Zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami jakie Prezes MZK Starachowice Jarosław Kateusz udzielił użytkownikom Forum Mieszkańców Starachowic St-ce.pl w związku z wprowadzeniem nowego systemu komunikacji w Starachowicach
Użytkownik misiaczki: Mam pierwsze pytanie. Dlaczego Pan Prezes potraktował tak po macoszemu Lubiankę i okolice? Tylu ludzi stąd dojeżdża do pracy. W soboty i niedziele również.
Jarosław Kateusz: Z ulicy Południowej odjeżdża Autobus linii N, który jest z częstotliwością co 40 min poza szczytem a w szczycie są częściej. W sobotę do godz.13 00 co 40 min a od 13 .00 i w niedzielę i święta co 1 godz. 20min. Wszystkie te kursy są z zsynchronizowane z linią 25 lub 27 na ul Miodowej.
Użytkownik Krystyna9: bardzo podobne pytanie o Majówkę, Leśną, Murarską, Kościelną a także o wyjazd na miasto spod obu dworców właśnie w tamtym kierunku.
Jarosław Kateusz: Częstotliwość autobusów z os. Majówka do godz. 16 00 co 30 min a po 16 00 co 1 godzina. a w szczycie są częściej. Autobusy linii 6 oraz 17. Dworzec wschodni z przyczyn technicznych (brak możliwości wjazdu autobusem na dworzec).
Odjazd autobusów z Dworca zachodniego w kierunku miasta w szczycie co 15 min a poza szczytem co 30 min.
Użytkownik elzbro: 1. Czy Pan Prezes wdrażając te zmiany wziął pod uwagę osoby starsze i matki z dziećmi dojeżdżającymi do przedszkoli i potem do pracy? Jak dzieci mieszkające na ul. Nowowiejskiej mają wrócić ze szkoły Nr 13 i z Gimnazjum Nr 4 .......gdzie przesiadka, skoro ulicą Jana Pawła kursuje linia 25 i 27 tylko w kierunku ulicy Miodowej??????? A może tak Pan Prezes zrobił by sobie spacer z Jana Pawła na końcówkę Nowowiejskiej, przy kilku stopniowym mrozie....oczywiście ulicą, bo chodników brak.......i wtedy podejmowałby takie durne decyzje???? Co z bezpieczeństwem dzieci?????
Jarosław Kateusz: Odjazd dzieci oraz innych osób w kierunku ulic Południowej i Nowowiejskiej z ul. Jana Pawła na obecną chwilę odbywa się liniami 25 lub 27 z przesiadką na ul. Miodowej w linię N jadącą w kierunku Południowej i Nowowiejskiej. Korzystanie z autobusów w systemie przesiadkowym musi odbywać się na podstawie rozkładu jazdy.
Użytkownik elzbro: 2. Godzinny poranne i powrót ze szkoły czy pracy to istny koszmar. Pasażerowie ściśnięci w autobusach jak sardynki w puszce. Wiadomo, że każdy pojazd dopuszczony do ruchu ma określoną liczbę miejsc siedzących i stojących. Czy u nas nikt nie przestrzega żadnych praw?
Jarosław Kateusz: Wszystkie autobusy, które są użytkowaniu Przez MZK są rejestrowane na 100 - 110 osób. Żadnym kursem, liczba pasażerów nie przekracza dozwolonej ilości przewożonych osób. Do 1 grudnia z os. Południe kursowało 16 autobusów i napełnienie ich było średnio z ww. osiedla ok. 20 osób.
Użytkownik Jesion: 1. Czemu i na jakiej podstawie zlikwidowano linie 0/2, 7?
Jarosław Kateusz: Aby ograniczyć koszty ww. linie zastąpiono liniami nr 6 i 17 natomiast zamiast linii nr 7 wprowadzono zasadę przesiadki na linii 25 lub 27. Uzyskano dzięki temu mniej autobusów w ruchu przy jednoczesnym większym napełnieniu. Obecnie mamy lepsze wykorzystanie możliwości przewozowych autobusów 12 metrowych.
Użytkownik Jesion: 2. Dlaczego na ul. Szkolnej nie jeździ żaden autobus?
Jarosław Kateusz: Na ulicy szkolnej obecnie wykonywane są 2 kursy szkolne w największym porannym szczycie przewozowym.
Użytkownik Jesion: 3. W jaki sposób pisane są rozkłady? I czy nie byłoby możliwości ich zmiany wyglądu na bardziej czytelny?
Jarosław Kateusz: Grafika rozkładu istnieje w Spółce od początku wdrożenia systemu komputerowego i do tej pory nie budziło to zastrzeżeń ze strony pasażerów. W naszej ocenie istniejący rozkład jest czytelny i przejrzysty.
Użytkownik Jesion: 4. Dlaczego rozkład nie zawiera wszystkich ulic przez jakie linia jedzie?
Jarosław Kateusz: Ze względu czysto technicznych.
Użytkownik M281918: 1. Dlaczego nowy rozkład jazdy nie został dobrze dostosowany do możliwości przesiadek?
Jarosław Kateusz: W ustalonych punktach zostały zmaksymalizowane kursy przesiadkowe. Na pozostałych przystankach możliwość przesiadek istnieje ale w mniejszym stopniu ze względów technicznych
Użytkownik M281918: 2. Czy są miasta w Polsce wielkości Starachowic w których system przesiadkowy sprawdził się?
Jarosław Kateusz: Jak mi wiadomo różnego rodzaju systemy komunikacyjne funkcjonują w Polsce. Podobny system jest w mieście Biała Podlaska.
Użytkownik M281918: 3. Dlaczego nie pojawiła się informacja na temat czasowej ważności biletów?
Jarosław Kateusz: Bilety czasowe ze względów proceduralnych (po uprawomocnieniu się uchwały RM) będą obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2013 roku. I od tego czasu będą wprowadzane do obiegu bilety z nadrukiem informującym, że jest to bilet czasowy. Od 1 grudnia2012r bilety czasowe obowiązują na zasadzie promocji wprowadzonej przez Zarząd Spółki. Informacja była w mediach i na posiedzeniu Rady Miasta w listopadzie 2012r.
Użytkownik cerebrum: 1. Czy projekt zmian był w jakikolwiek konsultowany społecznie? A jeśli tak, to z kim? A jeśli nie, to dlaczego nie był?
Jarosław Kateusz: Informacje które pierwsze ukazały się na temat planowanych zmian w rozkładzie jazdy pojawiły się we wrześniu 2012 roku. Do drugiej połowy października br. spływały sugestie od pasażerów które w znacznej mierze zostały uwzględnione. Odbyło się również spotkanie z przedstawicielami Emerytów i Rencistów. Projekty zmian były również prezentowane na komisjach i sesji RM w Starachowicach. Pragnę poinformować iż potrzeby społeczne z których zdaję sobie sprawę są znacznie większe niż możliwości ekonomiczne Spółki i Miasta.
Użytkownik cerebrum: 2. Dlaczego takie zmiany przeprowadzono 1 grudnia, a nie wiosną czy latem?
Jarosław Kateusz: Zmiany zostały wprowadzone w najkrótszym terminie po analizie wyników ekonomicznych działalności podstawowej Spółki za 8 miesięcy br. Brak reakcji Zarządu na ww. wyniki doprowadziłby Spółkę do braku płynności finansowej już w 1 kwartale 2013 roku.
Użytkownik cerebrum: 3. Dlaczego głównymi liniami stały się 25 i 27, które w poprzednim rozkładzie jazdy były liniami pomocniczymi? Skąd taki wybór? Dlaczego nie oparto systemu na sprawdzonych liniach (chociażby 15, 16, 22, 23 i oczywiście 0 i 2)?
Jarosław Kateusz: Zmodyfikowane linie 25 i 27 są to lnie, które obsługują największą dzielnicę (sypialnię miasta) z najważniejszymi instytucjami w miasta: urzędy, szkoły, szpital, zakłady pracy - strefa ekonomiczna oraz z częścią usługowo - handlową: targowica miejska, markety. Ww linie stały się głównymi liniami przesiadkowymi dla pozostałych dzielnic miasta, gdyż trasy ich przebiegają głównymi ciągami komunikacyjnymi miasta.
Użytkownik cerebrum: 4. Dlaczego praktycznie nie było żadnej akcji informacyjnej o zmianach?
Jarosław Kateusz: Osoby które były zainteresowane powinny dotrzeć bez problemu do informacji: strona internetowa Spółki, telewizja kablowa, prasa, ponad 10 tys. rozdanych ulotek na punktach doładowań, przystanki autobusowe (nowe wiaty), plakaty w autobusach oraz informacja bezpośrednia w siedzibie Spółki
Użytkownik cerebrum: 5. Czy Pan Prezes może wskazać, w jaki sposób przeciętny mieszkaniec (nie mający dostępu do internetu) ma zorientować się, gdzie ma się przesiąść, by nie czekał 40 minut?
Jarosław Kateusz: Każdy pasażer korzystający z komunikacji miejskiej na zasadzie przesiadek powinien zaopatrzyć się w rozkład jazdy z przystanku z którego wsiada oraz w rozkłady jazdy
z przystanków przesiadkowych (Starachowice zachodnie, ul. Konstytucji 3 Maja oraz ul. Miodowa). Pragnę przypomnieć, że w ustalonych punktach zostały zmaksymalizowane kursy przesiadkowe. Na pozostałych przystankach możliwość przesiadek istnieje ale w mniejszym stopniu ze względów technicznych
Użytkownik cerebrum: 6. Dlaczego przystanki przesiadkowe zostały przewidziane na Konstytucji 3 Maja i przy parku, skoro w tych miejscach przechodzenie przez jezdnię jest utrudnione?
Jarosław Kateusz: Przesiadki zostały tak skonfigurowane, że odbywają się na tym samym przystanku bez konieczności przechodzenia na inny przystanek z drobnymi wyjątkami.
Użytkownik cerebrum: 7. Co pasażer ma zrobić, jak z winy MZK lub projektanta rozkładów czeka na przystanku 40 minut i kończy się ważność biletu jednorazowego?
Jarosław Kateusz: Oczekiwanie 40 minut nie jest traktowane jako przesiadka. W przypadku kiedy upływa czas ważność biletu 45 minutowego bez względu na okoliczności pasażer zgodnie z Uchwała RM jest zobowiązany do zakupu drugiego biletu. Nie dotyczy to przejazdu autobusem na jednej linii bez przesiadki - bo wówczas bilet traktowany jest jak bilet jednorazowy bez limitu czasowego.
Użytkownik cerebrum: 8. Jak ocenia działanie komunikacji po tygodniu istnienia nowego układu tras? Czy Pan Prezes uważa, że wprowadzone zmiany są dobre? Co by zmienił jeszcze?
Jarosław Kateusz: Założenia które zostały nakreślone przed wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy tj. ilość wozów w ruchu, ilość przejechanych kilometrów, ilość zużytego paliwa, ilość kierowców do obsługi ww. rozkładu oraz ilość przewożonych osób zostały wypełnione. Natomiast mieszkańcy, (głównie osoby starsze) nie do końca zrozumieli zasadę działania rozkładu, choć z dnia na dzień wygląda to coraz lepiej. Zbieramy wszystkie informacje od pasażerów i w miarę możliwości postaramy się je uwzględnić w okresie 2 - 3 miesięcy.
Użytkownik cerebrum: 9. Czy Pan Prezes zdaje sobie sprawę z ilości niezadowolonych pasażerów? I dlaczego w Echu Dnia wypowiedział się, że system działa świetnie?
Jarosław Kateusz: W Echu Dnia wypowiedziałem się, że z punktu widzenia technicznego wszystko zadziałało dobrze, wszystkie autobusy jeździły zgodnie z planem natomiast grupa niezadowolonych pasażerów była, jest i będzie zawsze. W starym rozkładzie również mieliśmy bardzo dużo uwag: jazda autobusów stadami, przerwy dłuższe niż godzinne pomiędzy poszczególnymi kursami, stare autobusy itp.
Użytkownik cerebrum: 10. Ile MZK otrzymało skarg pisemnych, mailowych i telefonicznych od chwili ogłoszenia nowego układu tras?
Jarosław Kateusz: Ilość skarg jakie wpłynęły do Spółki to ok.1% przewożonych pasażerów.
Użytkownik cerebrum: 11. Czy Pan Prezes zdaje sobie sprawę, że zmniejszenie liczby kursów wiąże się jeszcze z większym zmniejszeniem wpływów? (jeśli ktoś ma dojazd do pracy, a zabrano mu dojazd z pracy - wybierze samochód niż autobus)
Jarosław Kateusz: Kursy nie zostały zmniejszone ale zmodyfikowane na terenie miasta (z wyjątkiem kursów do gmin ościennych - kursy robotnicze).Obniżenie kosztów z tytułu mniejszego zużycia paliwa oraz zmniejszenie kosztów osobowych zrekompensuje ewentualne zmniejszenie przychodów z tytułu biletów.
Użytkownik cerebrum: 12. Dlaczego osiedla przy ulicach Leśnej, Kościelnej i Majówce korzystają praktycznie z jednej linii "17" i skąd pomysł zakończenia linii na ulicy Targowej?
Jarosław Kateusz: Osiedla przy ulicy Kościelna, Majówka oraz Leśna mają dwie linie: 6 oraz 17. Częstotliwość tych autobusów na ww. ulicach jest średnio co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem co 30 minut. Jest to częstotliwość lepsza (bo jest regularna) niż w poprzednim rozkładzie jazdy. Linia 17 nie kończy się na ulicy Targowej a początek i koniec ma na Dworcu Zachodnim.
Użytkownik cerebrum: 13. Dlaczego z Nowowiejskiej, Moniuszki i Południowej nie można dojechać do głównych punktów przesiadkowych na Zachodnim? Przez to niektóre relacje wymaga ją dwóch przesiadek np. Południowa - Constar. Dlaczego stamtąd można dojechać jedynie do PZU?
Jarosław Kateusz: Z ulic: Nowowiejskiej, Południowej, Moniuszki można dojechać do samego Bugaju oraz najważniejszych instytucji w mieście np. szpital, urząd miejski, urząd pracy, urząd powiatowy, szkoły , specjalna strefa ekonomiczna, przychodnie poprzez jedną przesiadkę na ulicy Miodowej. Rozkład jest tak zsynchronizowany, że każdy kurs linii N ma połączenie z liniami 25 lub 27. Do spółki Animex z ul. Południowej jest bezpośrednie połączenie linią nr 10 kursami pracowniczymi.
Użytkownik cerebrum: 14. Dlaczego z Alei (okolice Bistro) nie można dojechać na os. Południe bez przesiadki? Przecież to jeden z przystanków w centrum miasta.
Jarosław Kateusz: Na chwilę obecną można dojechać jednym autobusem linii nr N przystanku PZU. Niemniej jednak trwają prace nad zmodyfikowaniem trasy N aby ten problem został rozwiązany.
Użytkownik cerebrum: 15. Dlaczego zlikwidowano najbardziej dochodowe linie takie jak 0 i 2? W jaki teraz sposób Pan Prezes proponuje dojechać z Leśnej do Piłsudskiego?
Jarosław Kateusz: Skąd wiadomo, że linie 0 i 2 były najbardziej dochodowe? Dochodowość linii nie wynika wyłącznie z liczby przewożonych pasażerów ale są jeszcze inne wskaźniki: ilość kilometrów wykonanych na danej linii oraz ilość kierowców potrzebnych do obsługi tych linii. Dojazd z ul. Leśnej do ul. Piłsudskiego jest możliwy na dwa sposoby:- dojazd linią 17 do ul. Targowej i przesiadka na linię 27 lub dojazd linią 17 do Starachowic Zachodnich i przesiadka na linię 25. Proszę zapoznać się z rozkładem jazdy na ul. Leśnej, Targowej i Starachowicach Zachodnich i wybrać kursy przesiadkowe.
Użytkownik cerebrum: 16. Dlaczego nie wszystkie kursy autobusów 25 i 27 są synchronizowane z 17 i 18 na przystanku przy parku?
Jarosław Kateusz: Liczba autobusów przewidzianych do obsługi linii 25 i 27 jest dwukrotnie większa niż autobusów linii 17 i 18 .
Użytkownik cerebrum: 17. Ile wynosi w Starachowicach tzw. "wspólny takt" związany z synchronizacją linii (o ile istnieje?)?
Jarosław Kateusz: Proszę o uszczegółowienie pytania.
Użytkownik cerebrum: 18. Dlaczego zlikwidowano linię 7, która miała bardzo oryginalny przebieg w stosunku do większości innych linii?
Jarosław Kateusz: Tego typu linie co dawna 7 zostały wycofane gdyż generowały zbyt duże koszty przewozowe.
Użytkownik cerebrum: 19. Czy były prowadzone jakiekolwiek badania rentowności linii, które mają być zlikwidowane? Czy może Pan Prezes przedstawić te badania?
Jarosław Kateusz: Spółka posiada system rejestrowania (kasowania biletów). Rentowność linii oraz poszczególnych kursów na danej linii jest wyliczana w oparciu o te dane. W niektórych autobusach istnieje dodatkowy system liczenia potoku pasażerów Na podstawie którego jesteśmy w stanie wyliczyć ile osób i na jakiej linii jedzie bez biletów (jest to różnica wejść do autobusów a ilości zarejestrowanych przejazdów). Na podstawie zgromadzonych danych za 8 miesięcy 2012 zostały podjęte takie a nie inne decyzje. Wszystkie te dane są przedstawiane odpowiednim organom nadzorującym działalność Spółki.
Użytkownik cerebrum: 20. Czy wszystkie nowe linie są obecnie rentowne?
Jarosław Kateusz: Rentowność linii zostanie wyliczona na podstawie danych zgromadzonych przynajmniej w przeciągu trzech miesięcy.
Użytkownik cerebrum: 21. Czy jest potrzeba tak dużej liczby kursów autobusów na wiadukcie?
Jarosław Kateusz: Na wiadukcie jest tylko jedna główna linia 27 oraz linia 10 i SZ, które mają po dwa kursy.
Użytkownik cerebrum: 22. Dlaczego bilety czasowe nie obowiązują poza granicami miasta?
Jarosław Kateusz: Sens wprowadzenia biletów czasowych jest taki aby pasażerowie nie płacili dwukrotnie za przejazd jeżeli się przesiadają. Na liniach pozamiejskich nie zmieniło się nic jeżeli chodzi o przesiadki. Bilety czasowe obowiązują tylko w komunikacji miejskiej, linie podmiejskie posiadają odrębne zasady funkcjonowania i odrębna taryfę.
Użytkownik cerebrum: 23. Czy nie obawia się Pan planów konkurencji w postaci prywatnych miejskich przewoźników busowych? Czy uważa Pan, że z takim rozkładem MZK wygra walkę o klienta?
Jarosław Kateusz: Zdrowa konkurencja jest zawsze motorem do działania i rozwijania każdej Spółki. W dawnym systemie była bardziej obawa wejścia busów na teren miasta gdyż autobusy jeździły "stadami" co godzinę. W obecnym rozkładzie częstotliwość jest zbyt dużą aby jakikolwiek bus miał dla siebie obłożenie.
Użytkownik cerebrum: 24. Jaka jest obecnie roczna dopłata z budżetu miasta do działalności MZK? Ile procent kosztów jest pokrywane z biletów (dla innych miast wynosi to ok. 50%, a jak jest w Starachowicach?) Jaki procent by satysfakcjonował Pana Prezesa?
Jarosław Kateusz: Gmina Starachowice refunduje tylko i wyłącznie bilety ulgowe i bezpłatne. Czyli refunduje te ulgi które radni miejscy sami przyznali. Na 2012 rok jak i na 2013 rok jest to kwota 4 300 000.00. zł. Około 60% wszystkich kosztów pokrywanych jest z biletów reszta to działalność dodatkowa. Podstawowa działalność powinna być pokryta w 100% zarówno z biletów jaki i z dopłat do kursów nierentownych. Wynika to z określonych przepisów ustawy o transporcie zbiorowym. Jednak możliwość ekonomiczne wszystkich gmin w Polsce w tym zakresie są ograniczone.
Użytkownik cerebrum: 25. Co sądzi o projekcie zmiany tras umieszczonym w Internecie na stronie http://bemecor.cba.pl/mzk.html (gdzie głównym założeniem jest wspólny przystanek przesiadkowy dla kilku linii na Dworcu Zachodnim)
Jarosław Kateusz: Każdy pomysł jest godny uwagi. Jednak od pomysłu do realizacji jest długa droga, żeby ocenić przydatność różnych koncepcji należałoby praktycznie utworzyć kompletny rozkład jazdy. Zestawić następnie wszystkie parametry i obliczyć koszty. Dopiero wtedy można mówić o przydatności rozkładu jazdy.
Użytkownik cerebrum: 26. Dlaczego nie ma połączenia SP13 i Gimnazjum 4 z Nowowiejską?
Jarosław Kateusz: Połączenie ul. Nowowiejskiej z gimnazjum 4 oraz Szkoły Podstawowej nr 13 istnieje z przesiadką. W korekcie rozkładów jazdy myślę, ze uda się uwzględnić połączenie bezpośrednie w określonych godzinach.
Użytkownik cerebrum: 27. Dlaczego linie podmiejskie praktycznie nie kursują?
Jarosław Kateusz: Linie podmiejskie oprócz linii A kursują tylko w dni nauki szkolnej i są wykonywane tylko kursy szkolne. Chcę zaznaczyć iż włodarze gmin zgodnie z prawem mają obowiązek zapewnienia komunikacji miejskiej na swoim terenie a nie przewoźnik. Gminy powinny określić zakres i ramy komunikacji jaką chcą mieć na swoim terenie a gdy okazuje się , że kursy są nierentowne a konieczne z punktu widzenia potrzeb społecznych, to Gminy powinny dopłacać do tych kursów. Niestety nam nie udało się dojść do jakiegokolwiek porozumienia w tym zakresie. Nikt nie chciał dopłacać nawet złotówki.
Użytkownik cerebrum: 28. Dlaczego autobusy w niedzielę kursują tylko do godziny 20?
Jarosław Kateusz: Niedziele i święta są takimi dniami tygodnia, w których zapotrzebowanie na komunikację jest bardzo ograniczone. W godzinach porannych i wieczornych, napełnienie autobusów jest znikome, dlatego z uwagi na brak dopłaty do kursów nierentownych takie ograniczenia są konieczne. Rozumiemy potrzeby społeczne ale wieloletnie doświadczenie w tym zakresie wskazuje na naprawdę znikome zapotrzebowanie.
Użytkownik cerebrum: 29. Czy uważa Pan formę graficzną obecnych rozkładów za czytelną? Dlaczego opis trasy linii na rozkładzie przystankowym jest bardzo lakoniczny?
Jarosław Kateusz: Aby stwierdzić czy nasz rozkład jazdy jest czytelny czy nie należy porównać go z innymi miastami. W mojej ocenie nie odbiega on od normy jaka prezentowana jest w innych miastach. Szata graficzna obecnego rozkładu jazdy jest uwarunkowana względami technicznymi głównie możliwościami programu do tworzenia rozkładów jazdy.
Użytkownik cerebrum: 30. Dlaczego w Internecie nie pojawiają się informacje o objazdach i planowanych zmianach tras? Strona jest aktualizowana bardzo rzadko (brak informacji o zmianach w Rynku, czy zamknięciu przejazdu kolejowego)
Jarosław Kateusz: Nowa szata graficzna strony internetowej powstała pod koniec 2010 roku. Strona ta była rozbudowywana przez 2011r. Aktualizowanie strony w 2012r nie zawsze odbywało się w czasie ze względów technicznych i możliwości osobowych. Od 2013r postaramy się aby wszystkie istotne i stosowne komunikaty były zamieszczane na stronie.
Użytkownik cerebrum: 31. Dlaczego strona internetowa z rozkładami jazdy jest nieczytelna? (sortowanie przystanków według ich numerów jest przydatne tylko dla pracownika dyspozytorni, a nie mieszkańców)
Jarosław Kateusz: Wyszukiwanie przystanków odbywa się na dwa sposoby. Pierwszy to według numerów drugi według mapy. Proszę otworzy sobie zakładkę z mapką gdzie są naniesione wszystkie przystanki i tam klikając na wybrany przystanek mamy możliwość podglądy rozkładu jazdy.
Użytkownik cerebrum: 32. Co Pan sądzi o ewentualnym powołaniu Zarządu Transportu Miejskiego w Starachowicach i wprowadzeniu realnej konkurencji w komunikacji?
Jarosław Kateusz: Zarządy Transportu zasadne są w miastach powyżej 100 000 mieszkańców.
W miastach takich jak Starachowice, Ostrowiec Św, czy Skarżysko-Kamienna utrzymanie dodatkowej jednostki z przychodów z biletów jest ekonomicznie niemożliwe. Na temat zasad funkcjonowania komunikacji miejskiej i zasad dopuszczania konkurencji do rynku odsyłam do ustawy o transporcie publicznym obowiązującej od 1 marca 20011.
Użytkownik cerebrum: 33. Czy jeździ Pan prywatnie komunikacją miejską w Starachowicach i jak często?
Jarosław Kateusz: Nie jeżdżę komunikacją miejską w Starachowicach gdyż mieszkam w innym mieście. Natomiast komunikacją miejską zajmuję się zawodowo od 30 lat.
Użytkownik cerebrum: 34. Co według Pana jest głównym kryterium wyboru komunikacji zamiast samochodu osobowego w naszym mieście? (czas dotarcia, koszt dotarcia, brak samochodu)
Jarosław Kateusz: Według mnie jednym z podstawowych kryteriów wyboru komunikacji miejskiej jest dostępność tej komunikacji tzn. częstotliwość autobusów na przystankach, znaczenie ma też cena biletu oraz brak samochodu. Czas dotarcia ma na pewno znaczenie ale w dużych miastach, gdzie istnieją "buspasy" i poruszanie się komunikacją miejską jest szybsze niż samochodem osobowym. Stanowisko takie prezentują również przedstawiciele nauki zajmujący się komunikacją publiczną.
Użytkownik cerebrum: 35. Czy przed stworzeniem nowego schematu połączeń były zbadane główne potoki pasażerskie uwzględniające największe zakłady pracy, szkoły (w tym licea), szpital, główne przychodnie specjalistyczne, największe skupiska sklepów i markety, targowisko, halę sportową przy Jana Pawła, okolice stadionu i basenu na Szkolnej? I czy uwzględniono to w budowie nowego rozkładu? Czy konsultowano nowy rozkład z dyrektorami największych starachowickich szkół i szefami największych zakładów pracy?
Jarosław Kateusz: Na pierwszą część pytania patrz pkt.19. Przy tworzeniu każdego rozkładu jazdy przede wszystkim są uwzględniane dojazdy do pracy, szkoły urzędów, szpitala, targowiska i marketów. Wg naszej oceny wszystkie te połączenia zostały zapewnione.
Użytkownik cerebrum: 36. Czy Pan Prezes potrafi wskazać trzy linie które miały przed 1 grudnia największą rentowność i najmniejszą? Jaka była średnia rentowność linii w mieście? (rentowność wyrażona w liczbie pasażerów na wozokilometr.
Jarosław Kateusz: Do 1 grudnia liczba pasażerów na wozo/km wynosiła w granicach 2 osób. Wg danych za okres od 1 do 16 grudnia 2012 liczba pasażerów wzrosła do poziomu 2,35 osoby. Przed 1 grudnia najbardziej napełnionymi liniami były 12 , 19 , O , 2. Po 1 grudnia powyższe zadania przejęły linie 25 , 27 , 17 , 6 . Na podstawie już zgromadzonych danych wynika jasno, że na tych liniach napełnienie jest największe.
Użytkownik cerebrum: 37. Czy zostały oznaczone najważniejsze relacje pasażerskie, dla których warto byłoby utrzymać bezpośredniość połączeń? A jeśli tak, to jakie zostały wytypowane?
Jarosław Kateusz: Oznaczenie najważniejszych relacji pasażerskich nastąpi po przeanalizowaniu danych zgromadzonych po upływie ok. 3 miesięcy. Wtedy zostanie podjęta decyzja o ewentualnych zmianach niektórych tras autobusów.
Użytkownik cerebrum: 38. Dlaczego pierwszy projekt tras umieszczony w internecie 24 listopada był inny niż z 30 listopada? Czy to znaczy, że wprowadzenie takich rewolucyjnych zmian było niedopracowane? Czy to znaczy, że projekt nie uwzględnia jakichkolwiek preferencji pasażerów?
Jarosław Kateusz: Projekt tras komunikacyjnych był kilkakrotnie modyfikowany, aby uwzględnić maksymalną liczbę zgłaszanych propozycji przez pasażerów.
Użytkownik cerebrum: 39. Kiedy można spodziewać się pierwszej korekty?
Jarosław Kateusz: Pierwsza korekta powinna nastąpić po zgromadzeniu danych co najmniej z trzech miesięcy.
