AAA
Teatralne tradycje
20-lecie III LO
Niedziela, 23 maja 2010r. (godz. 13:59)

Czy można edukować młodego człowieka poprzez teatr? Odpowiedź na takie pytanie na pewno nie budzi wątpliwości w III LO, gdzie tradycje teatralne istnieją od początku działalności szkoły.

fot. Gazeta Starachowicka
Nastepna wiadomosc:
ť Lokalne pióra

Poprzednia wiadomosc:
ť Bruksela czeka na zwycięzców

Od pierwszych lat tworzenia się tej placówki oświatowej uczniowie chętnie angażowali się w różne działania teatralne, począwszy od imprez wewnątrzszkolnych po ogólnomiejskie przeglądy. Z inicjatywy polonistki, Ewy Sajór - Ruszczak, powstało Koło Teatralne, które przez wiele kolejnych lat sprawnie funkcjonowało, rozbudzając artystycznego ducha wśród młodzieży.


Zmieniali się tylko jego członkowie, bowiem wkraczali na ścieżki dorosłego życia. Dało się zauważyć, że życie "na scenie" ma magiczną moc przyciągania. Niektórzy zamierzali w klasie maturalnej bardziej poświęcić się nauce niż teatrowi, ale ciągle angażowali się w przygotowywanie spektakli.

Niezwykle miłym doświadczeniem była obserwacja młodego człowieka, który dzięki występom na scenie nabierał nie tylko doświadczeń aktorskich, uczył się teatru lecz także pokonywał własne ograniczenia.

Szkolna scena to doskonały warsztat dla uczniów, którzy mogą rozwijać swoje zainteresowania, doskonalić mowę własnego ciała oraz sztukę autoprezentacji.

Nie sposób także przecenić atmosfery, jaka towarzyszyła wielogodzinnym próbom oraz relacji, jakie powstawały między nauczycielem a artystami. Te więzi przetrwały do dziś, a wielu absolwentów podkreśla, że umiejętności zdobyte w kole teatralnym pomagają im w pracy zawodowej, choć nie ma nic wspólnego z teatrem.

Z pierwszego składu Koła Teatralnego wywodzi się aktorka Teatru Polskiego w Bielsku - Białej, Magdalena Korczyńska (Kaleta). Początkowo była związana z Teatrem Dzieci Zagłębia w Będzinie oraz z Białostockim Teatrem Lalek. Z grupą przyjaciół założyła eksperymentalny teatr dla dzieci "Szklana kula, zielone słońce". Magda jest także aktorką dubbingową i lektorką.

Tak pozytywne doświadczenia w pracy artystycznej z młodzieżą zaowocowały stworzeniem klasy o profilu teatralno - filmowym bazującej na programie autorskim Ewy Sajór - Ruszczak. Uczniowie prezentowali swoje umiejętności na wielu przeglądach teatralnych i w konkursach filmowych.

Zdobywali główne nagrody na Międzyszkolnym Przeglądzie Małych Form Teatralnych w Starachowicach w latach 1997 - 2001. Niewątpliwie największym osiągnięciem tej klasy było zdobycie I miejsca w Wojewódzkim Forum Teatrów Szkolnych oraz wzięcie udziału w X Finale Ogólnopolskiego Forum Teatrów Szkolnych w Poznaniu (2001).

Absolwentką tej klasy jest Anna Rokita, etatowa aktorka Teatru Bagatela w Krakowie, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. W swoim dorobku ma wiele ról w inscenizacjach światowej literatury ("Zbrodnia i kara", "Othello", "Szklana menażeria"). Ania dysponuje także talentem wokalnym i brała udział w Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.

Ostatnio przeżyła ciąg dalszy swojej aktorskiej przygody na planie filmowym u Agnieszki Holland, wcielając się w jedną z postaci w filmie "Janosik. Prawdziwa historia".

Zainteresowanie teatrem wśród młodzieży III LO było tak duże, że w ostatnich latach koło teatralne prowadziła także druga polonistka III Liceum - Małgorzata Bonio, która ze swoją grupą również zdobywała laury w przeglądzie małych form teatralnych. Interesujące były także przygotowywane przez jej koło spektakle prezentowane w szkole, które zawsze cieszyły się uznaniem wśród uczniów i nauczycieli.

Od 2009 roku w III LO jest realizowana kolejna innowacja pedagogiczna Ewy Sajór - Ruszczak - klasa artystyczna z rozbudowanym programem edukacji teatralnej. Uczniowie tej klasy zaprezentowali już swoim kolegom i koleżankom oraz rodzicom - spektakl pt. "Kobieta".

Wspólne układanie scenariusza, dobór muzyki, tworzenie układu choreograficznego, scenografii oraz kilka tygodni prób, to doskonała lekcja pracy w grupie, brania odpowiedzialności za innych, dyscypliny, wywiązywania się z podjętych zadań.

Odpowiedź na pytanie z początku artykułu jest prosta. Działania teatralne podejmowane w szkole to doskonała okazja do kształtowania osobowości młodego człowieka, rozwijania jego sfery emocjonalnej, kierowania jego zainteresowań w stronę kultury.

Najważniejsze jednak wydaje się wzbudzanie poczucia własnej wartości ucznia, umiejętność pokazania nauczycielom, przyjaciołom, rodzicom talentu, jaki często trudno jest zaprezentować w trakcie normalnych szkolnych zajęć.

Praca z młodymi aktorami, odkrywanie zdolności w nieraz pozornie bardzo przeciętnym uczniu oraz obserwowanie ich radości z twórczej pracy i zaangażowania to jedna z najpiękniejszych kart w historii pracy z uczniami III LO.

EWA SAJÓR - RUSZCZAK

REKLAMA