AAA
Bariery językowe i nieznajomość prawa hamują zakupy transgraniczne w Internecie
Poniedzialek, 28 maja 2012r. (godz. 21:30)

Prawie 80% Polaków uważa, że bariery językowe i niepewność związana z nieznajomością prawa odstraszają od zakupów w innych krajach UE. Zaledwie 21% konsumentów skorzystało z pozasądowych metod rozstrzygania sporów. Jednocześnie 92% respondentów domaga się kampanii medialnej promującej systemy alternatywnego rozstrzygania sporów. Tak wynika z konsultacji społecznych przeprowadzonych przez Świętokrzyską Eurodeputowaną Różę Thun. Raport z konsultacji europosłanka przedstawiła dziś w Warszawie.

Róża Gräfin von Thun und Hohenstein
Róża Gräfin von Thun und Hohenstein

"Głos konsumentów jest niezwykle ważny przy określaniu przepisów i wymagań stawianych przed platformą rozwiązywania sporów on-line. Dzięki opinii obywateli, tworzymy lepsze przepisy, dostosowane do realnych oczekiwań. Nowo powstała platforma przyspieszy rozwiązywanie sporów, będzie bezpłatna i dostępna we wszystkich językach UE." - podkreśliła Róża Thun na specjalnej prezentacji raportu "Zakupy w internecie - szybsze i skuteczniejsze rozwiązywanie sporów".


Przeprowadzone od marca do maja br. konsultacje związane są pracami europosłanki nad poprawkami do unijnego rozporządzenia w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów, zgodnie z którymi powstanie europejska platforma internetowa ("platforma ODR"). Narzędzie to stanowić będzie wspólny mechanizm dla konsumentów i przedsiębiorstw, przesyłające skargę konsumenta do właściwego krajowego podmiotu zajmującego się alternatywnym rozstrzyganiem sporów.

JAK SKUTECZNIE KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z OBYWATELAMI

Na dzisiejszym spotkaniu Róża Thun podjęła także kwestię właściwej komunikacji z obywatelami. "Złożyłam zapytanie do Komisji Europejskiej, w sprawie konsultacji społecznych - w jaki sposób KE chce usprawnić swoją politykę w tej kwestii?" - oświadczyła eurodeputowana.

Powodem do tej interwencji jest m.in. fakt, że w Polsce Róża Thun uzyskała 425 odpowiedzi na pytania dotyczące platformy ODR. Komisja Europejska, która przeprowadzała konsultacje w podobnym temacie w całej Unii Europejskiej uzyskała łącznie 234 odpowiedzi we wszystkich państwach członkowskich.

Dzięki ODR konsumenci:

- Skutecznie i niedrogo będą mogli rozstrzygać spory z przedsiębiorcami, niezależnie od nabywanych towarów i usług, sposobu ich nabywania (przez Internet lub w inny sposób), a także miejsca zakupu w UE (w państwie zamieszkania lub za granicą).
- Będą mogli rozstrzygać spory umowne z unijnymi przedsiębiorcami całkowicie przez Internet
- Wzrośnie zaufanie konsumentów do większej aktywności w poszukiwaniu korzystnych ofert i najlepszych cen na całym jednolitym rynku UE, co zwiększy konkurencję i wzrost gospodarczy.

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA