Nowe autobusy słynnego niemieckiego koncernu motoryzacyjnego, zamówione przez Miejski Zakład Komunikacyjny, bez przeszkód, w umówionym terminie dotarły do Starachowic. To wozy z górnej półki: nowoczesne, skomputeryzowane, z monitoringiem i silnikiem wyjątkowo przyjaznym dla środowiska. Prezes spółki nie kryje satysfakcji:
- Wkroczył do nas Zachód - mówi.
Wozy Mercedes -Benz znalazły się na stanie naszego przewoźnika w ramach wymiany przestarzałego taboru. Proces został zapoczątkowany w 2008 roku, jako efekt śmiałego pomysłu niedawno powołanego prezesa MZK Jarosława Kateusza. Jednak bez przychylności władz miasta, które zgodziły się wspomóc finansowo to przedsięwzięcie, z pomysłu nic by nie wyszło.
Odmładzanie aut spółka zaczęła od kupienia 4 nowych krajowych Solbusów. W kolejnym roku na ulicach Starachowic pojawiło się jeszcze 6 autobusów wyprodukowanych przez niemiecką spółkę MAN. Dalsza modernizacja taboru była uzależniona od zdobycia środków zewnętrznych. Spółce znów dopisało szczęście. Otrzymała dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na program obejmujący m.in. kupno jeszcze 10 nowych autobusów.
Przetarg na ich dostarczenie wygrała firma EvoBus z Wolicy reprezentująca znany koncern Mercedes - Benz. Zgodnie z umową wozy miały być dostarczone w grudniu br. I rzeczywiście, w umówionym terminie dojechały na miejsca przeznaczenia, pokonując długą drogę aż z tureckiej fabryki Mercedesa.
- Przyjechały późnym wieczorem 21 grudnia – mówi prezes Kateusz stojąc przy długim szeregu nowiutkich autobusów zaparkowanych na placu manewrowym firmy.
- To wozy niskopodłogowe, o długości 12 metrów, wyposażone w pełen monitoring, system do odczytu elektronicznej karty miejskiej, klimatyzację kabiny kierowcy, stanowiska dla niepełnosprawnych pasażerów. Ich standard jest podobny do wcześniej zakupionych MAN-ów. Ponadto posiadają bardzo przyjazne dla środowiska silniki Euro5 z niską emisją spalin – opisuje szef MZK.
Pracownicy MZK uczyli się prowadzenia nowoczesnych aut na specjalnych kursach.
- Dwa tygodnie wcześniej były zorganizowane szkolenia w naszej spółce. Dodatkowo ekipa pojechała jeszcze na kilkugodzinne spotkanie do Mercedesa – informuje prezes.
O wrażenia z jazdy wozem, którego nazwa brzmi jak powiew luksusu,
pytamy jednego z kierowców.
- Jest prostszy w obsłudze, niż wozy starszego typu. Ładnie się prowadzi, a to, co - moim zdaniem - zdecydowanie go wyróżnia na plus to automatyczne hamulce, które pracują bardzo łagodnie. Przy zmianie biegów nie odczuwa się żadnych szarpnięć - dzieli się obserwacjami Stanisław Piętak.
Kiedy do nowych aut wsiądą pasażerowie?
- Właściwie wszystkie są już gotowe do wyjazdu na miasto. Pewien problem stwarzają jednak zamontowane w autobusach kasy fiskalne do sprzedaży biletów. Zostały zaprogramowane na nową stawkę podatku VAT, który od 1 stycznia wzrasta z 7 do 8%. Mamy jednak trochę kas rezerwowych ze starą stawką, które moglibyśmy wykorzystać. Dlatego myślę, że część nowych autobusów pojedzie w normalne trasy jeszcze przed Sylwestrem – planuje J. Kateusz.
Koszt 10 mercedesów to ponad 7 mln 293 tys. zł. Suma niebagatelna, ale prezes zapewnia, że regulowanie należności zostało odpowiednio skalkulowane.
- 3 mln 499 tys. zł spłacimy dotacją, którą otrzymaliśmy z RPO. Co do reszty to staramy się o kredyt. Będziemy go spokojnie spłacać w ratach przez 8 lat – wyjaśnia prezes.
20 nowych autobusów oznacza, że tabor MZK został zmodernizowany prawie w 50 procentach.
- Spółka dysponuje w tej chwili 42 autobusami, ale tak naprawdę linie obsługuje 37. Z tego 20 jest nowych, czyli mamy tabor wymieniony aż w 70%. Pod tym względem nie może się z nami równać żadne miasto w województwie świętokrzyskim. Obecnie średni wiek naszego taboru to 10 lat. Przypomnę, że w 2007 wynosił 18 lat.
Decyzja, którą wtedy podjęliśmy z prezydentem, że nie będziemy kupować używanych samochodów, wydawała się mało realna. Ale udało się i jest to nasz wspólny, wielki sukces – mówi z dumą prezes i podkreśla, że bez zielonego światła ze strony władz miasta dziś nie byłoby czego świętować.
Plany na przyszłość są takie, że za 8 - 10 lat byłby kolejny zakup wozów. Do wymiany poszłoby wtedy 14 lub 15 autobusów z 1996 roku, które niedawno zostały wyremontowane i, jak szacuje prezes, posłużą akurat do momentu zakładanej modernizacji.
(iwo)
Internet światłowodowy (FTTH/FTTB) (81)
II Starachowicki Test Coopera (0)
Świętokrzyski Turniej Piłki Nożnej Olimpiad Specjalnych w Starachowicach (0)
Zrób dziecku paszport na Dzień Dziecka (0)
Usłyszał zarzut usiłowania zabójstwa (0)
Pełnowymiarowe boisko z zapleczem sportowym wkrótce w Starachowicach (0)
SMS Absolwenci dają kibicom kolejne powody do radości (0)
Trwa budowa basenów letnich w Starachowicach (0)
Powstała wizualizacja przejścia nad torami w Starachowicach Zachodnich (3)
Starachowice coraz wyżej w rankingu "Wspólnoty"
Rusza budowa nowych mieszkań w Starachowicach
Pożar budynku mieszkalnego, 1 ofiara śmiertelna
Nieruchomości
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(0) Mam do wynajęcia(0) Poszukuję do wynajęcia(0)
Motoryzacja
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(1)
Praca
Zatrudnię(9) Szukam pracy(0) Dodatkowa(0)
Komputery
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0)
Telefony
RTV / AGD
Sprzedam(1) Kupię(0) Zamienię(0)
Edukacja
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Dla domu
Sprzedam(5) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Flora i fauna
Różne
Sprzedam(25) Kupię(1) Zamienię(0) Oddam(0) Usługi(21) Towarzyskie(0) Urzędowe(0) Różne(8)