AAA
Droga potrzebna jak tlen
Sroda, 18 listopada 2009r. (godz. 08:41)

III Forum Gospodarcze pod hasłem: ,,Dostępność komunikacyjna północnej części województwa świętokrzyskiego” rozpoczęło obrady z dniem 16 listopada w Ostrowcu Świętokrzyskim. Samorządowcy z północnej części województwa będą rozmawiać o budowie strategicznej drogi S-42, która zadecyduje o rozwoju ich miast.

fot. Gazeta Starachowicka

Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice, Skarżysko-Kamienna są miastami, które powinny mieć decydujący wpływ na rozwój gospodarczy województwa świętokrzyskiego.


Podstawową barierą trzech miast nad Kamienną jest jednak niewystarczający rozwój sieci dróg oraz problem ich skomunikowania z pozostałymi drogami ekspresowymi oraz najbliższą autostradą.

Województwo świętokrzyskie jest położne poza planowanym układem autostrad, zaś trasy szybkiego ruchu w województwie ograniczone są do budowy drogi S-7, która na terenie województwa świętokrzyskiego będzie realizowana w latach 2007 – 2012. Stąd strategicznego wymiaru dla trójmiasta nabiera droga DK 42.

Koncepcja zakłada budowę drogi krajowej S 42, dwujezdniowej klasy GP 2/2 na odcinku Skarżysko Kamienna – Opatów. Korytarz przechodzi przez dziewięć kolejnych miast i gmin: Skarżysko – Kamienna, Wąchock, Starachowice, Brody, Kunów, Ostrowiec Świętokrzyski, Bodzechów, Sadowie, Opatów. W ten sposób planowana trasa umożliwi dogodne połączenie najważniejszych dróg przebiegających przez województwo świętokrzyskie.

O budowie drogi S-42 mówi się od dawna. Odbyło się wiele spotkań i dyskusji. Wydawało się, że dostępne środki unijne przyspieszą prace nad tak potrzebną trasą. Okazuje się, iż przed 2012 rokiem ruszy budowa tylko 12 km odcinka obwodnicy Wąchocką. Natomiast pozostałe etapy, czyli od Starachowic do Rudnika, następnie obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego aż do Opatowa, są wielką niewiadomą.

Jeśli nie udało się ich sfinansować w okresie największej dostępności środków unijnych, to czy uda się w takim razie osiągnąć cel przed 2020 rokiem?

Pierwsze koncepcje korytarza powstały kilkadziesiąt lat temu. Dopiero dziesięć lat temu kropla zaczęła drążyć skałę, gdy prezydenci trójmiasta nad Kamienną oraz przedstawiciele samorządów z północnej części województwa świętokrzyskiego zaczęli głośno mówić o drodze i działać tak, aby zabezpieczyć środki finansowe na projekty. Naciskana GDDKiA zaczęła zlecać prace projektowe.

Na przełomie 2006 i 2007 roku pierwsze odcinki zostały uwzględnione w programie Rozwoju Polski Wschodniej. Planowano, że budowa drogi m.in. za środki unijne mogłaby się zakończyć nawet w 2010 roku. Zadanie ,,Przejście przez Starachowice w ciągu drogi krajowej nr 42” znalazło się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Nie można już jednak liczyć na źródła finansowania. Stało się tak, ponieważ inne inwestycje z regionu świętokrzyskiego przebiegają zgodnie z planem. Prace są przy tych inwestycjach znacznie bardziej zaawansowane.

Na liście indykatywnej kluczowych projektów w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 znalazła się tylko ,,Budowa obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42”. Zadanie składa się na pierwszy etap realizacji całego korytarza. Przedmiotem projektu jest budowa około 12 km obwodnicy miasta Wąchock i miejscowości Parszów w ciągu drogi krajowej nr 42.

Planowana inwestycja rozpoczyna się za granicami administracyjnymi Skarżyska-Kamiennej i w całości przebiega przez teren miasta i gminy Wąchock. Natomiast szanse na zrealizowanie starachowickiego odcinka są niewielkie. Wynika stąd jasno, że dalsza budowa drogi nr 42 będzie możliwa najwcześniej po 2012 roku.

Niekorzystnie wygląda również sytuacja z dostępnością kolejową miast. Nie ulega wątpliwości, że linia kolejowa nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna-Starachowice-Ostrowiec Świętokrzyski-Sandomierz-Rzeszów, jako najkrótsza droga łącząca województwo świętokrzyskie ze wschodnią częścią kraju i dalej z Ukrainą, jest niezbędna.

- Jeśli nie uda się zmodernizować linii kolejowej nr 25 na trasie ze Skarżyska – Kamiennej do Sandomierza, to nasz region pozostanie na uboczu, zaś transport z zakładów produkcyjnych północnej części województwa zostanie utrudniony do maksimum – mówi Jarosław Wilczyński, prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego.

Ministerstwo Infrastruktury zamierza zrezygnować z planów gruntownej przebudowy odcinka linii kolejowej Radom – Kielce, a zastąpić to przedsięwzięcie tylko modernizacją. PKP PLK, jak i samorząd województwa świętokrzyskiego przygotowują studium wykonalności prac modernizacyjnych drogi kolejowej nr 25. Tymczasem pojawiają się informacje, że modernizacja linii kolejowej nr 25, w tym odcinek Skarżysko Kamienna – Sandomierz może zostać odłożona w czasie.

Samorządowcy z północnej części województwa świętokrzyskiego doskonale zdają sobie sprawę, że bez rozbudowanej sieci dróg i kolei na terenie województwa świętokrzyskiego nie można mówić o rozwoju swoich miast. Drogi są krwioobiegiem gospodarki. Linia kolejowa nr 25 oraz budowa drogi 42 mają strategiczne znaczenie dla rozwoju trzech miast nad rzeką Kamienną.

Nieprzypadkowo więc III Forum Gospodarcze w Ostrowcu Świętokrzyskim obraduje pod hasłem: ,,Dostępność komunikacyjna północnej części województwa świętokrzyskiego”. To wydarzenie gospodarcze ma przyczynić się do lobbingu, porozumienia na rzecz wspólnej sprawy, którą jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej trzech miast poprzez budowę czy rozbudowę dróg krajowych oraz połączeń kolejowych.

(as)

REKLAMA