AAA
Odniesienie do protokołu z 21 lutego br.
Poniedzialek, 18 marca 2013r. (godz. 14:17)

Odniesienie do protokołu z 21 lutego br. odczytanego na sesji Rady Miejskiej 25 lutego br. przez przewodniczącą Lidię Dziurę Zarząd Zakładu Energetyki Cieplnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w odniesieniu do przeprowadzonej kontroli i protokołu końcowego Komisji Rewizyjnej stwierdza, że informacje zamieszczone w protokole są pomówieniami, nie popartymi żadnymi dowodami.

Urząd Miasta Starachowice
Urząd Miasta Starachowice
fot. hmr
Nastepna wiadomosc:
ť Otrzymają finansowe wsparcie

Poprzednia wiadomosc:
ť Prezydencka obrona kolei

Kontrola rozliczeń między MCRiW a ZEC Sp. z o.o. w związku z dostawą energii cieplnej

Kłamstwem jest stwierdzenie, że ZEC wystawił fikcyjną fakturę dla Miejskiego Centrum Rekreacji i Wypoczynku za dostarczone ciepło, a co za tym idzie zawyżył wynik finansowy za 2011 r. Jest to oszczerstwo nie mające żadnego poparcia w dokumentach. Faktura, jaka była wystawiona, nie była fakturą fikcyjną i nie mogła mieć wpływu na ustalenie taryfy na rok 2012, ponieważ przy sporządzeniu wniosku taryfowego brane są pod uwagę inne parametry. Ponadto wyżej wymieniona faktura nie naruszała Kodeksu karnego skarbowego i została wystawiona zgodnie z zawartą umową i aneksem między ZEC a MCRiW. O wymienionych faktach radna Lidia Dziura została powiadomiona podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej przez przedstawicieli spółki oraz po raz kolejny podczas styczniowej sesji Rady Miejskiej.


Zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy "Prawo Energetyczne" zamówiona moc cieplna - to ustalona przez odbiorcę lub podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci ciepłowniczej największa moc cieplna, jaka w danym obiekcie wystąpi w warunkach obliczeniowych, która zgodnie z określonymi warunkami technicznymi oraz wymaganiami technologicznymi dla tego obiektu jest niezbędna do zapewnienia: pokrycia strat ciepła w celu utrzymania normatywnej temperatury i wymiany powietrza w pomieszczeniach, utrzymania normatywnej temperatury ciepłej wody w punktach czerpalnych i prawidłowej pracy innych urządzeń lub instalacji.

Odczyty telemetryczne są prowadzone 2 razy na dobę, ok. godz. 4 i 20-ej. Moce rejestrowane przez system telemetryczny są mocami chwilowymi w momencie odczytu. Moce chwilowe z odczytu nie odpowiadają warunkom obliczeniowym przy temperaturze zewnętrznej - 20 stopni C i maksymalnym potrzebom na cele przygotowania ciepłej wody i wentylacji. Zapotrzebowanie mocy na centralne ogrzewanie (co) jest zależne od warunków pogodowych (temperatur zewnętrznych), natomiast zapotrzebowanie mocy na ciepłą wodę i wentylację musi pokrywać maksymalne potrzeby w okresie organizowania imprez sportowych. Zgodnie z dokumentacją projektową (projektant i wykonawca - firmy zewnętrzne), zapotrzebowanie na ciepło dla hali sportowej wynosi: Qco = 120 kW, Qccw = 330 kW, Qwentylacja = 150 kW (Moc na grzanie: 270 kW) = 600 kW. Protokół odbioru z przekazaniem węzła dla ZEC z 3.09.2002 - zamówiona przez odbiorcę moc wynosiła: 270 kW + 330kW = 600 kW. Później zmniejszono moc zamówioną: w 2006 r: 230 kW +270 kW = 500 kW, od 1 października 2010 r: 230 kW + 170 kW= 400 kW (aktualna) tj. ok 30%.

Ponadto informuję, że sprawa dotycząca wymienionej faktury była rozpatrywana na wniosek przewodniczącego Komisji Gospodarczej, Tomasza Jarosława Capały, przez Prokuraturę Rejonową w Starachowicach i 4 stycznia 2013 r. odmówiono wszczęcia postępowania. O tym fakcie przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Lidia Dziura i członkowie doskonale wiedzieli i umyślnie przemilczeli to w swoim raporcie, celowo wprowadzając opinię publiczną w błąd.
Dodatkowo istotny w całej sprawie jest fakt, iż od 19.02.2013 r. do 4.03.2013 r. w ZEC przeprowadzona została kontrola przez Świętokrzyski Urząd Skarbowy, która nie wykazała żadnych nieprawidłowości przy wystawieniu faktury i wypełnianiu obowiązku podatkowego wobec Skarbu Państwa.

Sprawa dotycząca bezumownego pobierania ciepła przez prezydenta miasta
Wojciecha Bernatowicza

(cytat z protokołu Komisji)

Jak już informowałem członków Komisji Rewizyjnej, na prowadzoną inwestycję ciepłowniczą w rejonie ul. Romantycznej (przyłącza i węzły cieplne w budynkach), ZEC zawarł w 2010 roku umowę z firmą "ORION", która prowadziła inwestycję budowlaną przy wymienionej ulicy. Sieć i przyłącza zostały wybudowane w 2010 roku, (inwestycja ZEC) później stopniowo budowane były domy i podłączone do sieci ZEC. Łącznie miało być wybudowanych i podłączonych około 20 domów. Zgodnie z tą umową, począwszy od grudnia 2010 roku, ZEC montował wymienniki w poszczególnych domach, realizowane było to na zgłoszenia telefoniczne ustalane z firmą "ORION". Wymienniki były fakturowane na firmę" ORION". Podkreślić należy, że wymienniki zainstalowane w domach przy ul. Romantycznej nie są własnością ZEC. Zgodnie z umową przyłączeniową wymienniki były przez ZEC montowane i podłączone do sieci cieplnej wysokoparametrowej (od strony dostawcy ciepła)".

Zastrzeżenia również budzi fakt, iż Komisja Rewizyjna, zgodnie z dostarczonymi dokumentami i pismem wyjaśniającym, nie poprosiła byłego prezesa Norberta Grossa o wyjaśnienie sprawy dotyczącej zawarcia umowy i wystawienia zaległej faktury dopiero 30 września 2011 r. za okres od stycznia do marca 2011 roku. Komisja Rewizyjna nie poprosiła również o wyjaśnienia pracownika spółki, który podpisał protokół zdawczo-odbiorczy. To właśnie Norbert Gross jest osobą odpowiedzialną za wystawienie faktury z 30 września 2011 r., ponieważ w tym czasie pełnił funkcję prezesa spółki.

Skoro, jak twierdzi komisja, doszło do nielegalnego pobierania energii cieplnej, zastanawiającym jest fakt, iż ówczesny prezes spółki Norbert Gross nie obciążył odbiorcy pięciokrotnością opłat pobieranych zgodnie z art. 45 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z 9.10.2006 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf i bez naliczania ustawowo należnych odsetek.
Jeszcze raz pragnę podkreślić, iż ustawa o samorządzie gminnym nie wyposażyła radnych Rady Miejskiej w kompetencje kontrolne w stosunku do spółek prawa handlowego. Podmioty uprawnione do kontroli spółki oraz zakres takiej kontroli szczegółowo regulują przepisy kodeksu spółek handlowych (m.in. art. 212, 219, do 221 k.s.h).

Dodatkowo przykrym jest fakt, iż radni, nie mając odpowiednich kompetencji i wiedzy, sporządzają kłamliwy raport, który uderza w dobre imię firmy i jej pracowników.

Z poważaniem
Robert Ciepluch
Prezes Zarządu
Zakładu Energetyki Cieplnej Sp. z o.o.

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

REKLAMA