Użytkownik cerebrum: 40. Jakie wady systemu MZK zauważyło po pierwszym tygodniu funkcjonowania?
Jarosław Kateusz: Trudno mówić o wadach. Jeśli wadą jest niewystarczająca znajomość przez pasażerów nowych tras i stosownych połączeń autobusów, to to jest największą wadą. Po tak dużej zmianie rozkładu jazdy potrzeba trochę czasu, aby każdy kto korzysta z komunikacji mógł się wystarczająco zapoznać z nowym rozwiązaniem.
Użytkownik cerebrum: 41. Czy MZK nie planuje zakupu mniejszych autobusów do obsługi mniej uczęszczanych tras? Czemu do tej pory nikt nie pomyślał o zakupie miniautobusów?
Jarosław Kateusz: Zakup małych autobusów przy obecnym rozkładzie jazdy mijałby się z celem z powodu dużo większego napełnienia autobusów. W praktyce koniecznym byłoby skierowanie do ruchu dużo większej liczby pojazdów, większej liczby kierowców do obsługi co spowodowałoby drastyczne zwiększenie kosztów.
Użytkownik cerebrum: 42. Czy dla bezpieczeństwa i komfortu pasażerów planowane jest budowa/utworzenie jakiekolwiek Dworca Przesiadkowego z miejscem, gdzie pasażer oczekujący na autobus może usiąść i ogrzać się?
Jarosław Kateusz: Na obecną chwilę nie ma planów budowy takiego dworca przesiadkowego. Pasażerowie maksymalnie oczekujący na kurs przesiadkowy to około 10 minut. Natomiast są plany aby w przyszłości na węzłach przesiadkowych zamontować tablice informacyjne, (podobne jakie są w Kielcach), które by pokazywały rzeczywisty czas przejazdu autobusu.
Użytkownik cerebrum: 43. Czy uważa Pan, że z uwagi na wprowadzenie systemu przesiadkowego potrzeba na przystankach przesiadkowych postawić zamykane, ogrzewane przystanki (choćby takie jak ma PKS na Dworcu Zachodnim?)
Jarosław Kateusz: Patrz punkt 42.W innych miastach o podobnym systemie komunikacyjnym są przystanki takie jaki i w Starachowicach.
Użytkownik cerebrum: 44. Czy dostosowano odjazdy autobusów z Dworca Zachodniego do przyjazdów i odjazdów autobusów PKS do głównych miast i pociągów? A jeśli tak, to dlaczego nie poinformowano o tym pasażerów? A jeśli nie, to dlaczego?
Jarosław Kateusz: Przy układaniu rozkładu jazdy głównym celem było zapewnienie maksymalnej liczby połączeń pomiędzy poszczególnymi liniami miejskimi. Jak wiemy PKP w ostatnim czasie dość często zmienia rozkład jazdy pociągów. Każdorazowe dopasowanie autobusów miejskich do pociągów pociągałoby za sobą pogarszanie połączeń pomiędzy autobusami.
Użytkownik cerebrum: 45. Ile procent autobusów dotychczas było opóźnionych, a ile przyspieszonych? Czy w ogóle takie badania są prowadzone w Starachowicach?
Jarosław Kateusz: Jak już wcześniej wspomniałem, Spółka dysponuje systemami elektronicznymi, które rejestrują każdy przejazd autobusów. Kładziemy bardzo duży nacisk na punktualność jazdy autobusów. Przyspieszenia autobusów, jeśli takie są, to leżą po stronie Spółki, natomiast opóźnienia zawsze wynikają z przyczyn niezależnych od nas: korki w godzinach szczytu, duża liczba sprzedawanych biletów w autobusie przez kierowców, zamknięte przejazdy kolejowe, zablokowane ulice z uwagi na różne zdarzenia (wypadek), śliska droga.
Użytkownik cerebrum: 46. Czy z uwagi na coraz szerszą ofertę pociągów pospiesznych, MZK planuje uruchomienie jakiegokolwiek połączenia dowożącego pasażerów na pociągi (2:05, 4:42, 8:26, 19:14)?
Jarosław Kateusz: Jeśli rozkład jazdy pociągów będzie w miarę stabilny MZK postara się w miarę możliwości skorelować przyjazdy autobusów. W ciągu dnia dojazd jest zapewniony, natomiast w godzinach nocnych na razie jest zbyt małe zapotrzebowanie na takie połączenia.
Użytkownik cerebrum: 47. Czy Pan Prezes nie żałuje, że stracił rynek przewozów podmiejskich? Czy nadal Pan uważa, że to była dobra decyzja? Czy Pan zdaje sobie sprawę, że już w tym momencie busy podmiejskie wjeżdżające do miasta podbierają pasażerów na niektórych miejskich trasach? Czy domyśla się Pan, że w najbliższym czasie może Pan stracić podmiejskie przewozy szkolne, gdyż zbyt mała oferta przewozowa (3 kursy na dobę) powoduje, że młodzież nie ma jak dojechać np. na 3 godzinę lekcyjną lub jak wrócić ze szkoły po godzinie 15?
