AAA
Profil nie tylko zawodowy
W ZSZ nr 2
Sobota, 30 kwietnia 2011r. (godz. 13:46)

Już Mencjusz w IV wieku p.n.e. powiedział: „Miarą człowieczeństwa jest wrażliwość na widok cudzego cierpienia”

fot. Gazeta Starachowicka
Nastepna wiadomosc:
ť Przeciw bezdomności zwierząt

Poprzednia wiadomosc:
ť Nie będzie apelacji

Tę złotą myśl urzeczywistniają uczniowie Liceum Profilowanego w ZSZ nr 2. Podczas nauki na kierunku socjalnym zgłębiają podstawy wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej, a w czasie warsztatów psychoedukacyjnych ćwiczą umiejętności pomagania, budowania własnych zasobów, radzenia sobie ze stresem i asertywnego zachowania. Piszą też oferty projektowe np. do Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży w Warszawie.


W trwającym roku szkolnym zorganizowali akcję plakatową i warsztaty nt. radzenia sobie z uzależnieniem od nałogu nikotynowego oraz wykłady z profilaktyki nowotworu piersi i szyjki macicy pod hasłem „Wielka draka, by pokonać raka”. Odbyły się wykłady o oddawaniu do przeszczepów szpiku kostnego i organów oraz o honorowym krwiodawstwie.

Rokrocznie prowadzona jest edukacja nt. zagrożenia FAS – Płodowym Zespołem Alkoholowym. Uczniowie pod opieką nauczyciela, przygotowują i prowadzą zajęcia, które są omawiane w konwencji superwizji. Jest to okazja do autoprezentacji, refleksji nt. własnego warsztatu pracy i planowania konstruktywnych zmian.

Oferta wychowawcza LP wykorzystuje ideę wolontariatu na rzecz dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi i potrzebę szerzenia integracji w społeczeństwie poprzez angażowanie młodych ludzi, którzy posiadają naturalną umiejętność budowania konstruktywnych relacji z dziećmi niepełnosprawnymi, spontanicznie odpowiadają na ich potrzeby emocjonalne, dając im tym samym bezwarunkową akceptację, szacunek i miłość.

Od trzech lat uczniowie zgłaszają się do Stowarzyszenia „Słoneczna Integracja” przy SP nr10 z Oddziałami Integracyjnymi do pracy w ramach wolontariatu, by w przyszłości zawodowo wykorzystywać nabyte umiejętności. Uczą się nawiązywania kontaktu i budowania relacji, rozumienia specyficznych potrzeb dzieci, zdobywają wiedzę o ich możliwościach i ograniczeniach, uczą się radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Od września do maja wolontariusze pod opieką nauczycieli pracują z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, opiekując się nimi w ramach spotkań pozalekcyjnych, indywidualnych na terenie szkoły (świetlica, biblioteka, sale zajęć) - organizując zabawę, pomagając w lekcjach, asystując w zajęciach specjalistycznych np. socjoterapii.

Biorą udział w warsztatach i konferencjach organizowanych przez Stowarzyszenie „Słoneczna Integracja” np. „Praca z dziećmi z uszkodzonym mózgiem”, „ADHD – świat to za mało”, „Zrozumieć świat osoby niepełnosprawnej”. A dzieci dobrze się czują w towarzystwie atrakcyjnych dorosłych, otwartych i wrażliwych na ich potrzeby i uczucia.

Fachową wiedzę i sprawdzanie jej w praktyce zapewnia młodzieży wykładowca - Elżbieta Staniszewska, psycholog szkolny w SP nr 10. Praca w dwóch szkołach stała się więc impulsem zaangażowania młodzieży na rzecz młodszych kolegów.

(es)

REKLAMA