Wyczekiwana inwestycja – modernizacja drogi krajowej nr 42 na odcinku przez Starachowice, przeszła kolejny etap przygotowań. Uzyskała tzw. decyzję środowiskową, w której znalazło się też ostateczne potwierdzenie zakresu prac i trasy ich przebiegu. Do granic Michałowa nowa droga będzie biegła po dotychczasowym śladzie łącząc się z bocznymi ulicami za pomocą nowoczesnych węzłów komunikacyjnych. W tym 400 - metrowego wiaduktu w pobliżu ulicy 17- go Stycznia. Natomiast w Michałowie pójdzie po nowym śladzie odbijając na południe od ulicy Ostrowieckiej.
Wydanie decyzji środowiskowej dla starachowickiego odcinka drogi 42 nie przyspieszy samej budowy, bo to nic innego, jak tylko pokonanie kolejnego szczebla biurokracji. Ale administrator trasy - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Kielcach podkreśla, że to ważny moment, bo na taki dokument czeka się bardzo długo.
- Wystąpiliśmy o nią do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach pod koniec 2008 roku. „Rodziła się” więc ponad rok, ale wydawanie decyzji środowiskowych z reguły tyle właśnie trwa. Dobrze, że ją mamy, bo wreszcie znamy ostateczny przebieg modernizacji trasy w Starachowicach, co pozwoli nam przygotować projekt budowlany inwestycji – mówi Małgorzata Pawelec, rzecznik prasowy GDDKiA w Kielcach.
Trasa nr 42 będzie modernizowana w standardzie odpowiadającym drogom głównym ruchu przyspieszonego (w skrócie GP).
- To o klasę niżej, niż drogi ekspresowe, ale przy „42- ce” będą zastosowane elementy dla tych dróg charakterystyczne, jak dwie jezdnie, wiadukt i węzły drogowe. Pozwoli to na dobre skomunikowanie z miastem - podkreśla M. Pawelec.
Prace przy „krajówce” na odcinku biegnącym przez większą część Starachowic będą polegały na unowocześnieniu dotychczasowej infrastruktury drogowej. Ulice: Kielecka, Aleja Wyzwolenia i część Ostrowieckiej zostaną rozbudowane o drugą jezdnię, a na zbiegu z przecznicami powstaną nowe węzły drogowe.
- Co konkretnie i gdzie się znajdzie, jeszcze nie wiemy. To nam wyjdzie dopiero z projektu budowlanego. Ale z pewnością można mówić o skrzyżowaniach wyposażonych w sygnalizację świetlną, co wyeliminuje aktualne problemy z włączeniem się w ruch przez kierowców – mówi rzeczniczka.
Wiadomo natomiast, co powstanie w okolicy skrzyżowania Alei Wyzwolenia z ulicą 17- go Stycznia. GDDKiA zbuduje tam estakadę, czyli wiadukt o długości 400 metrów, którym będzie można przejechać nad ulicami 17- go Stycznia, Składową i Smugową. Górą pójdzie szybszy ruch tranzytowy, natomiast dołem będzie się odbywała tradycyjna komunikacja lokalna. Modernizacja po starym śladzie drogi krajowej nr 42 obejmie około 9 km i skończy się niedaleko zakrętu na drogę wojewódzką wiodącą do Nowej Słupi i Bodzentyna.
- Tu będzie kolejny węzeł drogowy i od niego pozostała część 15 - kilometrowego odcinka dwujezdniowej GP pójdzie nową trasą biegnącą nieco na południe i równolegle do starodroża. Do istniejącej drogi włączy się bezkolizyjnym węzłem na terenie gminy Brody nieco za zakrętem na drogę do Kałkowa – opisuje M. Pawelec.
Mając decyzję środowiskową GDDKiA może przystąpić do opracowania projektu budowlanego. Zadanie to zleci firmie wybranej w przetargu zorganizowanym jeszcze w br. Projekt powinien być gotowy w roku przyszłym. Potem trzeba jeszcze uzyskać pozwolenie na budowę i jednocześnie rozglądać się za pieniędzmi na inwestycję mając nadzieję, że takowe się znajdą. A czy się znajdą? GDDKiA wypowiada się na ten temat ostrożnie twierdząc, że jest jeszcze za wcześnie i nie ma co spekulować.
- Modernizacja przez Starachowice jest cały czas na rezerwowej liście inwestycji przewidzianych do dofinansowania z programu „Polska Wschodnia”. Ma to swoje logiczne uzasadnienie, ponieważ jej budowa przewidziana jest dopiero na końcu. Pierwszy odcinek już mamy - wylot ze Skarżyska do Starachowic. Kolejnym będzie obwodnica Wąchocka i Parszowa, gdzie roboty ruszą już w 2011 roku – tłumaczy rzeczniczka.
Starachowice muszą więc czekać na swoją kolej co najmniej 2 lata. Jednak dla jeżdżących po mieście kierowców to bardzo długo. Tak samo uważa nasz czytelnik, który pyta, czy nie dałoby się wcześniej ułatwić życia zmotoryzowanym.
- Nasuwa mi się spostrzeżenie odnośnie skrzyżowań drogi nr 42 z ulicami Radomską i 17- go Stycznia. Wyjazd z tych podporządkowanych ulic na Aleję Wyzwolenia graniczy z cudem. A może by tak decydenci zamontowali tu światła? Podobno koszt ich instalacji nie jest duży. Czy w takim razie warto robić oszczędności kosztem ludzkiego życia, czy zdrowia? – pyta czytelnik.
- Zamontowanie sygnalizacji świetlnej, to nie jest, jak się ludziom wydaje, drobna sprawa, ale poważna inwestycja wymagająca przygotowań. W tym roku jest to już na pewno niemożliwe, bo plan takich inwestycji został przygotowany i nie ma możliwości dopisania do niego czegoś nowego. Jak będzie w przyszłym roku, trudno mi powiedzieć – odpowiada rzeczniczka GDDKiA w Kielcach.
(iwo)
Internet światłowodowy (FTTH/FTTB) (81)
II Starachowicki Test Coopera (0)
Świętokrzyski Turniej Piłki Nożnej Olimpiad Specjalnych w Starachowicach (0)
Zrób dziecku paszport na Dzień Dziecka (0)
Usłyszał zarzut usiłowania zabójstwa (0)
Pełnowymiarowe boisko z zapleczem sportowym wkrótce w Starachowicach (0)
SMS Absolwenci dają kibicom kolejne powody do radości (0)
Trwa budowa basenów letnich w Starachowicach (0)
Powstała wizualizacja przejścia nad torami w Starachowicach Zachodnich (3)
Starachowice coraz wyżej w rankingu "Wspólnoty"
Rusza budowa nowych mieszkań w Starachowicach
Pożar budynku mieszkalnego, 1 ofiara śmiertelna
Nieruchomości
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(0) Mam do wynajęcia(0) Poszukuję do wynajęcia(0)
Motoryzacja
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(1)
Praca
Zatrudnię(9) Szukam pracy(0) Dodatkowa(0)
Komputery
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0)
Telefony
RTV / AGD
Sprzedam(1) Kupię(0) Zamienię(0)
Edukacja
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Dla domu
Sprzedam(5) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Flora i fauna
Różne
Sprzedam(25) Kupię(1) Zamienię(0) Oddam(0) Usługi(21) Towarzyskie(0) Urzędowe(0) Różne(8)