AAA
Przyszłość Specjalnych Stref Ekonomicznych
Niedziela, 24 marca 2013r. (godz. 21:52)

Zastępca prezydenta miasta Starachowice Sylwester Kwiecień uczestniczył w zorganizowanej przez Ministerstwo Gospodarki konferencji "Budowa przewag konkurencyjnych Polski. Rola Specjalnych Stref Ekonomicznych". Podczas konferencji podsumowano dotychczasowe lata działalności oraz zastanawiano się nad przyszłością specjalnych stref ekonomicznych w Polsce.

fot. Gazeta Starachowicka

W konferencji udział wzięli m.in. wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, wiceminister finansów Maciej Grabowski, Jerzy Buzek - przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012, wiceminister rozwoju regionalnego Paweł Orłowski, wiceminister pracy i polityki społecznej Radosław Mleczko, wiceprezes Rady Ministrów w latach 2000-2001 Janusz Steinhoff oraz przedstawiciele stref ekonomicznych, przedsiębiorcy i samorządowcy.


Specjalne Strefy Ekonomiczne powstały w roku 1995 na okres 20 lat. Nowelizacja ustawy o strefach z 30 maja 2008 r. wydłużyła termin ich funkcjonowania do końca roku 2020. Głównym atutem przyciągającym inwestorów do stref są ulgi podatkowe. Przedsiębiorca działający na terenie SSE jest zwolniony z płacenia podatku dochodowego oraz w ramach pomocy regionalnej, stosowną uchwałą rady gminy, zostaje zwolniony z płacenia podatku od nieruchomości. Możliwość korzystania z ulg kończy się wraz z upływem terminu działalności stref. Podczas konferencji wicepremier Piechociński nie ukrywał, iż jego działania zmierzają do przedłużenia terminu funkcjonowania stref w Polsce.Wiceminister finansów M. Grabowski przedstawił bardziej sceptyczne stanowisko w tej sprawie, prezentując wyliczenia - o ile Skarb Państwa stał się "uboższy" z racji przyznanych ulg podatkowych. Z drugiej strony pozostaje pytanie - ilu przedsiębiorców zdecydowałoby się w Polsce inwestować kapitał zagraniczny lub rozwijać krajowy - gdyby nie preferencyjne ulgi? Uwagę także zwrócono na fakt, iż w przypadku wydłużenia okresu funkcjonowania stref ekonomicznych należy zmienić przepisy o strefach, które tworzono w latach 90-tych.

Rozpoczynając konferencję wicepremier Janusz Piechociński zaprezentował najistotniejsze efekty funkcjonowania stref.

- Wartość inwestycji zrealizowanych na terenie 14 SSE to ponad 85 miliardów złotych, liczba wydanych zezwoleń to 1506, a ilość utworzonych dzięki temu stanowisk pracy to ponad 187 tysięcy. Według badań KPMG, więcej niż połowa inwestorów zadeklarowała kontynuację inwestycji w kolejnych 3 latach. W przypadku wydłużenia okresu działalności SSE do roku 2026 na realizację kolejnych projektów zdecydowałoby się ponad 70 proc. inwestorów.

Zdaniem wiceministra pracy i polityki społecznej Radosława Mleczko strefy zdały egzamin jeśli chodzi o rynek pracy. Paweł Orłowski - wiceminister rozwoju regionalnego przypomniał, iż intencją tworzenia, przed dwoma dekadami, specjalnych stref była pomoc w restrukturyzacji polskiego przemysłu. Były wicepremier Janusz Steinhoff stwierdził, iż to specjalne strefy ekonomiczne pozwoliły w Polsce złagodzić skutki ciężkich procesów restrukturyzacyjnych w takich branżach jak hutnictwo czy górnictwo.

Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że wszystkie za i przeciw dotyczące dalszego funkcjonowania SSE należy dokładnie przeanalizować. Likwidacja stref i stworzonych ulg może skutkować odpływem kapitału z Polski i wzrostem bezrobocia. Natomiast przedłużenie okresu działalności stref musi wiązać się z modyfikacją zasad ich funkcjonowania. Pojawiające się podczas debaty głosy dotyczyły zróżnicowania długości wydawanych zezwoleń w zależności od lokalizacji inwestycji. Kolejny pomysł dotyczył zwiększenia przysługujących ulg przedstawicielom branż, mających największy wpływ na rozwój polskiej gospodarki.

- Ważną zasadą wydatkowania środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej będzie przeznaczenie ich na inwestycje przynoszące realne korzyści gospodarce, związane zwłaszcza z tzw. inteligentnymi specjalizacjami - podkreślał wiceminister Paweł Orłowski. - Podczas toczącej się w Polsce debaty na temat przyszłości stref, powinniśmy zastanowić się również nad tym, jak ich działalność może wspierać wewnętrzne potencjały regionów.

Podobnego zdania jest uczestniczący w ministerialnej debacie wiceprezydent Sylwester Kwiecień.

- Kiedy Specjalna Strefa Ekonomiczna powstawała w Starachowicach byłem radnym Rady Miejskiej. Pamiętam, iż głównym celem, jaki przyświecał tym działaniom, było tworzenie szans rozwoju dla miast najbardziej dotkniętych skutkami transformacji ustrojowej. Później okazało się, że sse powstały także w miastach, atrakcyjnych pod względem inwestycyjnym. Dziś nie wyobrażam sobie jak Starachowice funkcjonowałyby bez Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Biorąc pod uwagę przyszłość stref uważam, że ich działalność powinna zostać przedłużona, jednak przepisy, w oparciu o które funkcjonują, wymagają zmiany. Na przykład strefy, w obrębie których nie ma lotniska, ani dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej, powinny inwestorów "kusić" większymi ulgami. Wówczas szanse na pozyskanie inwestora pomiędzy 14 sse zostałyby wyrównane.

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

PRZECZYTAJ TAKZE:
abcde - 09-04-2013 10:39
Podałem przykład inny od Irlandii, bo napisałeś, że to mniejsza gospodarka itp. Metody zastosowane w obu państwach swego czasu może nie identyczny, ale zamysł reform podobny. Nie zależy mi jakoś szczególnie na porównywaniu, raczej interesują mnie metody służące rozwojowi. Irlandia, choć mniejsza od Polski była jeszcze bardziej [...]
Star 266 - 08-04-2013 22:41
1) Hola,hola,powoli , bardzo płynnie przeszedłeś od przykładu Irlandii do Wlk.Brytani. A tu jak wiadomo gospodarcza potęga ku której tylko patrzymy jak choćby Niemcy czy Japonia. 2) Żelazna Dama rządziła i reformowała twardą ręką co stoi w sprzeczności z tym co pisałeś do tej pory. 3) W Tygodniku jest tekst o SE. Mało budujący [...]
abcde - 08-04-2013 20:45
Jeśli Irlandia nie pasuje, to dobrym przykładem może będzie Wielka Brytania pod rządami zmarłej dziś M.Thatcher. Reformy które wprowadzała przy krzykach związków zawodowych i lewicowych specjalistów, wprowadziły UK na ścieżkę rozwoju. Zaprzepaszczono trochę efekty jej polityki, co stara się prostować obecny premier ograniczając [...]
Star 266 - 08-04-2013 07:17
Zapewne Irlandia jest ciekawym przykładem do studiowania jak też i każdy przykład jest ciekawy do analizy. Nie znam dokladnych analiz sytuacji Irlandii ale z tego co kojarzę jest to gospodarka dużo mniejsza niż Polska przez co dużo bardziej niestabilna, podatna na wpływy. Wydaje mi się,że obecny kryzys też mocno ich dotknął. @a [...]
abcde - 08-04-2013 00:13
Nic nie jest jednoznaczne i godne aż zachwytu, proponuję jednak sięgnięcie do podręczników dzięki czemu Irlandia w dość krótkim czasie stała się dość zamożnym państwem. To były dobre recepty, one zawsze dają rozwój. Im mniej regulacji i państwa ( w granicach rozsądku) tym ludziom żyje się lepiej. Przypominam tylko, że Irlandia [...]
Star 266 - 07-04-2013 22:00
Ja bym się tak Irlandią nie zachwycał jednak.
Maciej Kowalski - 07-04-2013 11:47
lepiej trzymaj się faktów i nie zgaduj.
abcde - 07-04-2013 11:03
Popełnił mnóstwo błędów, ja jego fanem również nie jestem, ale nie rozumiem co masz na myśli pisząc o najbogatszych.Niech zgadnę, jesteś zwolennikiem opodatkowania najbogatszych podatkiem jak we Francji ?
Star 266 - 06-04-2013 10:38
Maćku, te warunki i decyzje ekonomiczne to są setki przepisów i rozwiązań,które aby było ciekawiej trafiają w konkretną już istniejącą sytuację wewnętrzną a także podlegają wpływom zewnętrznym. Jest oczywistym,że są to rzeczy mega skomplikowane i ciężko jest je ogarnąć całościowo. Dodatkowo musimy wiedzieć,że jesteśmy tak,tak du [...]
Maciej Kowalski - 05-04-2013 22:42
Wg mojej opinii rozwój zahamował niejaki prof. Balcerowicz, poprzez jego ulubione wtedy narzędzie schładzania popytu wewnętrznego dla stabilizacji współczynnika inflacji. Zresztą ja fanem Balcerowicza i jego mega liberalnej polityki dla najbogatszych czytaj posiadaczy zasobów kapitałowych również a może głównie spekulacyjnych, [...]
Star 266 - 05-04-2013 20:08
Pisanie dziś o ustawie Wilczka jest dziecinadą. W latach 90-tych przedsiębiorczość vel badylarstwo było stłamszone. Ludzie nie wiedzieli, nie umieli i bali się. Trzeba im było dać jasny sygnał ,że WOLNO. Ba,nawet można było im pozwolić zachłysnąć się tą wolnością ... gospodarczą. Tyle tylko,że ta ustawa z dzisiejszej perspekty [...]
abcde - 05-04-2013 17:46
@Macieju, ja nie jestem przeciwny jakimkolwiek regulacjom przez państwo, to było by nie do rzeczne i każdy robił by co chciał (tak tak zaraz @Prober napisze, że jestem za a nawet przeciw). Ja piszę o nadmiarze regulacji ! Tylko i wyłącznie o nadmiarze ! Wystarczy porównać Polskę lat 90 kiedy działała ustawa Wilczka i przynosiła [...]
Maciej Kowalski - 05-04-2013 17:39
otóż z tego samego powodu, braku regulacji na rynku finansowym, największym w USA, mamy to co mamy w Europie - kryzys lub może lepiej załamanie na rynku finansowym w sensie globalnym. I najwięksi myśliciele i teoretycy z dziedziny ekonomii teraz szukają instrumentów (tak tak) instrumentów regulujących (tak tak) regulujących zac [...]
abcde - 05-04-2013 16:51
Kolego @Star 266, Ty się pochwaliłeś ukończeniem uczelni, jak widać na przykładzie nie przełożyło się to na mądrość życiową. Żyj w swoim świecie, gdzie wszystko reguluje państwo, tylko na Boga - nie nazywaj mądrze myślących nieukami. Bo to ''nieuctwo'' na świecie zawsze prowadziło do rozwoju i bogacenia się, natomiast Twoje reg [...]
Star 266 - 05-04-2013 15:13
Znowu uruchomił swoją drugą tożsamość T79 i sam do siebie mówi Gwoli uściślenia, czy T79 to też nieuk ? Skoro tak to bez sensu takie rozdwojenie jaźni :D
Prober - 05-04-2013 14:21
To fakt @abcde przegiął tą treścią nie skalaną zresztą absolutnie żadną myślą. Pana @abcde gubi , że tak naprawdę w żadnym poście nie wyraża własnych opinii a wyłącznie "myśli" swoich ideowych czy duchowych przewodników.( to także forma copy+paste). Przy czym w poglądach swoich zmienny jest w zależności od tego jak logicznych [...]
Maciej Kowalski - 05-04-2013 12:52
nawet nie zamierzam komentować poziomu twojej odpowiedzi. W tym momencie wszystko o co posądzałeś Star266 pokazałeś w swoim poście. A żeś młodziutki to i wiedza twoja mizerna. A teraz to za co budujesz drogi? stadiony? za swoje? dodrukowałeś? Prywatnych zaczepek komentować nie będę! Tylko ostrzegam, bo to miecz obusieczny! Nie [...]
abcde - 05-04-2013 10:47
Zdecydowanie się zgadzam i ze swojej strony zdecydowanie zakończę temat wypowiedzi odbiegających od meritum wątku. Panowie, jaką widzicie przyszłość dla starachowickiej strefy ? Co, jeśli 2020r. będzie faktycznie ostatnim rokiem działania. To przecież za niedługo, raptem kilka lat. Co wtedy czy MAN zostanie, MAN i Cersanit, cz [...]
T79 - 05-04-2013 10:24
@abcde , wywodami Star266 ,nie przejmuj sie gdyz to taki misio madrala,cos gdzies slyszal,cos gdzies widzial,ale nie wie,co ,jak kiedy i gdzie.
Prober - 05-04-2013 08:48
(Nie dotyczy przedmówcy) No pociągnijcie Panowie ten wątek w takim stylu dalej, ciekaw jestem gdzie to Was zaprowadzi..... :)
Maciej Kowalski - 05-04-2013 07:08
do abcde jakby nie ten gierek to by koledzy politycy nie mieli co prywatyzować a Ty i wiele innych osób nie miało by gdzie teraz mieszkać. Pewne zachowania gospodarcze były charakterystyczne dla realiów w których decyzje te były podejmowane. Jeden raz zgadzam się z wypowiedziami JKM - gdzie ten kapitał gromadzony przez Twojego m [...]
Star 266 - 05-04-2013 06:45
Z całym szacunkiem Ustawa Wilczka choć była dokumentem przełomowym i dawała Polakom możliwości prowadzenia działalności to nie jest jakiś majstersztyk ekonomiczny. A najbardziej chwalona jest za swoją zwięzłość a więc praktycznie za to,że ..... ,mało jej jest. Czy jest to faswcynujący temat na rozmowę ? No może na dwa zdania ocz [...]
abcde - 04-04-2013 23:44
@Bonanza, słusznie. Osobiście wracam do tematu i nie odpowiadam na wątpliwej jakości tezy mości ekonomisty :)
bonanza - 04-04-2013 23:41
Panowie, to jest wątek o przyszłości stref ekonomicznych, a nie o (skądinąd oczywistej) wyższości kapitalizmu nad socjalizmem :) Miłośnikom socjalizmu zalecam natomiast prześledzenie naszej historii - to powinno wystarczyć...
abcde - 04-04-2013 23:31
Chłopie ! jeżeli ja to reprezentuje to Ty jesteś zabawny. Dla Ciebie pewnie rozwiązaniem są zasiłki itp. Tymczasem informuję Cię Panie ekonomisto, że Tym którym się należy potrzeba pomagać, a reszta siedzi na wszelkiego rodzaju zasiłkach i się opier.dala. Na Constar od dawna potrzebują na rozbiór, ilu chętnych ? Pewnie tego nie [...]
Star 266 - 04-04-2013 23:20
Nawet "Janka Muzykanta" nie przeczytałeś ??? Toż to takie krótkie,że na przerwie można było Reprezentujesz wyjątkow egoistyczne zdanie osoby dobrze sytuowanej.Tymczasem w kraju zdecydowana większość osób trudno wiąże koniec z końcem i na tym właśnie cierpią dziedzi,dzieci zdolne i ich edukacja. Takim podejściem krzywdzisz zdo [...]
abcde - 04-04-2013 23:10
Skoro lubisz ludzi to daj im stanowić o sobie !! To nie państwo wie lepiej, to ludzie wiedzą lepiej co jest dla nich lepsze, nawet jeśli się mylą (najwyżej poniosą tego konsekwencje, sami). Ty już lepiej nic nie reguluj i nie zapewniaj. wystarczy, że państwo przestanie w podatkach pobierać na naukę itp. a uwierz mi, że rodzice [...]
Star 266 - 04-04-2013 22:14
Aha i oczywiście wsprawach gospodarczych nie jestem socjalistą. Niemniej przyznaję,że rzeczywiście uważam,że służba zdrowia powinna być powszechna,podobnie jak edukacja włącznie ze studiami,każede dziecko powinno mieć zapenione przedszkole oraz kolonie i względną ochronę i protekcję Państwa do pełnoletności. A potem możliwość [...]
abcde - 04-04-2013 22:04
Mi zarzucasz populizm ? Przecież Ty nie wiesz co to wolność gospodarcza! Jeśli Ty kończyłeś ekonomię to za Gomułki. Nie mam ochoty na wymianę dyskusji z socjalistą. Podałem Ci tyle kwestii... być może ktoś inny będzie miał siłę Ci tłumaczyć. Tymczasem, reguluj reguluj. Brak Ci argumentów i zarzucasz komuś brednie, tymczasem s [...]
Star 266 - 04-04-2013 21:40
Podświadomie zdajesz sobie z tego sprawę :) Jak piszesz,żeby liberalizować prawo to pisz jeszcze jak liberalizować, konkretne przepisy,w jaki sposób i jaki efekt miało by to wywołać. Kryzczysz ,krzyczysz ale nie zagłębiasz się w temat tylko wkółko populistyczne slogany.
Prober - 04-04-2013 16:18
@Podhalan zacznij odróżniać Co do komentarza pana Macieja Kowalskiego: nie tylko obserwatorem, ale uczestnikiem życia gospodarczego od początku rozwoju demokracji w Polsce jestem czynnie - od strony praktycznej zaangażowany . Powiem też że teorie ekonomiczne te uniwersyteckie szczególnie w gwiazdorskim wydaniu wspominanych prz [...]
podhalanczyk - 28-03-2013 21:22
Moim zdaniem prawda jest gdzie indziej i bardziej oczywista. Specjalne Strefy Ekonomiczne były moim zdaniem- pomyślane jako swoiste "inkubatory regionalnej przedsiębiorczości"(w miejscach po upadku wielkiego przemysłu). Aby nie było "efektu po pegeerowskiego". W tym wypadku(jak w wielu innych) zawiodło PAŃSTWO(Rząd). Zamiast [...]
abcde - 28-03-2013 11:47
Sorry @Star 266, ale Ty już pokazałeś swoją ''merytoryczną'' stronę. Na większość pytań nie odpowiedziałeś, nie poruszyłeś wątków o których pisałem, pomijałeś je (tak wiem, zaraz napiszesz, że nie było co poruszać). Nie muszę się podpierać, ale piszę wprost kogo słucham i co mi się podoba. Ty także już to zrobiłeś, choć nie wpro [...]
Star 266 - 27-03-2013 22:16
Rozumiem chodzi o styl ubierania. Sorki ale nie mogłem się powstryzmać. Podpierasz się uznanymi nazwiskami tylko treści brak . W czym się wzorujesz, co CI się podoba a co nie ? CO i jak byś zmienił ? A wracając do SSE Starachowice czasami czyta się,że strefa zyskała inwestora. Tylko rzadko w mieście Starachowice. Wcześniej to [...]
abcde - 27-03-2013 21:21
@Prober, dzięki za konkretny wpis ale jeśli ja popełniam herezje to taki R.Gwiazdowski jest również nikim, a na nim między innymi się wzoruje. Jeśli porównujesz mnie do Podhalana to tym gorzej dla Ciebie i Twojego postrzegania spraw gospodarczych, bo mi bardzo daleko do populizmu tego użytkownika. @Prober, odniosę się do Twojego [...]
Maciej Kowalski - 27-03-2013 20:58
@Prober tak sobie od jakiegoś czasu czytam Twoje posty i muszę stwierdzić, że jesteś jak dotychczas jedyną osobą nie oderwaną od rzeczywistości, poruszającą się w rzeczywistych, praktycznych realiach panujących na lokalnym w tym przypadku rynku podmiotów gospodarczych. Hmmm jakoś się nie mogłem powstrzymać. Sam nie komentuję bo [...]
podhalanczyk - 27-03-2013 20:39
Teraz rozumiem Twój 'punkt widzenia"(zależny od punktu siedzenia)- lepiej wyzyskiwać niż być wyzyskiwanym! Specjalne Strefy "Ekonomiczne" pełnia u nas funkcje omijania sytemu podatkowego dla wielkich i bogatych. Gdyby Strefy spełniały swoje funkcje pracownicy nie nazywaliby swoich zakładów "Gułagami czy Kołchozami" a wokół za [...]
XVI - 27-03-2013 16:38
"Strefy specjalnego wyzysku" Skutkiem powstawania specjalnych stref ekonomicznych jest ograniczenie wpływów z podatków i opłat, a w konsekwencji cięcia budżetów gmin, przede wszystkim w "nierentownych" sektorach opieki nad dziećmi, zdrowia, edukacji i mieszkalnictwie komunalnym. Zamiast poprawy rynku pracy uzyskujemy stagnację [...]
Prober - 27-03-2013 12:24
Przez parę lat nadzorowałem firmę działającą w strefie skarżyskiej znam sprawę od podszewki i powiem lekko wcale nie jest. Za głoszenie herezji i mitów wsadził bym cię w dawniejszych czasach na pal, tuż obok Podhalana. Nie obraź się @abcde, ale ślizgasz się po temacie. Bierze się to stąd że nie znasz przepisów dotyczących [...]
abcde - 27-03-2013 10:09
Odniosę się bardzo krótko, bo jak pisałem, lepiej dyskutować o naszej strefie i jej przyszłości. 1. Myślałem, że już w wielu postach tutaj i w innych wątkach podkreślałem czym dla mnie jest wolność gospodarcza (tak w skrócie). Nie chodzi o samą regułkę, bo to logiczne, że każdy może min. podjąć działalność gospodarczą, ale dla m [...]
Star 266 - 27-03-2013 09:41
1) Uważasz,że nie ma wolności gospodarczej ? Co to dla Ciebie oznacza ? Być może jest trochę za dużo zawodów regulowanych. Są przypadki gdzie jest gorzej , tu chyba przytoczę interesy młodych prawników ale i lepiej , taksówka na licencję itp. 2)Biurokracją strzeliśmy sobie w stopę.Tu nie ma co dywagować. 3)Na próżno szukać wśr [...]
abcde - 27-03-2013 09:00
O widzisz, i tak bym określił swoje zastanawianie się nad min.strefami w tym wątku.
Prober - 27-03-2013 08:46
Zadaj sobie trochę trudu @abcde i poczytaj nieco o interwencjonizmie państwa w krajach tzw rozwiniętej gospodarki europejskiej. Dam Ci tylko przykład Francji w zakresie sterowania przemysłem motoryzacyjnym. Trudno cię też zrozumieć kiedy w jednym wersie jesteś za, a w kolejnym nawet przeciw. W naszych realiach gospodarczych, gdz [...]
abcde - 26-03-2013 22:53
coraz bardziej ku temu się skłaniam i to pytanie które od jakiegoś czasu mnie nurtuje, do tego nie rozumiesz mojego postu. Czy znane Ci są takie postaci ekonomi jak Murray Rothbard czy Ludwig von Mises i Hayek i cała tzw. szkoła austriacka ? Jeśli nie szczegółowo, to proszę zapoznaj się z dziełami Panów a jeśli chcesz podaj na [...]
Star 266 - 26-03-2013 22:16
@abcd Z całym szacunkiem dyrdymały piszesz tworząc jakąś ekonomię alternatywną. 1)W Państwie intenieją przedsiębiorstwa duża,średnie,małe i mikro i KAŻDE są ważne dla gospodarki. 2)Nie wspieranie dużego przemysłu to rewolucja mniej więcej taka jak rezygnacja z higieny osobistej i mycia zębów. Przepraszam za porównanie ale nic [...]
abcde - 26-03-2013 22:05
Star 266 zgadzam się, bo ja także uważam, że to nie jest sprawa prosta, tylko staram się zwrócić uwagę na trochę inne spojrzenie jeśli chodzi o działalność w strefach, zastanawiam się obecny model służy dalszemu rozwojowi. 1. Tak, ja jak sam widzisz w poprzednich postach to podkreślam - do takich Starachowic gdzie jest strefa sa [...]
Star 266 - 26-03-2013 21:32
Sprawa nie jest taka prosta ....... 1) Po pierwsze,inwestora trzeba przyciągnąć,zachęcić i trzeba mieć argumenty.przegraliśmy "ze światem" masę takich spraw o wiązkach nie wspomnę. 2) I z tych inwestorów coś trzeba mieć. Podatek dochodowy, także podatek od nieruchomości i dalsze profity jak zatrudnienie i zamówienia dla kooper [...]
abcde - 26-03-2013 21:32
Nie koniecznie takie zmiany które by uniemożliwiały tym dużym przedsiębiorstwo, bo przecież do takiej strefy jak nasza czymś konkretnym musimy móc przyciągać jakiegokolwiek przedsiębiorcę. Chodziło mi raczej o to, że taka duża firma po tych 3 lub 5 latach (przez taki okres firma wchodząca z działalnością do strefy musi przestrz [...]
Jesion - 26-03-2013 21:00
Odniosę się krótko. @abcde, rozumiem o czym piszesz, zdaję sobie sprawę, że niektóre duże firmy mogłyby funkcjonować na normalnych zasadach - bez wchodzenia do SSE. Ale zadaj sobie sam pytanie, co byłoby gdyby MAN nie działał w ramach strefy? Na pewno stać byłoby go na utrzymanie naszej fabryki, ale nie na dłuższą metę. Mogli [...]
abcde - 26-03-2013 16:05
@Prober, mądrze piszesz ale... jak Ty to widzisz ? Według Ciebie to dobrze funkcjonuje, sprawdza się i nic nie trzeba zmienić ? Jak pisałem wyżej, nie jestem przeciwny działalności SSE absolutnie, ale odnoszę wrażenie, że niektóre duże firmy po prostu to wykorzystują. Doskonale rozumiem także ideę SSE i że w jakiś sposób trzeba [...]
Prober - 26-03-2013 13:51
Poczytał byś nieco o podstawach działalności w strefach Podhalan, to może by warto z Tobą podyskutować. Tymczasem piszesz takie wierutne bzdury że aż przykro , a pisze to przecież osoba dorosła. Bo żeby jakiekolwiek przywileje podatkowe czy inne uzyskać w strefie to trzeba najpierw uzyskać zezwolenie i zainwestować. Potem plano [...]
abcde - 26-03-2013 09:50
@Jesion a czy specjalnych warunków potrzebują min. takie firmy jak Fiat Auto Poland ? Jak się zapatrujesz na to co teraz napiszę - spójrz na to z tej strony, wspomniany Fiat - wchodząc do Polski dostał bodajże pomoc publiczną, pojawia się kryzys i problemy, żądają pomocy od państwa itp. Nie zauważyłeś, że duże firmy na tym robią [...]
Jesion - 25-03-2013 20:46
Raczej rolę specjalnego obszaru, gdzie ze względu na trudne warunki lub niską opłacalność produkcji, mogą funkcjonować różne podmioty gospodarcze korzystające z ulg podatkowych w zamian za dotrzymanie określonych warunków.
podhalanczyk - 25-03-2013 19:26
Specjalne Strefy Ekonomiczne miały pełnić rolę pomocy małych-zaczynających firm w rozkręceniu ich działalności a stały się furtkami oszustwa(nieuzasadnionego bogacenia się) wielkich korporacji(np MAN). W Starachowickiej Strefie najwięcej zyskują ci którzy mogą normalnie funkcjonować na rynku. Nie płacąc podatków(lub w znikomej [...]
emerjot - 25-03-2013 16:29
AKCJONARIAT SSE Starachowice za ich stroną www (...) 3. Gmina Starachowice - 6,89 %, (...) wpływ na funkcjonowanie strefy - żaden.. czysty PR..
testoviiron - 24-03-2013 22:02
wystarczy spojrzec na to zdjecie i wiadomo ze wszystko bedzie dobrze
REKLAMA