Jarosław Kateusz: Podstawowym zadaniem MZK jako Spółki Gminy Starachowice jest zapewnienie komunikacji miejskiej- na terenie miasta Starachowice. Świadczenie usług komunikacji poza terenem miasta Starachowice jest dla Spółki działalnością dodatkową, która powinna przynosić chociażby minimalny zysk ( a już na pewno nie powinna generować strat). Rynek przewozów podmiejskich musi wiec być rentowny.
Użytkownik cerebrum: 48. Czy próbował Pan porozumieć się z MZK w Ostrowcu, by uruchomić połączenie międzymiastowe, które zastępowałoby obecną linię 13 lub 9 bez ich likwidacji? (domyślam się, że takie połączenie byłoby również rentowne jak połączenie do Skarżyska) Taką linię należałoby skomunikować z "A" na Zachodnim.
Jarosław Kateusz: Próby takie były czynione w latach ubiegłych aby połączenie następowało w Rudniku tak jak było to wcześniej. Jednak Ostrowiec Św. nie jest zainteresowany takim rozwiązaniem.
Użytkownik cerebrum: 49. Co Pan zrobi jeśli obecny układ komunikacyjny zamiast przynosić zyski, będzie generował większe straty niż dotychczas?
Jarosław Kateusz: Strat obecny układ komunikacyjny na pewno nie będzie przynosił większych niż ubiegły. Natomiast myślę, że chodzi tu o pytanie inne co zrobię jeśli będą mniejsze przychody niż planowaliśmy. Jest wiele rozwiązań jednym z nich jest np. podwyżka cen biletów. Natomiast jak Państwo widzicie Spółka robi wszystko aby do tego nie dopuścić.
Proszę Państwa dwa słowa komentarza. Musimy pamiętać, iż MZK Sp. z o.o. w Starachowicach jest Spółką prawa handlowego i musi opierać się na rachunku ekonomicznym. W obecnie trudnym czasie musimy działać i podejmować decyzje niekonwencjonalne i niepopularne.
Musimy również pamiętać, że w ciągu ostatnich 5 lat Spółka zainwestowała w Środki trwałe (głównie tabor - zakupiliśmy 20 autobusów ale nie tylko) i spłata tych zobowiązań jest możliwa tylko wtedy, gdy istnieje rentowność przewozów. Tą rentowność można uzyskać poprzez określone dopłaty do kursów nierentownych przez Gminę, która będzie utrzymywała je ze względów społecznych albo tak ustawić trasy aby zminimalizować kursy nierentowne.
Na pewno gdyby środków finansowych wystarczyło zmiany by nie następowałby tak drastycznie. Z naszej strony obiecuję, ze w miarę możliwości przy korekcie rozkładu postaramy się uwzględniać pewne spostrzeżenia w stosunku do rozkładów natomiast nie ma możliwości ze względów technicznych (nie wyślę na trasę autobusów 1988 roku gdzie urywają się koła ) jak i ekonomicznych powrotu do starego rozkładu.
Spółka wykonuje różne potrzeby na terenie miasta miedzy innymi: społeczne oraz ekonomiczne. W pierwszej kolejności musi realizować najpierw potrzeby ekonomiczne a dopiero potem potrzeby społeczne. Jeżeli będziemy robić to w odwrotnej kolejności to ani jednych ani drugich potrzeb nie zrealizujemy.
Prezes Zarządu MZK Sp. z o.o.
w Starachowicach
mgr inż.Jarosław Kateusz
DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU
Internet światłowodowy (FTTH/FTTB) (81)
II Starachowicki Test Coopera (0)
Świętokrzyski Turniej Piłki Nożnej Olimpiad Specjalnych w Starachowicach (0)
Zrób dziecku paszport na Dzień Dziecka (0)
Usłyszał zarzut usiłowania zabójstwa (0)
Pełnowymiarowe boisko z zapleczem sportowym wkrótce w Starachowicach (0)
SMS Absolwenci dają kibicom kolejne powody do radości (0)
Trwa budowa basenów letnich w Starachowicach (0)
Powstała wizualizacja przejścia nad torami w Starachowicach Zachodnich (3)
Rodzinny Rajd Rowerowy do Wąchocka
Biegiem z Pomocą 4 dla Antosia
Nieruchomości
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(0) Mam do wynajęcia(0) Poszukuję do wynajęcia(0)
Motoryzacja
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(1)
Praca
Zatrudnię(9) Szukam pracy(0) Dodatkowa(0)
Komputery
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0)
Telefony
RTV / AGD
Sprzedam(1) Kupię(0) Zamienię(0)
Edukacja
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Dla domu
Sprzedam(5) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Flora i fauna
Różne
Sprzedam(25) Kupię(1) Zamienię(0) Oddam(0) Usługi(21) Towarzyskie(0) Urzędowe(0) Różne(8)