AAA
Odniesienie do sprawozdania z dnia 5.02.2013r. Komisji Rewizyjnej - c.d.
Poniedzialek, 11 marca 2013r. (godz. 14:40)

Prezentujemy drugą część wyjaśnienia w sprawie sprawozdania Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej dotyczącej realizacji przez Gminę Starachowice umowy dotyczącej wywozu odpadów komunalnych zawartej ze spółką "Almax". Odpowiedź została opracowana przez merytorycznych pracowników Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego.

Urząd Miasta Starachowice
Urząd Miasta Starachowice
fot. hmr

Decyzja o nowych stawkach jednostkowych za realizację usługi przez ALMAX, biorąc pod uwagę zaistniałe okoliczności, podejmowana była w wyniku negocjacji prowadzonych przez prezydenta miasta p. Bernatowicza i zastępcę prezydenta p. Capałę z przedstawicielami ALMAXU, przy udziale pracowników Wydziału GKS.


Jak wyjaśniano, dokonane zostały wstępne wyliczenia, celem określenia o ile mogą wzrosnąć koszty realizacji usługi w przeliczeniu na jednego mieszkańca, w związku ze wzrostem od 1.01.2008 r. tzw. opłaty marszałkowskiej (jednostkowych stawek opłat za umieszczenie odpadów na składowisku), wynikającej z rozporządzenia z 6 czerwca 2007 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska (Dz.U. Nr 106 poz.723).

Od 1.01.2008 r. jednostkowa stawka opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku - odpadów o kodzie 20 03 01 - niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, wynosiła 75zł/Mg. Odnosząc się do obowiązującej w 2007 r. jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku 15,71z/Mg, wzrost nastąpił o 59,29 zł. Natomiast opłata za przyjęcie odpadów komunalnych na składowisko "Janik" (jest to zupełnie inna opłata) na rok 2008 wynosiła 155zł/Mg netto i wzrosła w stosunku do 2007 r., o 70zł/Mg, według informacji wynikającej z kalkulacji przedstawionej przez ALMAX na 2008 r. Biorąc dokładne dane opłata na składowisku "Janik" wzrosła z 85,71zł/Mg w 2007r. do 155zł/Mg w 2008r. (wartości netto), po uwzględnieniu VAT-u wzrosła o 74,14zł/Mg. Mowa jest o dwóch różnych opłatach, czego Komisja zdaje się nie rozumieć, stawiając błędne wnioski.

Odnośnie liczby mieszkańców, stosowanych do obliczeń, należy zwrócić uwagę na zapis §9 ust. 2 i §10 przedmiotowej umowy. W tych zapisach jest jasno określone, jak należy wyliczać wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy. Jednym z czynników jest przeliczeniowa liczba mieszkańców, którą ustala się na dany rok, biorąc pod uwagę liczbę osób zameldowanych na stałe w ostatnim dniu roboczym roku poprzedniego oraz tzw. wskaźnik obecności. Z całą pewnością liczba mieszkańców stosowana do obliczeń nowych cen była poprawna. Jak więc interpretować stwierdzenie Komisji, że "liczba mieszkańców stosowana do obliczenia nowych cen była niezgodna z danymi, które Komisja Rewizyjna otrzymała z Urzędu Miasta"?, bo faktycznie są to inne liczby. Mamy tu kolejny przykład niezrozumienia przez Komisję zasad obowiązujących przy rewaloryzacji ceny jednostkowej wykonania usługi.

Zachowując zasadę określoną w §9 ust. 4 umowy, zawsze, rokrocznie cena jednostkowa usługi była i jest rewaloryzowana, począwszy od 01.01.2008 r., poprzez przeliczenie stawek obowiązujących w roku poprzednim, średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. W aneksach do umowy podstawowej, począwszy od 2008 r., określana jest nowa wartość ceny jednostkowej usługi, a także nowa liczba przeliczeniowa mieszkańców na dany rok realizacji przedmiotu zamówienia. Dlatego też nieprawdą jest, aby negocjacje odbywały się z pominięciem zapisów o rewaloryzacji ceny w oparciu o §9 ust. 4 umowy.

