AAA
Badali swoje DNA
Uczniowie III LO
Sobota, 16 lutego 2013r. (godz. 16:33)

Na warsztaty laboratoryjne dla licealistów, jak co roku, pojechała do BioCentrum Edukacji Naukowej w Warszawie grupa uczniów z III Liceum Ogólnokształcącego z mgr Jolantą Dobosz. Mieli niepowtarzalną okazję zobaczenia i zbadania własnego DNA oraz poznania jego tajemnic.

fot. Gazeta Starachowicka
Nastepna wiadomosc:
ť Oglądała ich cała Polska

Poprzednia wiadomosc:
ť Artystyczna terapia

Celem doświadczenia była analiza różnic występujących pomiędzy poszczególnymi ludźmi w sekwencji ich DNA. "Dawcami" byli uczestnicy warsztatów i to oni własnoręcznie przeprowadzili eksperyment. Pobrali od uczestników komórki nabłonka poprzez wymaz z jamy ustnej, wyizolowali z nich DNA i namnożyli jego fragment przy użyciu metody PCR. W tym wypadku był to odcinek chromosomu pierwszego, określany jako locus D1S80. Ma on różną sekwencję u poszczególnych ludzi. Później przeprowadzili analizę produktów PCR: rozdzielenie uzyskanych fragmentów DNA poprzez elektroforezę w żelu agarozowym oraz ich uwidocznienie. Każdy mógł zobaczyć na własne oczy "kawałek" swojego DNA i porównać z tymi u kolegów i koleżanek.


W trakcie doświadczenia uczestnicy warsztatów wykorzystali techniki powszechnie stosowane w badaniach naukowych i biotechnologii, posługując się przy tym specjalistycznym sprzętem laboratoryjnym. Mogli też przekonać się osobiście, co to znaczy "eksperyment naukowy" - w końcu to od ich sprawności i dobrej organizacji pracy zależał końcowy wynik doświadczenia.

Praktyczna część zajęć uzupełniana była krótkimi wykładami, które objaśniały istotę stosowanych metod oraz przybliżały wybrane zagadnienia związane z przeprowadzanym ćwiczeniem, takie jak: budowa i funkcja DNA, zmienność genetyczna, jej źródła i znaczenie oraz zastosowanie analizy zmienności genetycznej w kryminalistyce, badaniach naukowych, diagnostyce medycznej i innych dziedzinach.

Po dużej dawce nauki na zajęciach warsztatowych, był jeszcze czas na chwilę relaksu i posiłek. Wyjazd jak zwykle był bardzo pouczający, wzbogacił uczniów w nowe umiejętności, wiadomości i doznania. Ta praktyczna lekcja genetyki była świetnym uzupełnieniem teorii, którą uczniowie zdobyli w szkole i była na tyle interesująca, że niektórzy pojechali na warsztaty po raz kolejny i zadeklarowali wybór studiów biotechnologicznych.

JD

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA