AAA
Ostatnie korekty
Przebudowa drogi nr 42
Wtorek, 29 wrzesnia 2009r. (godz. 11:12)

Zgodnie z planem, przebiegają prace projektowe drogi szybkiego ruchu, mającej odciążyć istniejącą dotychczas trasę 42. Wobec nasilającego się ruchu kołowego, nowa droga przewidziana jest na przepustowość około 17 tysięcy pojazdów na dobę, gdy dotychczasowe, najnowsze pomiary, na razie wykazują tu dobowy przejazd ok. 5.800 dwuśladów.

fot. BE&W

Niestety, oprócz ludzi są jeszcze zwierzęta, które masowo giną na drogach. Zgodnie z wymogami prawa UE, każda budowla drogowa musi być prowadzona z uwzględnieniem profesjonalnych przepustów, pozwalających na migracje do swoich ekosystemów płazów oraz małych i dużych ssaków.


Zgodnie z wcześniejszymi porozumieniami z Wojewódzkim Biurem Projektowym w Zabrzu, które jest autorem interesującego nas projektu budowy obwodnicy Parszowa i Wąchocka, Fundacja Ekologiczna „Żaba” wykonała monitoring wspomnianego odcinka, kończąc na skrzyżowaniu Alei Wyzwolenia z ul. Moniuszki.

Celem badań było ustalenie miejsc największych migracji płazów, co w konsekwencji ma skutkować wybudowaniem tam przepustów. W minionym tygodniu doszło do spotkania prezesa FE „Żaba” Andrzeja Wiśniewskiego z przedstawicielem zespołu projektantów WBP Zabrze Piotrem Węglarzem.

Naniesiono na ostateczny projekt konkretne miejsca przejść dla zwierząt. Na odcinku ok. 500 metrów przewidziana jest budowa 6-7 przepustów głównych oraz kilku pomocniczych wraz z systemem naprowadzającym płazy. Cenne uwagi dotyczące budowy systemów ochrony płazów i małych ssaków, zaprezentował światowej sławy herpetolog Lars Briggs. Duński naukowiec w Polsce zaprojektował przepusty dla płazów w pobliżu przejścia granicznego w Budziskach, a także w Parku Narodowym Gór Stołowych.

Czas pokaże, czy zasób wiedzy i doświadczenia Larsa Briggsa wezmą pod uwagę fachowcy z WBP – Zabrze.

Marek Oziomek

REKLAMA