Komisja Rewizyjna, badając sprawę i formułując stwierdzenie: "strony negocjowały zwiększenie zakresu umowy, którego negocjacja powinna być bezprzedmiotowa z powodu zapisów w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w której zakres ten już był określony", nie zwróciła uwagi na bieg wydarzeń, jaki miał miejsce w gospodarce mieszkaniowej na terenie dawnych osiedli komunalnych w Starachowicach. Do roku 2006 większość wspólnot tych osiedli zarządzana była przez Starachowickie Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Wspólny Dom", które utrzymywało na koszt wspólnot służące im altanki śmietnikowe. W roku 2007 STBS "Wspólny Dom" przestał świadczyć usługi z zakresu zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi. Na skutek tej zmiany oraz niewywiązywania się wspólnot z obowiązku utrzymania altan, a także na skutek presji mieszkańców, altany zaczęły być utrzymywane przez Gminę. Była to zupełnie nowa sytuacja, której nie można było przewidzieć przygotowując postępowanie przetargowe związane z wywozem odpadów komunalnych.

Zaistniała sytuacja wymusiła rozszerzenie zakresu usługi świadczonej przez ALMAX, w celu zapewnienia właściwych warunków sanitarnych i utrzymania czystości. Te kwestie zostały dopracowane zmianami w umowie wprowadzonymi aneksem nr 1 z 29 stycznia 2008 r. Podjęcie takich działań, podyktowane było właśnie ochroną interesów miasta i mieszkańców, poprzez doprecyzowanie i wprowadzenie nowych zapisów z korzyścią dla mieszkańców bloków wielorodzinnych.

Ponadto warto nadmienić, że analizowanie elementów kosztotwórczych firmy nie było elementem rozstrzygnięcia przeprowadzonego postępowania przetargowego. Jedynym i zasadniczym była cena wykonania usługi, co przenosi się na cenę jednostkową określoną w umowie. Jednak dla wypracowania własnego stanowiska, na etapie rozmów negocjacyjnych przeprowadzona została analiza kosztów wykonania usługi odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców Starachowic. Należy stanowczo podkreślić, że wstępne wyliczenia wzrostu kosztów realizacji usługi w przeliczeniu na jednego mieszkańca, przy określonych założeniach, dokonane były w celu oszacowania wartości wyjściowej do negocjacji. Dlatego też dokonano ich odnosząc się do średniej ilości odpadów komunalnych odebranych z terenu Starachowic, na podstawie sprawozdania ALMAXU za trzy kwartały 2007 r., tj, ok. 1100Mg/m-c.
Jak wynika z informacji przedłożonych przez firmę, w 2007 r. odebrano 12882,44 Mg odpadów komunalnych i 425,20 Mg odpadów segregowanych, co daje średnią ilość odebranych odpadów - 1108,97 Mg/m-c. Z całej masy zebranych odpadów, 6463,1 Mg zostały zagospodarowane przez składowanie w Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów "Janik" oraz, jak wynika z dostarczonych informacji, 6420 Mg skierowane było na składowisko odpadów komunalnych w Radomiu PPHU "Radkom", czyli w 2007 r. zeskładowano 12883,1 Mg odpadów, co daje 1073,59 Mg/m-c. Potwierdza to słuszność przyjętych założeń do celów obliczeniowych.

Ponadto informujemy, iż każdorazowo cena, którą płacą mieszkańcy za wywóz odpadów komunalnych, zatwierdzona była uchwałą Rady Miejskiej:

1. Uchwała Nr V/21/03 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

2. Uchwała Nr I/2/04 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 26 stycznia 2004 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

3. Uchwała Nr XI/2/04 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 25 października 2004 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

4. Uchwała Nr XIII/7/04 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

5. Uchwała Nr I/4/05 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 7 lutego 2005 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

6. Uchwała Nr XI/4/06 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 11 grudnia 2006 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

7. Uchwała Nr I/2/08 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 25 stycznia 2008 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

8. Uchwała Nr I/1/09 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 8 stycznia 2009 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

9. Uchwała Nr XI/1/09 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

10. Uchwała Nr XVI/12/2010 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. z póź. zm. w sprawie przejęcia przez Gminę Starachowice obowiązku właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

Wszystkie przytoczone wyżej uchwały, protokoły z posiedzeń Rady Miejskiej i inne dokumenty dostępne są na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Starachowicach: www.starachowice.eu

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA