fot. Gazeta Starachowicka
Stanowisko zastępcy prezydenta miasta Sylwestra Kwietnia w sprawie sprawozdania Komisji Rewizyjnej RM dotyczącej realizacji umowy na wywóz odpadów przez spółkę "Almax".
Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej członkowie Komisji Rewizyjnej zaprezentowali raport, który zawiera kłamliwe informacje, nie poparte żadną analizą i faktami. Takie zachowanie, to gra polityczna mająca na celu wzbudzić medialne zamieszanie wokół mojej osoby i instytucji urzędu.
BĘDĘ TWOJA ZA 10 ZŁ MIESIĘCZNIE
O wiarygodności sprawozdania świadczy fakt, iż komisja wydała swoje stanowisko nie czekając na komplet materiałów, jakie miała otrzymać od spółki "Almax". Dokumenty te miały zostać przekazane 15 lutego, natomiast 8 lutego komisja miała już gotowy raport. Nietrudno się domyśleć, iż treść sprawozdania była z góry ustalona i nie było konieczności oczekiwania na dokumentację. Podkreślić należy fakt, iż obecna przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, radna PiS Lidia Dziura była członkiem Komisji Rewizyjnej, która sprawę "Almaxu" badała w roku 2007. Przytoczę czytelnikom fragment raportu sporządzonego przez ówczesną komisję.
"Podsumowując podkreślić należy, że przytoczone wyżej zdarzenia najprawdopodobniej nie wpłynęły niekorzystnie na interes mieszkańców miasta - czyli cenę jednostkową - gdyż jest ona wciąż jedną z najniższych na terenie województwa..."
Kolejna bulwersująca kwestia to brak możliwości odniesienia się do zarzutów stawianych wobec mojej osoby. Uważam, iż gdyby dano mi taką szansę, to w wymienionym sprawozdaniu nie byłoby tylu bzdur. Domyślam się, iż moja wiedza i złożone wyjaśnienia uczyniłyby z rzekomo sensacyjnego "odkrycia" Komisji Rewizyjnej - mało znaczący dokument.
W protokole pojawiają się wyjmowane z kontekstu sformułowania. Przykładem jest teza, że rzekomo nie osiągnęliśmy celu i że kwoty opłat za śmieci są bardzo wysokie. Chcę powiedzieć, że opłaty za śmieci w naszym mieście są jednymi z najniższych w regionie. Udowadniałem to już wiele razy.
Ponadto oświadczam, iż w latach 2007 do grudnia 2010 nie pełniłem funkcji urzędnika samorządowego. W tym czasie funkcję zastępcy prezydenta miasta d.s. gospodarczych pełnił Tomasz Jarosław Capała, dziś aktywny polityk, radny Rady Miejskiej. Oczywiście nazwisko Tomasza Jarosława Capały - ówczesnego zastępcy prezydenta - w raporcie opracowanym przez Komisję Rewizyjną zostało pominięte. Ale nie da się wymazać nazwiska z dokumentów i protokołów, znajdujących się w Urzędzie Miejskim. Cieszy fakt, iż pan Capała tak ochoczo głosował za przyjęciem kłamliwego raportu. Będzie miał okazję ponownie prześledzić swoje działania, jakie w owym czasie podejmował.
Jeszcze raz oświadczam, iż stawianie wobec mojej osoby zarzutów w tej sprawie jest kłamstwem i kolejną intrygą polityczną mającą na celu spowodować kolejne zamieszanie medialne.
Poniżej przedstawiam pierwszą część merytorycznego komentarza do sprawozdania Komisji Rewizyjnej.
Z poważaniem
Zastępca Prezydenta Miasta
Sylwester Kwiecień
Odniesienie do sprawozdania z dnia 5.02.2013 r. Komisji Rewizyjnej
Treść § 12. umowy ze Spółką ALMAX z dnia 02.10.2006 r. określająca wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy ustalona została zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia i wzorem umowy. Zamawiający zastrzegł sobie we wzorze umowy, prawo modyfikacji tego paragrafu, zgodnie z art. 147 - 151 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych.
Artykuł 150. ust. 3 Prawa zamówień publicznych dopuszcza, że jeżeli okres realizacji zamówienia jest dłuższy niż rok, to zabezpieczenie, za zgodą zamawiającego, może być tworzone przez potrącenia z należności za częściowo wykonane usługi. Spółka ALMAX, której oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, zdecydowała wnieść zabezpieczenie w pieniądzu, występując jednocześnie o możliwość tworzenia zabezpieczenia poprzez potrącanie stosownych kwot z comiesięcznych faktur wystawianych przez wykonawcę na realizację usług.
Konkludując, nie jest prawdą, że zmniejszona została wartość zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Stanowi ona zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych 2% ceny ofertowej i wynosi 337.897,44 zł. Ostatnia rata tworzonego zabezpieczenia pobrana została z faktury za realizację usług w listopadzie 2010 r.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) w zakresie określenia przedmiotu zamówienia tworzona była na podstawie obowiązującej Uchwały Nr V/6/06 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Starachowice.
Komisja Rewizyjna nie wiedziała, że zasady utrzymania czystości i porządku na terenie zamieszkałej nieruchomości określały przepisy §§ 23 - 28 tej uchwały. Wymagania dla jednostek wywozowych co do wyposażenia w sprzęt do transportu odpadów definiowały przepisy §§ 37 i 38. Natomiast miejsca wywozu odpadów z terenu Gminy Starachowice ustalone zostały dokładnie w § 39 tejże uchwały. Z tej też przyczyny w SIWZ znalazły się zapisy, że oferent winien posiadać tytuł prawny do dysponowania specjalistycznymi pojazdami samochodowymi (w tym: do odbioru odpadów suchych i mokrych - szt. 5, do obsługi mobilnych Gminnych Punktów Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych - szt. 1; samochód ciężarowy przystosowany do obsługi nieruchomości objętych systemem "workowym" ). Tego typu sprzętem dysponowało i dysponuje nie tylko spółka ALMAX, ale każde przedsiębiorstwo zajmujące się profesjonalnie odbiorem odpadów komunalnych od mieszkańców. Demagogią jest sugerowanie, że miejska spółka KomPUR planowała w tamtym czasie taką działalność.
W §39 ust. 1 lit. b) cytowanej uchwały - Zakład Segregacji i Odzysku Surowców z Odpadów Komunalnych i Produkcji Paliwa Alternatywnego w Skarżysku- Kamiennej został określony jako miejsce, w którym odpady komunalne odbierane z terenu gminy Starachowice powinny być poddane odzyskowi lub unieszkodliwianiu.
Postawiony oferentom warunek posiadania odpowiedniego, w wielkości i jakości, do zakresu planowanej działalności, zaplecza techniczno - biurowego w Starachowicach lub jego okolicy nie wymaga chyba komentarza, usługa miała przecież być świadczona w Starachowicach, a nie w Ostrowcu Świętokrzyskim. Tylko przez ostrożność znalazły w SIWZ stwierdzenia, że zaplecze to może się znajdować "w maksymalnej odległości drogowej do 25 kilometrów od Starachowic (umożliwiającej codzienny osobisty kontakt Wykonawcy z przedstawicielem Zamawiającego)" oraz że "Zamawiający uzna spełnienie tego warunku również w przypadku przedłożenia w ofercie umowy lub pisemnego zapewnienia sprzedaży, wydzierżawienia (itp.) nieruchomości spełniającej powyższe wymagania, a następnie dysponowania nią najpóźniej w dniu podpisania umowy" .
Nie jest więc prawdą, że Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia tworzona została na podstawie cech, jakie miała mieć wówczas spółka ALMAX. Specyfikacja ta oparta była na obowiązujących w tym zakresie przepisach.
Ustalona cena jednostkowa realizacji przedmiotu zamówienia, wynikająca z umowy z dnia 02.10.2006 r., obowiązywała do końca 2007 r.. Od dnia 1.01.2008 r. cena jednostkowa rokrocznie podlega rewaloryzacji, w oparciu o zapis § 9. ust 4, poprzez przeliczenia stawek obowiązujących w roku poprzednim średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Dodatkowym czynnikiem wzrostu ceny jednostkowej, ponad wartość wyliczoną wg w/w zasady, był znaczny, bo kilkusetprocentowy, wzrost tzw. opłaty marszałkowskiej za składowanie odpadów komunalnych na składowisku, również od 01.01.2008 r.
Zgodnie z kompetencjami, to Rada Miejska powinna ustalić i ustalała, w drodze uchwały, od początku wdrożenia systemu gospodarki odpadami komunalnymi w naszym mieście, tj. od 2003 r., jednostkową stawkę zryczałtowanej miesięcznej opłaty, ponoszonej przez właścicieli nieruchomości za pozbywanie się odpadów komunalnych każdego rodzaju, wytwarzanych w ciągu jednego miesiąca w gospodarstwie domowym przez jednego mieszkańca.
Rada Miejska, i tylko Rada Miejska, podejmując takie uchwały miała wpływ na wysokość opłaty, jaką ponoszą mieszkańcy za odbiór odpadów komunalnych. Rada mogła nie podejmować uchwał w sprawie zmiany stawki, co uczyniła w roku 2011, dlatego też od kwietnia 2010 r. stawka tej opłaty wynosi 6,42 zł od osoby/miesiąc.
Przed przyjęciem uchwał Rada Miejska była szczegółowo informowana o przyczynach wymuszających podwyżkę stawki jednostkowej wynikającej z umowy. Wszelkie informacje i wyjaśnienia w tym zakresie składane były zarówno przez pracowników Urzędu Miejskiego jak i pracowników ALMAXU, na komisjach i sesjach Rady Miejskiej.
Wszystkie przytoczone wyżej uchwały, protokoły z posiedzeń Rady Miejskiej i inne dokumenty dostępne są na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Starachowicach: www.starachowice.eu
DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU
Internet światłowodowy (FTTH/FTTB) (81)
II Starachowicki Test Coopera (0)
Świętokrzyski Turniej Piłki Nożnej Olimpiad Specjalnych w Starachowicach (0)
Zrób dziecku paszport na Dzień Dziecka (0)
Usłyszał zarzut usiłowania zabójstwa (0)
Pełnowymiarowe boisko z zapleczem sportowym wkrótce w Starachowicach (0)
SMS Absolwenci dają kibicom kolejne powody do radości (0)
Trwa budowa basenów letnich w Starachowicach (0)
Powstała wizualizacja przejścia nad torami w Starachowicach Zachodnich (3)
Starachowice coraz wyżej w rankingu "Wspólnoty"
Rusza budowa nowych mieszkań w Starachowicach
Pożar budynku mieszkalnego, 1 ofiara śmiertelna
Nieruchomości
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(0) Mam do wynajęcia(0) Poszukuję do wynajęcia(0)
Motoryzacja
Sprzedam(0) Kupię(1) Zamienię(1)
Praca
Zatrudnię(9) Szukam pracy(0) Dodatkowa(0)
Komputery
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0)
Telefony
RTV / AGD
Sprzedam(1) Kupię(0) Zamienię(0)
Edukacja
Sprzedam(0) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Dla domu
Sprzedam(5) Kupię(0) Zamienię(0) Oddam(0)
Flora i fauna
Różne
Sprzedam(25) Kupię(1) Zamienię(0) Oddam(0) Usługi(21) Towarzyskie(0) Urzędowe(0) Różne(8)