AAA
Wielka wymiana przystanków
MZK zdobył pieniądze nie tylko na 40 nowych wiat
Niedziela, 18 lipca 2010r. (godz. 20:18)

Pierwsze pojawiły się w minionym tygodniu. Montaż pozostałych potrwa przez wakacje. Miejski Zakład Komunikacyjny w Starachowicach rozstawia na mieście nowe wiaty przystankowe: zadaszone, z rozkładami jazdy zabezpieczonymi przed wandalami, z własnym oświetleniem i monitoringiem. Zakup przystanków był możliwy dzięki pomocy unijnej. Dotacja pomoże też w kontynuowaniu akcji wprowadzania e- biletów i wyposażeniu spółki w kolejne nowe autobusy.

fot. Gazeta Starachowicka

Szklano - plastikowe wiaty na niebieskich stelażach ustawiane są na mieście od początku lipca.

- Zaczęliśmy 5 lipca, skończymy najpóźniej 15 sierpnia. Jak na 40 przystanków to długo, jednak na montaż musimy mieć zgody zarządców dróg, przy których będą stały. A ponieważ jest ich kilku: gmina, powiat i województwo, więc tyle to trwa – tłumaczy prezes MZK Jarosław Kateusz.


Przystanki instaluje wybrana w przetargu firma z Gliwic. Koszt tej operacji to 270 tys. zł. Wiaty w większej części wykonane są ze szkła, tylko zadaszenie mają z tworzywa sztucznego. Natomiast ścianki zbudowano ze specjalnego, bezpiecznego szkła. Te boczne zostaną wykorzystane do umieszczenia reklam, natomiast w środkowych między podwójnymi szybami będą ukryte rozkłady jazdy i w ten sposób zabezpieczone przed zniszczeniem.

Prezes zastrzega jednak, że rozkłady nie znajdą się tam od razu, tylko dopiero po rozstawieniu wszystkich przystanków. Na środkowej ściance znajdzie się również miejsce na mapkę Starachowic z wydrukowanymi liniami autobusów odjeżdżających z danego przystanku.

Wiaty będą też miały własne oświetlenie w postaci żaróweczek umieszczonych w szklanych gablotach. Jednak w praktyce nie we wszystkich wiatach ten system się sprawdzi. Widno w nocy będzie tylko w tych, które uda się podłączyć do prądu. Nietrudno niestety zgadnąć, że nowe przystanki to pokusa dla bezmyślnych wandali, dlatego wiaty będą dodatkowo chronione 5 przenośnymi kamerami.

- Jeśli społeczeństwo potrafi uszanować nowe mienie i przystanki nie zostaną zniszczone, pomyślimy o zakupie kolejnych. Stare wiaty z miejsc wymiany na nowe, w zależności od stanu, albo odremontujemy i postawimy w innych punktach miasta, albo oddamy do kasacji – informuje prezes.

Nadanie estetycznego wyglądu miejscom, w których pasażerowie czekają na autobus jest możliwe dzięki pozyskaniu przez MZK dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Spółka złożyła wniosek opiewający na ponad 7,1 mln zł i uzyskała 60% dofinansowania, czyli około 3,5 mln zł.

We wniosku uwzględniła jeszcze dwa zadania: wymianę kolejnej partii starych wozów i kontynuację akcji wymiany standardowych biletów na elektroniczne karty przejazdu.

- Przetarg na autobusy ogłosimy w sierpniu. Chcemy kupić 10 nowych niskopodłogowych, 12- metrowych autobusów z monitoringiem i rejestratorami przejazdów na podstawie karty. Jeśli wszystko uda się przeprowadzić terminowo, to nowe wozy trafiłyby do firmy w grudniu br. - planuje prezes Kateusz.

Przypomnijmy, że przewoźnik posiada już 10 niedawno kupionych wozów. Kolejny zakup zwiększyłby tę liczbę do 20, co oznacza, że niemal cały tabor MZK zostałby zmodernizowany. Dotacja z RPO umożliwi też realizację kolejnego etapu wprowadzania e - biletu dla pasażerów MZK.

Z elektronicznych kart przejazdu korzystają już osoby uprawnione do bezpłatnych podróży, teraz otrzymaliby je posiadacze biletów miesięcznych.

- Będziemy testować ten system przez cały sierpień. Wcześniej, bo do końca lipca, zamontujemy w firmie specjalny serwer i 5 punktów na mieście, w których będzie można doładować karty. Jeśli wszystko się powiedzie, to we wrześniu wydalibyśmy już karty miesięcznych przejazdów wszystkim chętnym, a od stycznia 2011 roku zaczęlibyśmy stopniowe wycofywanie wszystkich papierowych biletów i zastąpilibyśmy je kartami.

Wprowadzenie e - przejazdów na tak dużą skalę to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w województwie świętokrzyskim. Można powiedzieć, że to rewolucja, bo możliwości elektronicznego biletu są duże. Przy jego pomocy da się na przykład wprowadzić zróżnicowanie opłat w zależności od tego, czy ktoś przejedzie 1- 2 przystanki, czy całe miasto. To tylko jedna z opcji, którą chcemy zaproponować naszym pasażerom - mówi prezes MZK.

(iwo)

PRZECZYTAJ TAKZE:
Oscar - 20-07-2010 18:02
Mapet mierzyłeś to? jesteś w 100% pewny ze rozstaw jest taki sam?:) jak i wielkości?:>
mapet - 20-07-2010 09:18
Nowe przystanki są tych samych gabarytów co stare wiaty, więc w miejsce wyciętej wiaty powinien zostać postawiony nowy przystanek. Podkreślam słowo powinien, bo niestety u nas stary przystanek zostaje wycięty a kilkanaście centymetrów obok wkopuje się nowy, tak jakby nie można było wykorzystać tych samych dołków..
SarenG - 20-07-2010 00:39
Przy usuwaniu starych przystanków powstałyby niesamowite doły po słupkach. Kto miałby w tych miejscach uzupełnić kostkę, chodnik lub asfalt ?
mapet - 20-07-2010 00:32
Sądzę że nie zadbano o szczegóły demontażu przystanków i uważam że gdyby firma usuwająca przystanki została wcześniej poinformowana o konieczności usuwania całej wiaty włącznie z zabetonowanymi słupkami nie byłoby nawet najmniejszego komentarza odnośnie poruszonego przeze mnie tematu.
SarenG - 19-07-2010 23:54
Sugerujesz że po zdemontowaniu starej wiaty MZK powinno ułożyć od nowa chodnik dookoła nowej wiaty?
mapet - 19-07-2010 23:46
Wnioskuję że jedna firma usuwa przystanki a druga firma wstawia nowe, więc skoro są osoby odpowiedzialne za usuwanie przystanków, powinny mieć także w swoich obowiązkach usunąć przystanek w całości, a nie po najniższej linii oporu, wycinając tylko wierzchnią warstwę metalowej wiaty. Nikogo z opinii publicznej nie obchodzi, że fi [...]
SarenG - 19-07-2010 21:56
Firma która osadza przystanki nie ma w umowie usuwania pozostałości po starych przystankach. Wypada mi jedynie zgłosić do działu remontowego problem niebezpiecznych jak sądzę pozostałości po starych konstrukcjach.
mapet - 19-07-2010 21:42
Z przykrością to piszę ale nie podoba mi się sposób w jaki zostają wymieniane przystanki, a dokładniej opisując że stary przystanek zostaje żywcem wycięty z chodnika, podczas gdy zostają na chodniku paskudne niezabetonowane dziury, z których wystają metalowe kawałki filarów starego przystanku. Jak najbardziej rozumiem fakt że kt [...]
Młody - 19-07-2010 19:26
W innych miastach już od dawna funkcjonują takie przystanki...dobrze że i u nas się w końcu ruszyło.
SarenG - 19-07-2010 18:27
Zgłaszają się już firmy które od zaraz chcą umieścić swoja reklamę w gablocie. Jak tylko będzie działać oświetlenie, nabierze to ciekawego uroku :D
monika11163 - 19-07-2010 17:20
Jestem jak najbardziej za.:) Podoba mi się, że coś robią, a te niebieskie przystanki są ładne. Może jednak uda się je utrzymać w takim stanie w jakim są, skoro ławeczki na wszelkich skwerkach nie są pomazane i mają wszystkie deseczki. :)
stce123 - 19-07-2010 11:45
Według mnie kolor niebieski jest OK. W końcu to jedna z barw miasta, a żółty by się kompletnie nie nadawał.
Messi - 19-07-2010 11:22
Przecież wymiana taboru także ma miejsce :) a skoro niejako przy okazji w projekcie o dofinansowanie można było starać się o pieniądze na wymianę wiat to tylko i wyłącznie można się cieszyć :) Co do mazania takich nowych rzeczy no to cóż,jak ktoś jest ćwierć inteligentem i nie potrafi uszanować tego co wokół niego to powinien po [...]
Priest - 19-07-2010 11:09
fajnie ze cos robia, ale przystanki mogly by być zielone ;] ot taki moj kaprys ;p a poza tym sadze ze i tak bedzie sporo "odwaznych" zeby cos zmajstrowac, czy to pomazac sprayem czy szybe wybic ;/ a moglo by miasto lepiej troche wygladac... zmiana taboru chyba byla by lepsza niz te przystanki ale dobrze ze chociaz tyle :)
REKLAMA