funkcję pełni pomieszczenie o wymiarach 12,7m x 6,7m. Szkoła dysponuje boiskiem wielofunkcyjnym o sztucznej nawierzchni.
Współczynnik zmianowości wyniesie ≈ 1,1
SP nr 6 funkcjonuje na osiedlu o zabudowie jednorodzinnej. Odległość do najbliższej szkoły podstawowej (SP nr 13) wynosi ok. 2 km.
W ramach wniosku złożonego do RPO Gmina aplikuje o doposażenie SP nr 6 w pomoce dydaktyczne do przyrody, biologii, języka obcego, matematyki, fizyki i chemii oraz w sprzęt do gimnastyki korekcyjnej.
Aplikujemy również o środki na wykonanie bieżni prostej oraz modernizacji sali gimnastycznej. Łączna wartość środków na powyższe zakupy i inwestycje to 259 tys. zł. Budynek SP nr 6 w 2015 r. został poddany termomodernizacji z wykorzystaniem środków unijnych, której koszt wyniósł 1,2 mln. zł.

4. Szkoła Podstawowa nr 9 ul. Oświatowa 5

Docelowo w SP nr 9 będzie funkcjonować 20 oddziałów klas I-VIII, do których będzie uczęszczało ok. 405 uczniów. Dodatkowo będzie 1 lub 2 oddziały przedszkolne. W okresie przejściowym liczba oddziałów może wynosić 23-24.
Szkoła dysponuje 23 salami lekcyjnymi - 2 sale o powierzchni 60 m² i 68 m², 15 sal o powierzchni 49 m² - 53 m², 3 sale o powierzchni 37 m² - 43 m², 1 sala o powierzchni 30 m² i 2 sale o powierzchni 24 m². Wśród nich znajduje się pracownia komputerowa.
Ponadto szkoła dysponuje salą do zajęć z gimnastyki korekcyjnej i rewalidacji o powierzchni ok. 35 m², salą do zajęć logopedycznych o powierzchni ok. 23 m² oraz pomieszczeniami biblioteki i świetlicy.
Bazą do zajęć z wychowania fizycznego stanowi sala gimnastyczna o wymiarach 18 m x 9 m oraz kompleks boisk ORLIK - dwa boiska o sztucznej nawierzchni.
Na terenie szkoły funkcjonuje jedyne w mieście Miasteczko Ruchu Drogowego.
Współczynnik zmianowości wyniesie ≈ 0,9 a w okresie przejściowym ≈ 1,1.
W przypadku przyjęcia proponowanej sieci szkół podstawowych zasadnym byłoby dokonać korekty obwodu SP nr 9 poprzez wyłączenie z jej obwodu części bloków przy ul. Majówka oraz przy ul. Młyny znajdujących się w bliskiej odległości od SP nr 11.
W ramach wniosku złożonego do RPO Gmina aplikuje o doposażenie SP nr 9 w pomoce dydaktyczne do przyrody, biologii, geografii, fizyki oraz w meble do pracowni przedmiotowych i sprzęt do gimnastyki korekcyjnej. Aplikujemy również o wykonanie bieżni prostej oraz o środki na remont kuchni wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia. Łączna wartość środków na powyższe zakupy i inwestycje to 281 tys. zł.

5. Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi al. Armii Krajowej 1

Docelowo w SP nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi będzie funkcjonować 20 oddziałów klas I-VIII, do których będzie uczęszczało ok. 395 uczniów. Dodatkowo będzie 1 lub 2 oddziały przedszkolne. W okresie przejściowym liczba oddziałów może wynosić 23-24. Szkoła dysponuje 22 salami lekcyjnymi - 20 sal o powierzchni od 52 m² do 62 m², 1 sala o powierzchni 41 m², 1 sala o powierzchni 22 m². Wśród nich znajduje się pracownia komputerowa.
Ponadto szkoła dysponuje pomieszczeniem do zajęć logopedycznych o powierzchni 30 m², salą do nauczania indywidualnego o powierzchni 43 m², pomieszczeniem do rehabilitacji o powierzchni 52 m² oraz pomieszczeniami biblioteki i świetlicy. Bazą do zajęć z wychowania fizycznego stanowi sala gimnastyczna o wymiarach 17,6 m x 10,5 m.
Szkoła posiada duży plac zabaw wybudowany w ramach programu "Radosna Szkoła".
Współczynnik zmianowości wyniesie ≈ 1 a w okresie przejściowym ≈ 1,1.
W szkole znajduje się mieszkanie o powierzchni 40 m². Jego wykorzystanie do celów dydaktycznych pozwoliłoby uzyskać dodatkową salę lekcyjną.
W ramach wniosku złożonego do RPO Gmina aplikuje o doposażenie SP nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w pomoce dydaktyczne do pracowni matematycznej, przyrodniczej/biologicznej i sprzęt do gimnastyki korekcyjnej. Aplikujemy również o środki na modernizację sali gimnastycznej, zakup sprzętu do kuchni oraz modernizację boiska sportowego wraz z budową bieżni prostej. Łączna wartość środków na powyższe zakupy i inwestycje to 2.202 tys. zł
Budynek szkoły w 2014 r. został poddany termomodernizacji z wykorzystaniem środków unijnych, której koszt wyniósł 1,7 mln. zł.
W okresie przejściowym - przy 23-24 oddziałach istniejąca szatnia może okazać się niewystarczająca w związku z powyższym rozwiązaniem problemu będzie tymczasowa adaptacja na ten cel innych pomieszczeń.

6. Szkoła Podstawowa nr 11 ul. Leśna 2

Docelowo w SP nr 11 będzie funkcjonować 17 oddziałów klas I-VIII, do których będzie uczęszczało ok. 400 uczniów. Dodatkowo będzie 1 lub 2 oddziały przedszkolne.
Szkoła dysponuje 16 salami lekcyjnymi - 15 sal o powierzchni ok. 50 m² i 1 sala o powierzchni ok. 60 m². Wśród nich znajdują się 2 pracownie komputerowe. Ponadto szkoła dysponuje salą do zabaw o powierzchni 50 m² oraz pomieszczeniami biblioteki i świetlicy. Bazę do zajęć wychowania fizycznego stanowi sala gimnastyczna o wymiarach 18 m x 9 m oraz wspólny z Gimnazjum nr 3 kompleks boisk - boisko trawiaste, boisko asfaltowe, 2 boiska o sztucznej nawierzchni do siatkówki i koszykówki, bieżnia prosta o sztucznej nawierzchni, kort tenisowy.
Należy nadmienić, że w wyniku reformy edukacji z 1999 r. 6 sal lekcyjnych znajdujących się we wschodnim skrzydle szkoły (parter i I piętro) znalazło się w strukturze Gimnazjum nr 3. Są to sale o powierzchni ok. 50 m². Zasadnym jest powrót tych sal do SP nr 11 co nie pociągnie za sobą znaczących wydatków.
Współczynnik zmianowości wyniesie ≈ 0,9.
SP nr 11 funkcjonowałaby w bardzo dobrych warunkach. Dysponowałaby również bardzo dobrą bazą do zajęć z wychowania fizycznego. Jej uczniowie poza kompleksem boisk i salą gimnastyczną mogliby korzystać z hali sportowej użytkowanej aktualnie przez Gimnazjum nr 3 bez względu na jej przyporządkowanie organizacyjne.
W przypadku SP nr 11 powiększenia będzie wymagać szatnia szkolna. Można rozważyć wykorzystanie na ten cel pomieszczenia stanowiącego zaplecze sali gimnastycznej.
Zasadnym byłoby zwiększenie obwodu SP nr 11. W wyniku reformy edukacji przeprowadzonej w 1999 r. obwód tej szkoły uległ zmniejszeniu z przyczyn organizacyjnych (w SP nr 11 i Gimnazjum nr 3 w roku szkolnym 2001/2002 było łącznie ponad 1400 uczniów w tym 900 w Gimnazjum nr 3 i dlatego część sal szkoły podstawowej przekazano gimnazjum). Spowodowało to, że bloki mieszkalne znajdujące się blisko SP nr 11 zostały włączone do obwodów funkcjonujących w niewielkiej odległości SP nr 9 i SP nr 12. Korekta polegałaby na wyłączeniu z obwodu SP nr 9 niektórych bloków przy ul. Majówka i przy ul. Młyny, a z obwodu SP nr 12 niektórych bloków przy ul. Granicznej.
W ramach wniosku złożonego do RPO Gmina aplikuje o doposażenie SP nr 11 w pomoce dydaktyczne do pracowni matematycznej i przyrodniczej, w sprzęt sportowy do zajęć z wychowania fizycznego i sprzętu gimnastyki korekcyjnej. Łączna wartość środków na powyższe zakupy to 86 tys. zł.
Budynek szkoły w 2014 r. został poddany termomodernizacji z wykorzystaniem środków unijnych, której koszt wyniósł 0,5 mln. zł.

7. Szkoła Podstawowa nr 12 ul. Słoneczna 1a

Docelowo w SP nr 12 będzie funkcjonować 23 oddziały klas I-VIII, do których będzie uczęszczało ok. 500 uczniów. Dodatkowo będzie 1 lub 2 oddziały przedszkolne. Szkoła dysponuje 23 salami lekcyjnymi - 19 sal o powierzchni ok. 50 m², 3 sale o powierzchni 60 m² i 1 salę o powierzchni 33 m². Wśród nich znajduje się pracownia komputerowa. Ponadto szkoła dysponuje salą zabaw o powierzchni ok. 50 m², salą do reedukacji o powierzchni ok. 15 m² oraz pomieszczeniami biblioteki i świetlicy. Istnieje możliwość adaptacji pomieszczenia o powierzchni ok. 30 m² na salę lekcyjną.
Bazę do zajęć z wychowania fizycznego stanowi sala gimnastyczna o wymiarach 18 m x 9 m oraz boisko wielofunkcyjne o sztucznej nawierzchni na które Gmina pozyskała dofinansowanie z Ministerstwa Sportu.
Współczynnik zmianowości wyniesie ≈ 1.
W przypadku przyjęcia proponowanej sieci szkół podstawowych zasadnym byłoby dokonać korekty obwodu SP nr 12 poprzez wyłączenie z jej obwodu niektórych bloków przy ul. Granicznej.
W ramach wniosku złożonego do RPO Gmina aplikuje o doposażenie SP nr 12 w pomoce dydaktyczne do pracowni matematycznych i przyrodniczych i w sprzęt do gimnastyki korekcyjnej. Aplikujemy również o środki na remont kuchni i zakup niezbędnego wyposażenia. Łączna wartość środków na powyższe remonty i zakupy to 156 tys. zł.

8. Szkoła Podstawowa nr 13 ul. Prądzyńskiego 2

Docelowo w SP nr 13 będzie funkcjonować 25 oddziałów klas I-VIII, do których będzie uczęszczać ok. 465 uczniów. Dodatkowo będzie 2 lub 3 oddziały przedszkolne.
Szkoła dysponuje 23 salami - 21sal o powierzchni ok. 64 m² i 2 sale o powierzchni 96 m². Wśród nich są 2 pracownie komputerowe.
Ponadto szkoła dysponuje 4 salami do zajęć indywidualnych o powierzchni ok. 20 m² każda oraz pomieszczeniami biblioteki i świetlicy. Bazę do zajęć z wychowania fizycznego stanowi boisko wielofunkcyjne o sztucznej nawierzchni wraz z bieżnią prosto 60 m. Uczniowie korzystają ponadto z Miejskiej Hali Sportowej znajdującej się w tym samym kompleksie budynków.
Z dwóch sal SP nr 13 korzysta aktualnie PM nr 10. Wiąże się to z faktem zwiększenia liczby dzieci w przedszkolach w związku z podwyższeniem wieku, w którym rozpoczyna się obowiązek szkolny do 7 lat.
W jednym kompleksie budynków ze SP nr 13 funkcjonuje Gimnazjum nr 4 zajmujące segment C i D. Istnieje bezpośrednie połączenie pomiędzy szkołami. Zasadnym byłoby zagospodarowanie przez SP nr 13 całego segmentu C (parter i I piętro). W segmencie tym znajduje się 10 sal lekcyjnych o powierzchni 64 m² oraz pomieszczenia świetlicy, biblioteki i pokój nauczycielski, które można również zaadoptować na sale lekcyjne. Plusem takiego rozwiązania jest fakt, że na I piętrze segmentu C znajdują się pracownie przedmiotowe geograficzna, biologiczna, matematyczna, komputerowa i językowa, które mogłyby być wykorzystane przez szkołę podstawową bez konieczności ich przenoszenia do innych pomieszczeń co wiązałoby się z dodatkowymi kosztami.
Można rozważyć także inne warianty zagospodarowania pomieszczeń Gimnazjum nr 4 na potrzeby SP nr 13, ale przedstawiony powyżej wydaje się najbardziej racjonalny. Współczynnik zmianowości wyniesie wówczas ≈ 0,8.
W ramach wniosku złożonego do RPO Gmina aplikuje o doposażenie SP nr 13 w pomoce dydaktyczne do pracowni matematycznej, przyrodniczej i językowej oraz w sprzęt do gimnastyki korekcyjnej. Ubiegamy się również o środki na doposażenie kuchni w niezbędny sprzęt. Ponadto Gmina aplikuje o środki na budowę boisk dla SP nr 13/Gim nr 4.
Łączna wartość środków na powyższe zakupy i inwestycje wynosi 463 tys. zł.
Zdaniem Referatu EKSP należy również rozważyć utworzenie Zespołu w skład którego wejdzie SP nr 13 i PM nr 10 co usprawni zarządzanie tymi jednostkami funkcjonującymi w jednym kompleksie budynków.

Za przyjęciem powyższej sieci szkół przemawiają następujące argumenty.

Proponowana sieć szkół spełnia wymogi zawarte w art. 39 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe tj. droga dziecka z domu do szkoły nie przekracza 3 km w związku z czym gmina nie ma obowiązku organizować dowozu uczniów. Jest również uzupełnieniem istniejącej sieci przedszkoli (w szkołach funkcjonują oddziały przedszkolne) przez co spełniany jest wymóg art. 32 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe mówiącego, że droga dziecka pięcioletniego i sześcioletniego do najbliższego publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej nie powinna przekraczać 3 km. W przypadku nie spełnienia tego warunku obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka lub zwrotu kosztów przejazdu dziecka lub opiekuna jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Dotyczy to głównie SP nr 1, SP nr 2, SP nr 6, które są zlokalizowane na osiedlach pozbawionych przedszkoli.
Proponowana sieć spełnia również wymogi art. 206 ust. 5 ustawy Prawo Oświatowe - przepisy wprowadzające tj. ośmioletnie szkoły podstawowe są szkołami o pełnej strukturze organizacyjnej. Biorąc pod uwagę bazę lokalową szkół będzie do nich uczęszczała racjonalna liczba uczniów,
co także zapewni racjonalny poziom wydatków na jednego ucznia. Jednocześnie nie będą to szkoły molochy. Docelowo liczba uczniów w pięciu szkołach będzie oscylować w przedziale 400 - 500.
W pozostałych będzie wynosić 240, 130, 85. W okresie przejściowym, w niektórych szkołach liczba uczniów może być nieco większa. Zapewnia też rozsądną, nie za niską, średnią liczebność oddziałów wynoszącą ok. 19 uczniów. Aktualnie średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych wynosi ok. 21 uczniów. Biorąc pod uwagę poszczególne szkoły średnia liczebność oddziałów będzie wynosić maksymalnie ok. 23 uczniów.
Taka sieć szkół pozwoli uniknąć dwuzmianowości. Wprawdzie w okresie przejściowym w przypadku niektórych szkół może wydłużyć się czas przebywania ucznia w szkole o ok. 1 - 2 godz. Może to również wynikać z faktu, że w przypadku nauczycieli realizujących zajęcia w kilku szkołach, co może mieć miejsce, nie będzie łatwo ułożyć racjonalny plan zajęć. Warto zauważyć,
że wszystkie w wymienione szkoły do 1999 r. funkcjonowały jako 8 letnie szkoły podstawowe.
Najważniejszym elementem reformy winien być uczeń. Proponowana sieć szkół zapewnia, że wszyscy uczniowie dotychczasowych sześcioletnich szkół podstawowych będą kontynuować naukę w tym samym miejscu. Inne rozwiązanie z pewnością będzie wywoływać sprzeciw rodziców. Należy mieć na względzie fakt, że sieć szkół ustala się na wiele lat. Dlatego musimy brać pod uwagę jaka będzie docelowa liczba uczniów, a ewentualne niedogodności w okresie przejściowym rozwiązywać poprzez doraźne działania. Z chwilą wprowadzenia poprzedniej reformy edukacji w roku szkolnym 2000/2001 w 8 sześcioklasowych szkołach podstawowych uczyło się 3799 uczniów (dodatkowo 288 uczniów uczęszczało do wygaszanych SP nr 3 i SP nr 5). W kolejnych latach nastąpił znaczny spadek liczby uczniów. W roku szkolnym 2016/2017 do szkół podstawowych uczęszcza 2314 uczniów tj. o 39,1% mniej, a biorąc pod uwagę również liczbę uczniów z wygaszanych szkół o 56,6%.
Podobna sytuacja będzie miała miejsce obecnie.
Liczba dzieci urodzonych w 2010 r. - rozpoczną naukę 1.09.2017 r. - i zameldowanych na terenie Starachowic wynosi 456. Natomiast liczba dzieci urodzonych w 2015 r. - rozpoczną naukę 1.09.2022 r. - i zameldowanych na terenie miasta wynosi 357 tj. o 22% mniej.
Liczba mieszkańców miasta stale maleje. Starachowice mają ujemny przyrost naturalny. Ujemne jest również saldo migracji (w 2015 r. wynosiło - 248).
Plusem zaproponowanego rozwiązania jest wykorzystanie istniejących obiektów oświatowych bez konieczności ich rozbudowy (poza ewentualną dobudową szatni w SP nr1).
Stan techniczny budynków, w których proponuje się umieścić ośmioletnie szkoły podstawowe jest bardzo dobry. Wszystkie szkoły (z wyjątkiem SP nr 13) zostały poddane termomodernizacji. Poza bieżącymi remontami nie będą wymagały dużych nakładów finansowych.
Należy mieć jednak świadomość, iż baza szkół podstawowych musi być znacząco uzupełniona. Żeby określić szacunkowy koszt tych działań, należy przeprowadzić szczegółową inwentaryzację majątku gimnazjów i przeanalizować wymogi nowej podstawy programowej.

Rozważano również inne warianty docelowej sieci szkół. Zarówno o większej, jak i o mniejszej liczbie szkół stosunku do zaproponowanego wariantu.
W trakcie spotkań dotyczących reformy edukacji padły propozycje mające na celu zachowanie funkcji oświatowej wszystkich budynków, w których funkcjonują aktualnie szkoły podstawowe i gimnazja. Proponowano przywrócić w budynkach po Gimnazjum nr 1 i Gimnazjum nr 2 funkcjonowanie szkół podstawowych tj. SP nr 3 i SP nr 5. Byłby to powrót do stanu istniejącego przed reformą z 1999 r. kiedy na terenie miasta było 10 szkół podstawowych. Warto jednak zauważyć, że wówczas do szkół podstawowych uczęszczało ponad 4 tys. uczniów podczas gdy aktualnie jest ich 2,3 tys., a w gimnazjach 1,1 tys. (łącznie 3,4 tys ),docelowo w roku szkolnym 2024/2025 w 8 klasowej szkole podstawowej będzie około 2,6 tys. Obwód dawnej SP nr 3 obejmował m.in. ul. Kielecką i Nowowiejską wraz z przyległymi ulicami, część ul. Moniuszki, część ul. 6-go Września, Aleję Wyzwolenia oraz ulice na Osiedlu Wierzbowa i Osiedlu Trzech Krzyży. Obwód dawnej SP nr 5 obejmował m.in. ul. Iłżecką, Długą, Polną wraz z przyległymi ulicami, ul. Górną, Osiedle Łazy, Rynek z przyległymi ulicami, ul. Radoszewskiego i 17 Stycznia/Benedyktyńska, część ulicy Kościelnej.

Przyjmując, że szkoły te miałyby taki sam obwód jak do 1999 r. liczba dzieci urodzonych w latach 2010 - 2015 zameldowanych na terenie danego obwodu przedstawia się następująco.
Dawny obwód SP nr 3
2010 r. - 37 dzieci,
2011 r. - 46 dzieci,
2012 r. - 31 dzieci,
2013 r. - 36 dzieci,
2014 r. - 25 dzieci,
2015 r. - 27 dzieci.

Dawny obwód SP nr 5
2010 r. - 30 dzieci,
2011 r. - 44 dzieci,
2012 r. - 35 dzieci,
2013 r. - 40 dzieci,
2014 r. - 33 dzieci,
2015 r. - 28 dzieci.

Część dzieci pomimo zameldowania faktycznie nie mieszka na terenie miasta. Do momentu wygaszenia tych szkół liczba uczniów stanowiła ok. 80% - 90% w stosunku do liczby dzieci zamieszkałych w obwodzie. W praktyce oznaczałoby to, że w tych szkołach na poziomie danej klasy byłby jeden lub dwa niezbyt liczne oddziały. Biorąc pod uwagę wielkość budynków, w których by funkcjonowały koszt jednostkowy przypadający na jednego ucznia byłby bardzo wysoki. Utworzenie dwóch dodatkowych szkół spowoduje spadek liczebności uczniów w pozostałych szkołach (głównie SP nr1, SP nr 6, SP nr 10 i SP nr 13) co nie pozostanie bez wpływu na racjonalną liczebność oddziałów i jednocześnie nie spowoduje zmniejszenia ich ilości co skutkowałoby mniejszymi wydatkami.
Koszt funkcjonowania szkoły podstawowej o przewidywanej docelowej strukturze ok. 10 oddziałów w budynkach o takiej wielkości wyniesie około 1,7 mln. zł rocznie, w tym koszty związane z utrzymaniem budynku oraz koszty administracji i obsługi to około 0,5 mln. zł.
Budynek Gimnazjum nr 1/SP nr 3 wymagałby termomodernizacji. W latach poprzednich został on jedynie ocieplony powyżej poziomu gruntu. Szacowany koszt robót termomodernizacyjnych to ok. 1,5 mln. zł z czego w przypadku pozyskania środków zewnętrznych wkład własny gminy to około 30%.
Powstanie szkół podstawowych w budynkach po Gimnazjum nr 1 i w Gimnazjum nr 2 wymagałoby przystosowania części sal lekcyjnych do nauczania wczesnoszkolnego. Szacunkowy koszt przystosowania jednej sali do tego celu to ok. 20 - 30 tys. zł.
Utworzenie SP nr 5 niewiele skróciłoby drogę dzieci do szkoły. W niewielkiej odległości, ok. 300 m znajduje się SP nr 10 i skrócenie odległości do szkoły dotyczyłoby jedynie niewielkiej liczby dzieci z osiedla Łazy, okolic ulicy Zgodnej i ulicy Górnej.
W przypadku utworzenia SP nr 3 skróceniu uległaby głównie droga do szkoły uczniów z ul. Kieleckiej i ulic przyległych oraz części Alei Wyzwolenia i ulic przyległych.
Należy nadmienić, że szkoły te stałyby się szkołami o pełnej strukturze organizacyjnej (klasy I-VIII) dopiero w roku szkolnym 2024/2025, gdyż trudno sobie wyobrazić, że rodzice dzieci chodzących już do innych szkół zdecydowaliby się na ich przepisanie do nowopowstałych szkół i zmianę środowiska rówieśniczego.
Funkcjonowanie szkół w niepełnej strukturze organizacyjnej przez tak długi okres będzie niosło negatywne skutki dla budżetu gminy.
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Referatu EKSP, nie jest zasadnym rozszerzenie sieci szkół podstawowych o SP nr 3 i SP nr 5.
Padły również propozycje dotyczące likwidacji SP nr 6 lub jej przeniesienie do budynku po Gimnazjum nr 1. Jest to szkoła, w której aktualnie funkcjonuje 7 oddziałów klas I-VI oraz 1 oddział przedszkolny - razem 160 uczniów.
Likwidacja SP nr 6 byłaby korzystna z ekonomicznego punktu widzenia. Roczny koszt jej funkcjonowania to około 1,3 mln. zł w tym koszty utrzymania budynku oraz administracji i obsługi to około 0,4 mln. zł. Wydatki związane z wynagrodzeniami nauczycieli zmniejszyłyby się niewiele, gdyż przeniesienie uczniów do innej szkoły (np. SP nr 13) spowoduje powstanie w tej szkole dodatkowych oddziałów, gdyż jak wynika z analizy liczebności oddziałów nie będzie możliwe, żeby wszyscy uczniowie znaleźli miejsce w istniejących oddziałach.
W przypadku likwidacji SP nr 6 poprzez brak naboru szkoła przez 7 lat funkcjonowałaby w niepełnej strukturze organizacyjnej co nie jest racjonalnym rozwiązaniem. Likwidacja SP nr 6 spowodowałaby dla części dzieci z osiedla Lubianka znaczne wydłużenie drogi do szkoły. Odległość pomiędzy SP nr 6 a najbliższą SP nr 13 wynosi ok. 2 km. Odległość pomiędzy SP nr 6 a budynkiem Gimnazjum nr1 wynosi ok. 2,2 km. Ewentualne przeniesienie SP nr 6 do budynku po Gimnazjum nr 1, zdaniem Referatu EKSP będzie się wiązało ze wzrostem kosztów funkcjonowania szkoły i spowoduje konieczność poniesienia wydatków na przystosowanie budynku do potrzeb szkoły podstawowej. W większości przypadków droga uczniów do szkoły nie uległaby skróceniu tylko wydłużeniu.
Likwidacja (przeniesienie) SP nr 6 spowoduje konieczność zagospodarowania budynku szkoły, który był poddany termomodernizacji i nie minął okres trwałości projektu.

Kolejną propozycją dotyczącą docelowej sieci szkół było wykorzystanie budynku po Gimnazjum nr 3 na potrzeby SP nr 12. W praktyce propozycja ta wiąże się z likwidacją SP nr 11 lub SP nr 12, gdyż nie byłoby racjonalnym działaniem funkcjonowanie dwóch szkół podstawowych w jednym kompleksie budynków. Plusem takiego rozwiązania byłoby powstanie placówki mającej bardzo dobre warunki lokalowe, w tym bardzo dobrą infrastrukturę do zajęć wychowania fizycznego. Droga ucznia do szkoły znacząco by się nie zmieniła (szkoły dzieli odległość około 300 m).
Niższe byłyby koszty związane z obsługą i administracją placówki. Ponieważ cały kompleks budynków byłby zajmowany przed szkołę podstawową nie zachodziłyby potrzeby przenoszenia pracowni przedmiotowych z budynku zajmowanego przez Gimnazjum nr 3 do SP nr 11. Pewną wadą tego rozwiązania jest to, że powstałaby bardzo duża szkoła licząca około 1000 uczniów. Mogłoby to sprawiać problemy natury wychowawczej. Nie jest to też zbieżne do końca z celami reformy, która preferuje ograniczoną liczebność uczniów w szkole.
Rozwiązanie to z jednej strony pozwoliłoby zagospodarować budynek po Gimnazjum nr 3, ale powstałby problem zagospodarowania budynku po SP nr 12.

Ustalenie sieci szkół podstawowych w proponowanej wersji spowoduje, że część budynków zajmowanych przez gimnazja będzie wymagała innego zagospodarowania. Będzie to dotyczyło budynków po Gimnazjum nr 1 i Gimnazjum nr 2, budynku po Gimnazjum nr 3 (z wyjątkiem 6 pomieszczeń które zagospodaruje Szkoła Podstawowa nr 11) oraz segmentu D kompleksu budynków zajmowanych przez SP nr 13 /PM nr 10/ Gimnazjum nr 4.
Budynek Gimnazjum nr 1 posiada powierzchnię użytkową około 2,4 tys. m², powierzchnia działki wynosi około 2, 2 tys. m². W budynku znajduje się 15 sal lekcyjnych o powierzchni 50 m²- 60 m², sala gimnastyczna o wymiarach 18 m x 9 m, pomieszczenia biblioteki, świetlicy, izba pamięci, pomieszczenia administracyjno - gospodarcze. Na działce znajduje się również odrębny budynek mieszkalny zajmowany przez pracownika szkoły. Budynek szkoły ogrzewany jest przez lokalną kotłownię gazową. Szkoła dysponuje boiskiem wielofunkcyjnym o sztucznej nawierzchni.
Należy nadmienić, że przygotowując się do uruchomienia szkół gimnazjalnych, jak również w trakcie 17 lat ich funkcjonowania Gmina poniosła znaczne nakłady na remonty i inwestycje tych budynków oraz na niezbędną infrastrukturę.

W przypadku Gimnazjum nr 1 zostały poniesione nakłady związane między innymi z:
budową kotłowni gazowej - 70 000 zł,
budową boiska wielofunkcyjnego - 322 000 zł,
wymianą stolarki okiennej - 65 000 zł,
dociepleniem ścian budynku - 217 000zł,
remontem sali gimnastycznej - 62 000 zł,
remontem dachu - 186 000 zł.

Budynek Gimnazjum nr 2 posiada powierzchnię użytkową około 3,5 tys. m², powierzchnia działki wynosi około 1, 1 tys. m². W budynku znajduje się 20 sal lekcyjnych, głównie o powierzchni około 52 m², sala gimnastyczna o wymiarach 18 m x 9 m, pomieszczenie biblioteki, świetlicy, pomieszczenia administracyjno - gospodarcze (w tym wolnostojący garaż).
Szkoła dysponuje boiskiem wielofunkcyjnym o sztucznej nawierzchni.
W okresie funkcjonowania Gimnazjum nr 2 zostały poniesione nakłady związane między innymi z:
termomodernizacją budynku - 1 000 000 zł,
budową boiska wielofunkcyjnego - 483 000 zł,
remontem sali gimnastycznej - 30 000zł.


Budynek Gimnazjum nr 3 po przekazaniu części sal lekcyjnych SP nr 11 posiada powierzchnię użytkową około 4000 m². W budynku znajdują się 22 sale lekcyjne o powierzchni około 50 m² - 60 m² (17 sal) i o powierzchni około 18 m² (5 sal). Ponadto szkoła posiada halę gimnastyczną o wymiarach 30 m x 17 m, pomieszczenia biblioteki, świetlicy, pomieszczenia administracyjno-gospodarcze.
Kompleks boisk jest wspólnie użytkowany przez Gimnazjum nr 3 i SP nr 11.
W okresie funkcjonowania Gimnazjum nr 3 zostały poniesione nakłady związane m.in. z:
budową hali gimnastycznej - 2 800 000 zł
wymianą stolarki okiennej - 268 000 zł
dostosowaniem sanitariatów do potrzeb osób niepełnosprawnych - 138 000 zł
remontem dachu - 105 000 zł
budową kompleksu boisk - 1 200 000 zł
termomodernizacją budynku - 1 900 000 zł.


Przy zagospodarowaniu budynku Gimnazjum nr 3 należy uwzględnić fakt, że do 2021 r. obowiązuje okres trwałości projektu, w wyniku którego został on poddany termomodernizacji.
Budynek Gimnazjum nr 4 (segment D) posiada powierzchnię użytkową ok. 1,6 tys. m².
W budynku znajduje się 9 sal lekcyjnych o powierzchni 64 m², sanitariaty, pomieszczenia administracyjno-gospodarcze, szatnie.
W okresie funkcjonowania Gimnazjum nr 4 zostały poniesione nakłady związane m.in. z:
dokończeniem budowy segmentu D - 1 500 000 zł
budową hali gimnastycznej (na potrzeby Gimnazjum nr 4 i SP nr 13) - 6 600 000 zł.

Poza kwotą 16 946 tys. zł na ww. prace corocznie przeznaczono również środki na niezbędne prace remontowe w placówkach gimnazjalnych.

Można rozważać różne warianty zagospodarowania powyższych budynków. Należy uwzględnić fakt, że były one budowane z przeznaczeniem na cele edukacyjne i ich zagospodarowanie na potrzeby innych instytucji będzie wymagać prac modernizacyjnych.
Dlatego też, zdaniem Referatu EKSP, można rozważyć ich wynajęcie na potrzeby innych podmiotów prowadzących działalność edukacyjną. Można także zaproponować Starostwu Powiatowemu na uzgodnionych warunkach ich zagospodarowanie celem poprawy bazy powiatowych placówek edukacyjnych - szkolnych i pozaszkolnych - jak i jednostek nie związanych z edukacją.
Jednym z wariantów mogłoby być umieszczenie w nich podmiotów prowadzących działalność leczniczą, rehabilitacyjną czy opiekuńczą (np. Dom Pomocy Społecznej, Zakład Opiekuńczo Leczniczy). Jeżeli zajdzie taka konieczność w budynkach tych mogłyby funkcjonować jednostki gminne (np. MOPS) lub państwowe jednostki typu PJS, KRUS, zespolone służby lub inspekcje. W ostateczności zwłaszcza w przypadku budynków wolnostojących można rozpatrzyć ich zbycie.

Funkcjonowanie szkół w okresie przejściowym

W okresie przejściowym gimnazja mogą dalej funkcjonować jako szkoły samodzielne, aż do momentu ukończenia nauki przez uczniów aktualnej I klasy. Mogą być także włączone do szkoły podstawowej lub przekształcone w szkołę podstawową. Mogą także być włączone do szkoły ponadgimnazjalnej lub w nią przekształcone, jednak z uwagi na fakt, że w Starachowicach szkoły ponadgimnazjalne prowadzi inny organ, który nie jest zainteresowany takim rozwiązaniem - wariant ten nie jest rozważany.
Proponując docelową sieć szkół podstawowych nie przewidujemy, biorąc pod uwagę aktualną sytuację demograficzną, zwiększenia liczby szkół podstawowych. W związku z tym nie rozważamy również wariantu przekształcenia gimnazjum w szkołę podstawową.

W tej sytuacji mogą być brane pod uwagę dwa warianty funkcjonowania gimnazjów w okresie przejściowym:
- pozostają dalej samodzielnymi szkołami i funkcjonują aż do momentu wygaszenia,
- zostają włączone do szkoły podstawowej, która prowadzi klasy gimnazjalne aż do czasu ich likwidacji.
Należy zaznaczyć, że zarówno w jednym jak i drugim wariancie liczba godzin dydaktycznych w szkole podstawowej, na których mogą zostać zatrudnieni nauczyciele gimnazjum istotnie się nie będzie różnić.
Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, który z tych wariantów jest bardziej racjonalny.
Biorąc jednak pod uwagę uwarunkowania, w których funkcjonują starachowickie gimnazja i głosy padające w dyskusjach dotyczących reformy edukacji Referat EKSP wnioskuje, żeby w okresie przejściowym gimnazja nadal funkcjonowały jako samodzielne szkoły i nie były włączone do szkół podstawowych.
W mieście funkcjonują 4 gimnazja i 8 szkół podstawowych. Jedynie w przypadkach dwóch tj. Gimnazjum nr 3 i Gimnazjum nr 4 jakby naturalnym jest, że winny być włączone do SP nr 11 i SP nr 13 mieszczących się w tym samym kompleksie budynków. W przypadku włączenia Gimnazjum nr 3 do SP nr 11 miałaby miejsce sytuacja, że w struktury szkoły podstawowej włączono by dwukrotnie więcej nauczycieli niż pracuje aktualnie w szkole (w SP nr 11 jest zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty 30 nauczycieli - w tym znaczna część to nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej - a w Gimnazjum nr 3 jest zatrudnionych 63 nauczycieli). Na tym przykładzie jednoznacznie widać, że włączenie gimnazjum do szkoły podstawowej nie gwarantuje zatrudnienia nauczycieli gimnazjów. SP nr 11 zgłasza zapotrzebowanie na 3-4 etaty.
W przypadku pozostałych gimnazjów trudno podać racjonalne przesłanki wyboru szkoły podstawowej, do której byłoby włączone dane gimnazjum.
Problem braku zatrudnienia pracowników likwidowanych gimnazjów należy łagodzić angażując w działania wszystkie szkoły podstawowe. Włączenie gimnazjum do danej szkoły podstawowej może spowodować, że pozostałe szkoły podstawowe w mniejszym stopniu będą poszukiwać rozwiązań mających na celu zapewnienie pracy nauczycielom gimnazjów.
Dyrektorom szkół podstawowych, do których zostaną włączone gimnazja trudno będzie przyjąć akceptowalne przez wszystkich kryteria zwolnień pracowników, czego zdaniem Referatu EKSP, nie da się uniknąć. Stosowanie kryteriów merytorycznych przy zwolnieniach pracowniczych może być utrudnione przez fakt znacznej ilości pracowników, których stosunek pracy z różnych względów podlega ochronie - pracownicy objęci ochroną związkową, społeczni inspektorzy pracy, osoby w wieku przedemerytalnym, radni. Po włączeniu gimnazjum do szkoły podstawowej w szkole będzie duża grupa pracowników chronionych co utrudni, a czasami wręcz uniemożliwi dyrektorowi stosowanie racjonalnej polityki kadrowej. Włączenie gimnazjum do szkoły podstawowej jest również niekorzystne z punktu widzenia części pracowników administracji i obsługi. Z chwilą włączenia niektórzy z nich stracą pracę, gdyż nie jest możliwe utrzymywanie podwójnych stanowisk np. w księgowości, czy administracji. Informacje o włączeniu gimnazjów do szkół podstawowych, już budzą obawy rodziców uczniów szkół podstawowych. Obawiają się, że ich dzieci będą pobierać naukę w klasach VII i VIII w budynkach gimnazjalnych. Z kolei rodzice gimnazjalistów mają obawy czy w przypadku włączenia ich dzieci nie będą kontynuować nauki w budynku szkoły podstawowej. Nie jest to prawdą, ale powoduje niepotrzebne zamieszanie i nie do wszystkich udaje się dotrzeć z rzetelną informacją.
Należy nadmienić, że włączenie gimnazjów do szkoły podstawowej może mieć miejsce z dniem 1.09.2017 r., 1.09.2018 r. i 1.09.2019 r. Tak więc decyzja odnośnie ewentualnego włączenia gimnazjum nie musi być podjęta w chwili obecnej.

Opracował: Referat Edukacji Kultury Sportu Promocji i Turystyki UM Starachowice

HARMONOGRAM WDRAŻANIA REFORMY SYSTEMU EDUKACJI

do 28.02.2017 r. - podjęcie przez organ stanowiący j.s.t. uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego - art. 206 ustawy,

do 31.03.2017 r. - podjęcie przez organ stanowiący j.s.t. uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego - art. 210 ustawy,

do 30.11.2017 r. - podjęcie przez organ stanowiący j.s.t. uchwały stwierdzającej przekształcenie dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej w ośmioletnią szkołę podstawową - art. 117 ustawy,

do 30.11.2017 r. - nadanie szkołom statutów wydanych na podstawie ustawy Prawo oświatowe - art. 322 ustawy.


źródło: UM w Starachowicach

PRZECZYTAJ TAKZE:
Oscar - 13-01-2017 21:18
Wystarczy sięgnąć po trochę wiedzy Zimbardo, Aronsona, może nie są aż tak bardzo skierowane na rozwój dziecka ja prace Piaget'a ale warto zajrzeć. :)
ayrton - 13-01-2017 09:49
Dobrze się czujesz?
wanacjusz - 12-01-2017 23:53
Nie potrzebnie Nie widać aby nauczyciel odgrywał jakąkolwiek istotna rolę w kształtowaniu dzieci zdolnych i tych mniej zdolnych w polskiej szkole Wyjątki nie stanowią reguły Zakładam ze ty jesteś "produktem" wyjątkowego polskiego szkolnictwa, którego nie znam
Jesion - 12-01-2017 23:45
Współczuję. Jak widać, nauczyciel na prawdę odgrywa dużą rolę...
wanacjusz - 12-01-2017 23:36
A mnie nie i w przeciwieństwie do ciebie przez 18 lat mojej edukacji nie spotkałem takiego nauczyciele o jakim ty bredzisz. I nie dotycz to mojej osoby bo ja tylko chodziłem do szkoły ( taki żarcik!) ale i tych co się uczyli (mieli talenty inne).
Oscar - 12-01-2017 22:54
Zastanawia mnie fakt czy wszyscy zdajemy sobie sprawę jak duża rolę w przyszłym życiu naszych dzieci odgrywa nauczyciel. To od tych osób zależy czy dziecko które jest bardzo plastyczne, odkryje w sobie pasje i je rozwinie lub też pójdzie zupełnie w inna stronę i się do tego zrazi. Chciałbym aby moje dzieci uczyły osoby wykształc [...]
Prober - 12-01-2017 19:53
Nigdy ponad prawem nauczyciel nie stał a i teraz chroniony jest zaledwie niektórymi uprawnieniami funkcjonariusza publicznego. Nie można go bezkarnie lżyć , bić i poniżać są to czyny ścigane z urzędu i tyle.
Karol - 12-01-2017 10:09
Zawód prestiżowy, bo prawo nie dotyczyło go w takim stopniu jak reszty społeczeństwa. Nauczycielem trzeba być z powołania, a szacunek należy sobie wypracować - bo nie można wszystkich mierzyć jedną miarą. Wychowałem się w czasach, gdy nauczyciele nie bili po łapach, a na szacunek potrafili zasłużyć. Więc problem nie tkwi w zastr [...]
Prober - 12-01-2017 10:00
Przypomnę takie stare porzekadło które mówiło się komuś źle mu życząc: I to jest prawda szczególnie teraz kiedy młodzież 'tak zwana młodzież' ma więcej praw niż nauczyciel (niby chroniony jako osoba publiczna), rodzic może nauczycielowi nawtykać ile wlezie z byle powodu etc. Z rozrzewnieniem wspominam czas kiedy za przewinie [...]
Karol - 12-01-2017 08:33
W przeliczeniu to na ilość godzin tygodniowo (etat nauczyciela) oraz nadmiar wolnego w skali całego roku (wakacje, ferie zimowe), zarobki nawet początkującego nauczyciela są całkiem niezłe :) Umówmy się: etat nauczyciela a etat np. w PKC to w tym przypadku kolosalna różnica. Nie chodzi o wysiłek (bo przecież trzeba było się uczy [...]
GrzesiekM - 11-01-2017 15:36
ABCDE - 11-01-2017 13:06
nie odnosiłem się do tej reformy a do postulatów ZNP i tego, że związek ten był przeciwny powstaniu gimnazjów. Pisałem też o tym, że ktoś wmówił nauczycielom chyba, że jak skończą studia pedagogiczne to praca im się należy do emerytury. Ja takiego systemu nie akceptuje. Już nawet pomijam fakt, że jestem zwolennikiem by choć w 5 [...]
olek2601 - 11-01-2017 12:22
@ uczy się rzeczy na poziomie zerówki), a po wprowadzeniu nowej podstawy będzie jeszcze gorzej. Wyraźnie rząd chce wykształcić rzeszę głupoli niezdolnych do samodzielnego myślenia. Zdanie jednak o nauczycielach nie zmienię, jakby przeliczyć ile zarabiają na godzinę wyjdzie więcej od programisty czy architekta.
Jesion - 10-01-2017 21:01
Zapomniano też o pieniądzach jakie samorządy włożyły w gimnazja. Ja, jako absolwent Gimnazjum nr 3, byłem pod wielkim wrażeniem jak moja szkoła się zmieniła - i to tylko przez trzy lata przez które tam chodziłem. Wymieniono podłogi, odświeżono ściany, sukcesywnie remontowano sale lekcyjne i doposażano pracownie (ławki, krzesła, [...]
GrzesiekM - 10-01-2017 17:30
... posługiwanie się stereotypami jest najprostrzym argumentem, ale raczej chybionym... Obecnie wprowadzana reforma naprawdę jest "totalną kichą". Nikt nie odmawia PiS`owi prawa do zmian, ale w reformach systemowych, zmiany struktury i infrastruktury powinny być realizowane na końcu. Najpierw określić należy idee i cele nowego [...]
veget - 10-01-2017 09:01
Zacząć to trzeba w ogóle od tego, że reformę szkolnictwa wprowadził w 1999 AWS, czyli bezpośredni poprzednik PiS, o czym oczywiście PiS dyplomatycznie milczy :) Za utworzeniem gimnazjów głosowali (wtedy niezrzeszeni, ale przybudówka AWS) m.in. Kaczyński i Macierewicz: Paranoja? :) PS: Byli gotowi przeprowadzić referendum, al [...]
Jesion - 09-01-2017 21:30
Parafrazując Prezydenta Andrzeja... są wyraźnie zaniedbania... czego dowodem są działania j.w.
olek2601 - 09-01-2017 15:17
a o co innego może nauczycielom chodzić? toż to nieroby pierwszego stopnia. 4h dziennie i strasznie zmęczeni (np. moja teściowa). Przyznam że sam pracowałem jako nauczyciel przez 3 lata i zrezygnowałem bo uczyłem w Radomiu i jakoś nie pociągała mnie ta praca, ale syna na spółkę z teściową razem wychowaliśmy bez urlopów, opiekun [...]
ABCDE - 09-01-2017 13:52
ZNP już się szykuje. Straszak gotowy. Powiedzmy sobie też szczerze, przede wszystkim chodzi o miejsca pracy. Nauczyciele nid rozumieją chyba, w jakim stanie demograficznym jest państwo. Druga sprawa. Jak człowiek uczy się na lekarza, informatyka czy ekonomistę, pracuje w zawodzie np.15 lat po czym straci pracę i nie może znale [...]
Jesion - 06-01-2017 17:41
Po obejrzeniu relacji TV Ratusz stwierdzam jedno - Pana Włodzimierza Jedynaka, kierownika Referatu Edukacji za jego wybuch śmiechu w 22 minusie wywaliłbym na zbity pysk. Ten człowiek przecież w ogóle nie zna realiów funkcjonowania Gimnazjum nr 3 i tego jak te klasy integracyjne funkcjonują. Wstaje Pan Grzegorz, który na codzień [...]
GrzesiekM - 05-01-2017 19:54
całość debaty ...
REKLAMA